رئیس گنجینه ملی آب ایران با اشاره به وجود 22 باب آسیاب آبی در میبد، گفت: بر پایه تفاهم نامه ای آسیابهای « دوسنگی»،« کچلک »و « رفیع آباد » این شهرستان به سبک سنتی احیا می شود.
کد خبر: ۶۳۹۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶ 05 August 2018

رضا زارعی تاکید کرد که این سه سازه آبی با کمک گنجینه ملی آب ایران وابسته به وزارت نیرو ، فرمانداری، اداره میراث فرهنگی و بخش خصوصی احیا خواهد شد.
وی هدف از احیای سازه های آبی را حفظ صنایع آبی گذشته برای نسل کنونی و آینده ، جذب گردشگران داخلی و خارجی و معرفی سازه های هیدرولیکی ذکر کرد.
رئیس گنجینه ملی آب ایران تصریح کرد: با توجه به وسعت و جمعیت 100 هزار نفری میبد، می توان در کنار احیا این آسیابها، این سازه ها را در سازمان علمی ، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رساند.
زارعی در ادامه اظهارداشت: در این صورت می توان میبد را به عنوان شهر آسیاب های آبی در عرصه جهانی معرفی کرد .
به گفته وی یکی از جاذبه های این منطقه آسیاب های آبی است که در گذشته ، با استفاده از آب قنات در این شهرستان فعال بود .
زارعی بیان کرد از جمله آسیاب های آبی میبد می توان دوسنگی ، یخدان، محمدآباد، بیده و بفروئیه را نام برد که در سال های اخیر احیا و یا در دست بازسازی قرار دارد.
وی افزود: این آسیاب ها که از طریق آب جاری در قنات کار می کرد ، با کمک انرژی حاصل از آب و چرخش سنگ آسیاب ، گندم آرد می شد که بیشترین خاصیت را داشت.
وی خاطرنشان کرد: آردی که از آسیاب های آبی و بادی تولید و آماده مصرف می شد، به دلیل حرارت کم، ویتامین ها و کانی های موجود در آن تقریبا حفظ و از نظر طب ایرانی مورد تاکید هم است. 
مرکز شهرستان 100هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار