از انتخاب استاندار اصفهان بیش از ۸ ماه می‌گذرد و تغییرات فرمانداران و مدیران کل استان اصفهان هنوز ادامه دارد.
کد خبر: ۶۳۱۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵ 18 July 2018

به گزارش تابناک : تجربه نشان داده است که با آمدن دولت‌های جدید و تغییر رؤسای جمهور، همواره کابینه این دولت‌ها تغییر کرده است، فارغ از اینکه برخی از دولت‌ها در طول یک دوره 4 ساله، چندین مرتبه، وزیر یک وزارتخانه را تغییر داده‌اند.

با تغییر وزرا، استانداران، فرمانداران، مدیران کل و حتی بخشداران نیز به شکلی فراگیر تغییر می‌کنند به گونه‌ای که منتقدان هر یک از دولت‌های بر روی کار آمده، این سئوال را مطرح می‌کنند که آیا در دولت گذشته، هیچ مدیر شایسته و لایقی وجود نداشته است که همه مدیران باید تغییر کنند؟

اما حالا با گذشته 8 ماه از معرفی محسن مهرعلیزاده به عنوان استاندار اصفهان و تغییر معاونان استاندار، شاهد تغییر در مدیران کل و فرمانداران هستیم، البته مهرعلیزاده در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در 30 دی‌ سال گذشته درباره تغییر مدیران استانی و فرمانداران شهرهای استان بیان کرد: عجله‌ای برای این کار نداریم و اکنون در حال بررسی عملکرد فرمانداران و مدیران کل استان هستیم. اما این صبر و نداشتن عجله در تغییر مدیران، زیاد به طول نینجامید و استاندار اصفهان در 17 آذر سال گذشته، سرپرستان جدید معاونت‌های هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی و معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان را منصوب و معاونان قبلی را به عنوان مشاوران خود انتخاب کرد.

وی همچنین در 5 دی سال 96، 5 انتصاب جدید داشت؛ انتخاب مدیر‌کل حوزه استاندار اصفهان و انتصاب 4 نفر به عنوان مشاور عالی و مسئول هماهنگی امور مشاوران، دستیار ویژه، مشاور استاندار در امور روحانیت و دستیار ویژه استاندار در امور روحانیت از دیگر اقدامات مهرعلیزاده در ماه‌های ابتدایی فعالیتش در اصفهان به شمار می‌رود.

جوان‌گرایی، دلیلی منطقی برای تغییر مدیران

استاندار اصفهان در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان 18 دی 96 با انتقاد از عدم حضور مدیران کل در این جلسه و توجه آنان به مسائل جوانان عنوان کرد: چه مسئله‌ای مهم‌تر از مسئله ساماندهی امور جوانان است که آقایان مدیرکل به این مسئله آنقدر بی‌توجهی می‌کنند؟

وی از مدیران خواست تا در یک زمان‌بندی معقول و محدود که در هر حال بیش از 3 ماه به طول نینجامد، حداقل 2 الی 3 نفر از معاونان خود را از بین جوانان 25 الی 35 سال انتخاب کنند.

مهرعلیزاده در نشست خبری 29 خرداد امسال، جوان‌ بودن، قابلیت و توانایی، سابقه اجرایی موفق و همسویی با دولت را از جمله شاخصه‌های خود برای انتخاب فرمانداران و مدیران استان معرفی کرد. او خود را محصول توجه و اعتماد به جوانان دانست و گفت: تا زمانی که جوان لایق وجود داشته باشد از افراد مسن استفاده نمی‌کنم.

مدیران نالایق کنار بروند

مهرعلیزاده در جلسه شورای اداری 12 تیر امسال، از برخی مدیران به دلیل عمل نکردن به وظایف خود گلایه‌مند کرد و گفت: اگر مدیری نالایق باشد پس از سه بار تذکر باید جای خود را به مدیر لایق بدهد. او در این جلسه عنوان کرد که مدیران باید به مردم احترام گذاشته و صریح و شفاف پاسخگوی مسائل و مشکلات مردم باشند. این سخنان استاندار اصفهان نشان از زمینه سازی برای تداوم تغییرات در مدیران استانی و کنار گذاشتن مدیران نالایق دارد.

تغییر مدیران و فرمانداری اصفهانی ادامه دارد

حمیدرضا طباطبایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، درباره ویژگی‌هایی که برای انتخاب مدیران کل و فرمانداران در سطح استان اصفهان در نظر گرفته می‌شود، اظهار داشت: نخستین شرط این است که مدیر باید تخصص و کارآیی مدیریتی در کاری که قرار است به او واگذار شود را داشته باشد و از این نظر در سطحی قابل قبول قرار داشته باشد.

وی داشتن سوابق کاری مؤثر و مناسب در رشته کاری، را یکی از شاخصه‌های دیگر انتخاب مدیران در سطح استان معرفی و افزود: همسویی با سیاست‌های دولت و جوان گرایی، دو شاخصه انتخاب مدیران عالی استان است، این 4 شاخصه یعنی تخصص، سوابق کاری مؤثر، همسویی با سیاست‌های دولت و جوان‌گرایی 4 اصلی است که آقای استاندار تعیین کرده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان در پاسخ به این سئوال که چقدر در موضوع جوان‌گرایی موفق بوده‌اید، تصریح کرد: ما در معدل انتصاب‌های دو یا سه ماه اخیر که نسبت به سال گذشته 10 سال کاهش داده‌ایم این ادامه دارد و ما امیدواریم که تا کامل شدن فرآیند تغییرات فرمانداران و مدیران کل در استانداری بیش از 10 سال کاهش سن داشته باشیم و به جوان گرایی حرکت کنیم ما در حال حاضر فرماندار 30 ساله داریم و برخی از فرمانداران بالای 35 سال، بازنشست شده‌اند.

وی در پاسخ به این سئوال که برخی از منتقدان دولت مطرح می‌کنند که مدیران باتجربه و کاری، توسط دولت و یا مدیران استانی کنار گذاشته می‌شوند، گفت: نه، یکی از ایرادهایی که به دولت فعلی گرفته می‌شد این بود که جوان‌گرا نیست و بیشتر به سمت افراد سالخورده می‌شود، در حال حاضر این نگرش در استان کاملاً تغییر کرده است و ما به سمت حرکت به جوان‌گرایی هستیم.

طباطبایی عنوان کرد: به نظر بنده، برای یک مدیریت میانی، بین 5 تا 10 سال تجربه کافی است و نیازی به 40 سال تجربه نیست، اصولاً کسی بخواهد شکوفا شود، می‌تواند در همان 5 سال ابتدایی شکوفا شود، البته باید مطالعات و تحصیلات خوب داشته باشد و بتواند از آن استفاده کند.

حال این سئوال مطرح است که تا چه زمانی حتی با دلایل منطقی و معقول، باید تغییر در مدیران کل استان و فرمانداران ادامه داشته باشد، آیا این تغییرات، سبب ایجاد وقفه در عملکرد دستگاه‌های اجرایی نمی‌شود؟

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار