تردد اتوبوس های دودزا چه زمانی متوقف می شود؟
88درصد اتوبوس های شرکت واحد معاینه فنی دارند، این خبر را نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران اعلام کرد. در واقع این خبر پاسخی است به صحبت های اخیر پلیس در خصوص دود زا بودن تعداد قابل توجهی از اتوبوس های شرکت واحد. چندی پیش رئیس پلیس تهران بزرگ با گلایه از آلایندگی بالای اتوبوس های تهران گفت که بخش زیادی از این اتوبوس‌ها فاقد معاینه فنی هستند و براساس قانون باید متوقف شوند اما مشکلات، کمبودها و البته خدمت رسانی به مردم مانع از برخورد جدی ما با اتوبوس های دودزاست.
کد خبر: ۶۴۴۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹ 18 August 2018

نواب حسینی منش در مورد سخنان فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ در خصوص دودزا بودن اتوبوس‌های شرکت واحد گفت:« سال گذشته تنها 75 درصد اتوبوس‌های شرکت واحد موفق به اخذ برگه معاینه فنی شده بودند اما با بخشنامه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران این رقم به 88 درصد رسید. یعنی اینکه 88 درصد اتوبوس‌های شرکت واحد معاینه فنی دارند.» او ادامه داد:« 3000 دستگاه اتوبوس شرکت واحد گازسوز است و اساسا آلایندگی ندارد. 1200 اتوبوس دو کابین مورد استفاده در خطوط بی آر تی دارای استاندارد یورو 4 و 5 هستند که میزان آلایندگی آنها بسیار کم است.» به گفته حسینی منش   اینکه 2000 دستگاه اتوبوس تک کابین شرکت واحد که متعلق به بخش خصوصی است بعضا دارای مشکلات فنی هستند.که آن ها هم درحال رفع نقص است. این درحالی است که چندی پیش سردار حسین رحیمی سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرده بود، خش زیادی از این اتوبوس‌ها فاقد معاینه فنی هستند و اگر بخواهیم طبق روال با این خودروها برخورد کنیم باید متوقف شوند. اما به دلیل این که ما در جریان مشکلات شرکت واحد هستیم ملاحظاتی را دراین باره رعایت می کنیم. 

این که چرا پلیس با اتوبوس هاس شهری مهربان است و  به گفته فرمانده انتظامی تهران ملاحظاتی برای ان ها در نظر گرفته می شود و اساسا این که چه ملاحظه ای بالاتر  و مهم تر از حفظ سلامتی و جان شهروندان است، باشد برای بعد. اما تشخیص این که واقعا اتوبوس های پایتخت وضع مناسبی دارند و سالم کار می کنند، کار زیاد دشواری نیست. باگشت و گذاری کوتاه در پایتخت به راحتی می توان درباره کیفیت اتوبوس های شرکت واحد قضاوت کرد. مبلمان نامناسب، نبود تهویه سالم به خصوص در ماه های گرم سال که اتوبوس ها را بیشتر به سونای خشک تبدیل می کند، صف های طولانی و فشردگی مسافران در این وسایل حمل و نقل عمومی و البته دود سیاه و غلیظی که از لوله اگزوز این اتوبوس ها به هوا می روند و بعد هم در ریه شهروندان جا خوش می کند.

این که ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهری چون تهران سال هاست از کمبودهای کمی و کیفی رنج می برد برکسی پوشیده نیست. فقط کافی است اهل تهران باشی و برای تردد در این شهر از اتوبوس استفاده کنی. با این وجود کمبودها سیستم حمل و نقل عمومی در سال های اخیر فقط دست مایه تسویه حساب های سیاسی و دعواهای جناحی بین دولت و شهرداری بوده است. به گفته مسئولان شهری درحال حاضر در تهران به بیش از دو هزار واگن قطار و پنج هزار اتوبوس جدید نیاز دارد. کمبودی که به راحتی در هجوم مردم به واگن قطارهای مترو و صف های طولانی اتوبوس ها قابل مشاهده است. تازه این کمبودهای کمی سیستم حمل و نقل عمومی است. از سوی دیگر کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی هم خود قصه پر غصه دیگری است. فقدان مبلمان مناسب، فاصله نزدک صندلی ها، کیفیت پایین وسایل استفاده شده در طراحی داخلی، نبود کولر و بخاری مناسب، کثیفی و آلودگی که از در و دیوار و شیشه ای اتوبوس ها نمایان است و مهم تر از همه آلایندگی این اتوبوس همگی در ردیف کمبودهای کیفی سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران قرار دارد.

جالب این جاست که هرگاه هوای تهران آلوده می شود و نفس شهروندان به شماره می افتد، مسئولان سعی در تشویق مردم دراستفاده از حمل نقل عمومی دارند. اما انگار کسی چندان به فکر کیفیت و سالم بودن این ناوگان نیست. بی تردد استفاده گسترده از حمل و نقل عمومی یکی از روش های شناخته شده و اثربخش در کاهش و برطرف کردن مشکلات آلودگی هوا . ترافیک در همه کلان شهرهاست، اما این که کیفیت ناوگان حمل و نقل عمومی ما ب استانداردهای دنیا فاصله معنا داری دارد هم برکسی پوشیده نیست. وضع اسفناک اتوبوس های شهری و آلودگی آن ها خودش مشکلی شده بر کوله بار مشکلات و معضلات زیست محیطی شهر تهران. حدود نیمی از اتوبوس‌های شهری فرسوده هستند و استاندارد‌های حداقلی برای رفت و آمد در شهر را ندارند، اما علی رغم مشکلات موجود نیرو‌های پلیس و شهرداری چشم خود را به روی این مشکلات بسته انداما انگار مسئولان در هر دوره ای فقط به دنبال ارائه آمار و اعداد و ارقامی هستند که خودشان را نسبت به مدیران قبلی موفق تر نشان دهند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار