دستیار وزیر علوم :
دستیار ویژه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور حقوق شهروندی گفت: پیرو تاکید رییس جمهوری به وزیر علوم، مبنی بر اینکه نباید دانشجوی ستاره داری در دولت تدبیر و امید وجود داشته باشد، هیچ دانشجویی در این دولت ستاره دار نشده است.
کد خبر: ۶۳۲۷۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳ 21 July 2018

فریدون جعفری در گفت و گو با ایرنا درباره پیگیری های این وزارتخانه برای حقوق دانشجویان ستاره دار، اظهار داشت: نشست های متعددی برای حل مشکل این دانشجویان برگزار شده است همچنین وزیر علوم کمیته ای درباره پیگیری وضعیت آنان با حضور معاون حقوقی وزیر، مدیرکل حوزه وزارتی و مشاور وزیر و مدیرکل حراست وزارتخانه تشکیل داده است و همه دانشجویان ستاره دار شناسایی شده اند.
وی با بیان اینکه وزیر شخصا پیگیر امور این افراد است، یادآور شد: دانشجویان ستاره دار از دولت های قبل و از چندین سال پیش وجود داشتند و رییس جمهوری در روز رونمایی از منشور حقوق شهروندی، دستور ویژه ای به وزیر علوم ابلاغ کرد و گفت که نباید هیچ دانشجوی ستاره داری در دولت تدبیر و امید وجود داشته باشد.
جعفری اضافه کرد: وضعیت عده ای از دانشجویان هم که قبل از سال 1392 ستاره دار شده بودند، با دستور رییس جمهوری پیگیری شد و تا جایی که اطلاع دارم، مشکل همه دانشجویان ستاره دار حل شده و تنها یک یا دو نفر از آنان باقی مانده است که مشکل اینها هم در حال برطرف شدن است.
دستیار ویژه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور حقوق شهروندی اظهار داشت: پیگیری حقوق سایر دانشجویان ستاره داری که از دوره های قبل ستاره دار شده اند، مشکل است زیرا شناسایی این افراد اقدام آسانی نیست و برخی از آنان حتی پیگیر حق و حقوق خود هم نیستند.
وی تصریح کرد: باید بین کسی که به دلیل ارتکاب جرم یا تخلف مربوط به حوزه شخصی محکوم شده است، با کسی که به دلیل اعتراضات مدنی ستاره دار شده است، تفکیک قائل شویم؛ زیرا هیچ کجای دنیا کسی که رفتارهای مجرمانه داشته باشد، مورد حمایت قرار نمی گیرد و اگر فردی مرتکب جرمی شود، نظام قضایی و دادگستری در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی رسیدگی می کند.
دستیار وزیر علوم افزود: این وزارتخانه حقوق دانشجویانی راکه بنابر اعتراضات مدنی ستاره دار شده اند، پیگیری می کند.

وزارت علوم پیگیر حقوق دانشجویان بازداشتی دی ماه است
جعفری درباره حقوق دانشجویان بازداشتی اعتراضات دی ماه 96 اظهار داشت: شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی نیز شدیدا پیگیر حقوق دانشجویان بازداشتی است و از وزارت علوم وضعیت حقوق این افراد را خواستار شده است.
وی تصریح کرد: به عنوان دستیار وزیر علوم در حوزه حقوق شهروندی، پیگیر موضوعات مربوط به این حوزه هستم و در مورد دانشجویان بازداشت شده اعتراضات دی ماه هم از حوزه های مختلف مطالبه گر حقوق آنان شدم اما در کمیته مربوط به رسیدگی وضعیت دانشجویان ستاره دار و بازداشتی، حضور ندارم و شاید تصمیم مقام عالی وزارت اینطور بوده است.
جعفری خاطرنشان کرد: البته صورت جلسات و مصوبات این کمیته محرمانه را پیگیری می کنم و شاید یکی از دلایل عدم حضور دستیار وزیر در امور حقوق شهروندی در کمیته پیگیری وضعیت دانشجویان این است که هنوز جایگاه حقوق شهروندی به نحو شایسته در ساختار سازمانی دستگاه ها تعریف نشده است.
وی اضافه کرد: شاید دلیل دیگر حضور نداشتن دستیار وزیر در امور حقوق شهروندی در کمیته یادشده این است که تا پیش از انتصاب من در این سمت، معاون حقوقی وزارتخانه این مسئولیت را برعهده داشت و عضو این کمیته هم بود.

160 دانشگاه رابط حقوق شهروندی دارد
جعفری به اقدامات دیگر وزارت علوم در راستای احقاق حقوق شهروندی اشاره کرد و از همکاری 160 دانشگاه زیرمجموعه وزارت علوم برای اجرای حقوق شهروندی خبر داد.
وی افزود: رابطان حقوق شهروندی این دانشگاه ها که بیشتر معاونان روسای دانشگاه ها هستند، با وزارت علوم همکاری می کنند و پیگیر دستورالعمل ها و بخشنامه های حقوق شهروندی و اجرای تکالیف قانونی وزارتخانه در زمینه اجرای حقوق شهروندی در محیط های دانشجویی هستند.

استقرار میز خدمت در وزارت علوم و دانشگاه ها
دستیار وزیر علوم در امور حقوق شهروندی درباره استقرار میز خدمت در این وزارتخانه گفت: میز خدمت به اعتبار رعایت حقوق شهروندان و پاسخگویی به شکایات است و این موضوع یکی از مباحث مهمی است که در راستای اجرای منشور حقوق شهروندی و دستور رییس جمهوری در حال پیگیری است.
دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری وزارت علوم خاطرنشان کرد: میز خدمت، ارتقای سلامت اداری و پیشگیری از فساد سیستمی را موجب می شود و در عین حال پاسخگویی به مراجعان را سرعت می بخشد.
جعفری اضافه کرد: اکنون میز خدمت در وزارت علوم فعال شده و قرار است این خدمات در همه دانشگاه ها نیز راه اندازی شود.
وی درباره خدماتی که میز خدمت ارائه می دهد، گفت: میز خدمت تنها وظیفه راهنمایی ارباب رجوع ها را برعهده ندارد بلکه همه خدماتی که این وزارتخانه و دانشگاه ها در مواجهه با مراجعان به عنوان شناسه خدمت باید انجام دهند، از طریق میز خدمت قابل پیگیری است و هدف اصلی این است که ارباب رجوع هنگام مراجعه به این وزارتخانه سرگردان نشود.
جعفری توضیح داد: اکنون همه خدمات به صورت الکترونیک انجام می شود و از هر یک از معاونت های آموزشی، پژوهشی، بازرسی و پاسخگویی به شکایات، یک کارشناس در بخش میز خدمت حضور دارد تا افرادی که به وزارتخانه مراجعه می کنند، با توجه به موضوع و محور مراجعه بتوانند از راهنمایی ها و پیگیری های کارشناسان بهره مند شوند.

ابلاغ شاخص های خدمت به دستگاه های زیرمجموعه وزارت علوم
جعفری از ابلاغ شاخص های خدمت به دستگاه های زیرمجموعه وزارت علوم خبر داد و گفت: شرح وظایف وزارت علوم در زمینه اجرای حقوق شهروندی در قالب شاخص ها و تکالیف وزارتی برای حوزه های زیرمجموعه وزارتخانه در حال تعریف و قرار است هر یک از مجموعه های مربوطه گزارش سه ماهه، 6 ماهه و یک ساله اجرای شاخص های تعریف شده حقوق شهروندی داشته باشند.
دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری وزارت علوم ادامه داد: به عنوان نمونه در راستای پاسخگویی به شهروندان و اجرای مواد 21، 22 و 23 منشور حقوق شهروندی، به تمام دستگاه های زیرمجموعه وزارت علوم اعلام شده است که پاسخ درخواست های مراجعان را به صورت مکتوب و مستند با دلایل و شواهد کافی در کوتاهترین زمان ممکن ارائه دهند. همچنین تاکید شده است حتی اگر درخواست مطرح شده خارج از چارچوب قانونی و ضوابط است، به همین ترتیب باید پاسخ دهند.

تدوین 2 واحد عمومی درس حقوق شهروندی برای دانشجویان
جعفری با اشاره به بند چهار سازوکار اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی در منشور گفت: در این بند صراحتا از سه وزارتخانه «آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» برای آموزش و آشنایی هرچه بیشتر دانش آموزان و دانشجویان با آموزه های حقوق شهروندی نام برده شده است.
وی ادامه داد: در راستای این تکلیف قانونی، طراحی 2 واحد درسی حقوق شهروندی برای همه دانشجویان در دستورکار وزارت علوم قرار دارد.
دستیار وزیر علوم در امور حقوق شهروندی اظهار داشت: مقدمات طرح این درس انجام شده و قرار است در کارگروه های تصمیم گیرنده وزارت علوم مطرح شود. همچنین به دلیل اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد واحدهای عمومی در دانشگاه ها تصمیم گیرنده است، تصویب این واحد درسی جدید به عنوان واحد عمومی برای مقطع کارشناسی با نظر این شورا انجام می شود.
جعفری یادآور شد: طرح درس و منابع این واحد درسی شناسایی شده و اگرچه اقدامات بسیاری در این زمینه در حال پیگیری است اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است و نباید انتظار داشت که خیلی زود عملیاتی و اجرا شود؛ زیرا اجرای آن در گرو تصمیم گیری نهادهای دیگر از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای گسترش وزارت علوم است.
وی به اقدام دیگر وزارت علوم برای حمایت از حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: نخستین جشنواره پایان نامه برتر حقوق شهروندی از سوی این وزارتخانه برگزار می شود.
جعفری گفت: طرح این جشنواره آماده شده و قرار است با حمایت از افراد فعال عرصه حقوق شهروندی و در صورت تخصیص بودجه درخواستی، در روز رونمایی از منشور (29 آذرماه) برگزار شود.

چالش های حقوق شهروندی
دستیار وزیر علوم در امور حقوق شهروندی اظهار داشت: به نظر می رسد برای کاربردی تر شدن و پیداکردن جایگاه شایسته حقوق شهروندی، دستیار رییس جمهوری که در جلسات هیات دولت هم حضور دارد، در مورد نقش دستیاران حقوق شهروندی دستگاه های اجرایی و تکالیف دستگاه ها برای نهادینه سازی حقوق شهروندی تاکید کند.
وی تصریح کرد: اگر در بدنه اجرایی دستگاه های مختلف درخواست ها و مطالبه گری حقوق شهروندی پیگیری جدی شود، اجرای منشور حقوق شهروندی از وضعیت سمبلیک و نمایشی خارج خواهد شد و این مساله اقدامی است که باید به صورت کارشناسی و عمیق مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرد تا جنبه شعارگونه نداشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار