معاون شرکت توسعه نيشكر و صنايع جانبی:
معاون كشاورزی شرکت توسعه نيشكر و صنايع جانبی گفت: در حال حاضر 65 هزار هکتار نیشکر زیر کشت قرار دارد که 59 درصد این سطوح به دلیل بی آبی در آستانه خسارت 79 تا 100 درصدی هستند و در صورت از بین رفتن کشت و خشک شدن مزارع نیشکر، اشتغال و اقتصاد خوزستان ضربه می‌بیند.
کد خبر: ۶۳۱۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱ 16 July 2018

حسين آميلی اظهار کرد: مزارع نيشكر از اول تيرماه تا به امروز فقط يك نوبت آبياری شدند و اين در حالی است كه به ٤ يا ٥ نوبت آبياري نياز دارند و این يك نوبت آبياری نیز فقط برای حفظ ريشه اين گياه ٥ ساله است تا بتوانیم در صورت امکان از خسارت‌های جبران ناپذیر بعدی به صنعت نيشكر جلوگيری كنيم.

وی بی آبی و خشكی را عاملی برای بيماری و آفت گياه نيشكر عنوان كرد و افزود: در حال حاضر نيشكر بيمار است و قسمت سبز یا سبزينه خود را از دست داده است. از اين رو در معرض طيف عظيمی از امراض نظير كرم ساقه خوار، كنه، كرم ريشه خوار و .... قرار دارد و باید شرایط بد این گیاه را درک کنیم.

معاون كشاورزی شرکت توسعه نيشكر و صنايع جانبی تصریح کرد: در راستای صرفه‌جويی در مصرف آب، ٢ هزار هكتار از مزارع نيشكر كشت داده نشد و اين در حالی است كه در حال حاضر مزارعی نیز که کشت شده‌اند، بر اثر بی‌آبی در آستانه خشك شدن هستند.

آميلی با اشاره به حمايت‌های استانداری خوزستان در جلسه ستاد خشكسالی برای تخصيص آب به كشت نيشكر گفت: اميدواريم كه بتوانيم راهی برای حفظ گياه ٥ ساله نيشكر پيدا كنيم. پدیده خشکسالی، نيروهای شاغل در كشت و صنعت‌های نيشكر را با مشكلات فراوانی رو به رو كرده است و اگر مزارع نیشکر از بين بروند، معضلات جبران ناپذيری در حوزه اشتغال و توليد دامنگير مجموعه توسعه نيشكر و استان خواهد شد.

وی با تاكيد بر اين‌كه بايد سعی کرد حداقل‌هايی برای مجموعه بزرگ توسعه نيشكر فراهم شود، گفت: ما شرايط كنونی استان را كاملا درك می‌كنيم و تمام تلاش خود را برای گذار از بحران بی آبی به كار گرفته‌ايم و از تمام ظرفيت‌های موجود استفاده كرده‌ايم اما در استان نيز بايد حداقل‌هايی برای صنعت بزرگ توسعه نيشكر در نظر گرفته شود.

معاون كشاورزی شرکت توسعه نيشكر و صنايع جانبی با اشاره به اين‌كه شركت توسعه نيشكر در سال گذشته 50 درصد از شكر مورد نياز كشور را توليد كرد، گفت: اگر امسال بتوانيم ٦٠٠ هزار تن شكر توليد كنيم، به ميزان زيادی از خروج ارز از كشور جلوگيری به عمل می‌آید که اين امر به اقتصاد كشور كمك زيادی می‌کند. همچنين الكل صنعتی، خمير مايه، ام دی اف و ... از ديگر توليدات توسعه نيشكر است كه در صورت نابودی مزارع نيشكر اين توليدات نيز متوقف می‌شوند.

آميلي خاطرنشان کرد: بر اساس تلاش‌هايی كه در شركت توسعه نيشكر انجام شد، همه ساله این شرکت ٥٠ درصد شكر كشور را تولید کرده است و امسال نيز خود را برای گام‌های بلندتری آماده كرده بوديم كه متاسفانه خشكسالی اتفاق افتاد و در صورت توقف چرخه توليد شكر، ضرر زيادی متوجه كشور می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر 65 هزار هکتار نیشکر زیر کشت قرار دارد که 37 هزار هکتار یا 59 درصد این محصول در آستانه خسارت 79 تا 100 درصدی قرار دارد و این آمار از مزارع خسارت یافته با تمامی جزییات توسط کارشناسان ثبت شده است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار