دبیر اجرایی پنجمین کنگره ارتوپدی منطقه‌ای شمال ایران با اشاره به دلایلی که منجر به تعویض مفصل زانو می‌شود، گفت: زنان به دلیل پوکی استخوان نسبت به مردان بیشتر عمل تعویض مفصل زانو برای آنها انجام می‌شود.
کد خبر: ۶۳۱۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱ 16 July 2018

به گزارش تابناک : اسرافیل زنجانی در آستانه برگزاری پنجمین کنگره منطقه‌ای شمال ایران و چهاردهمین سمینار ارتوپدی شاخه آذربایجان اظهار داشت: این کنگره 27 تا 29 تیرماه سال جاری در تبریز با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته در حوزه ارتوپدی برگزار می‌شود و جدیدترین دستاوردهای علمی در حوزه آرتروپلاستی زانو، شانه و آرنج، هیپ و همچنین موضوعات شکستگی اندام‌های فوقانی و تحتانی و ارتوپدی اطفال مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

 وی با بیان اینکه منظور از منطقه شمال ایران، استان‌های مشهد، کرج، قزوین، تهران، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و شهرهای مربوطه است، افزود: این کنگره برای شرکت کنندگان دارای امتیاز بازآموزی بوده و برگزاری آن نتایج موثری در حوزه ارتوپدی به همراه دارد.

دبیر اجرایی پنجمین کنگره منطقه‌ای شمال ایران و چهاردهمین سمینار ارتوپدی شاخه آذربایجان در ارتباط با موضوع آرتروپلاستی اظهار داشت: آرتروپلاستی در واقع بازسازی مفصل با استفاده از ایجاد یک مفصل مصنوعی بوده و زمانی که مفصل ساییده شده و از بین می‌رود می‌توان از مفصل مصنوعی برای بیمار استفاده کرد.

زنجانی بیان داشت: از دلایلی که منجر به تعویض مفاصل می‌شود آرتروز پیش رفته و شکستگی های چند قطعه ای و تومور های استخوانی را می توان نام برد.

وی افزود: در زنان به دلیل شیوع پوکی استخوان بیشتر از مردان عمل آرتروپلاستی انجام می گیرد در افراد بالاتر از 65 سال علاوه بر موارد ذکر شده شکستگی های ناحیه گردن ران نیز منجر به تعویض سر فمور می‌شود.

دبیر اجرایی پنجمین کنگره منطقه‌ای شمال ایران و چهاردهمین سمینار ارتوپدی شاخه آذربایجان  گفت:شیوع آرتروپلاستی در مفاصل زانو و ران بیشتر از شانه‌ و آرنج می باشد‌.آرتروپلاستی زانو در ایران نسبت به خارج از کشور بیشتر می باشد.استفاده بیش از حد از پله و همچنین چاقی از عوامل مستعد کننده آرتروز زانو و مفصل ران می باشد اما در شانه و آرنج بیشتر به علت تومور های استخوانی و شکستگی های چند قطعه ای داخل مفصلی منجر به مفصل مصنوعی می‌شود.

 وی با اشاره به این که مفصل‌های مصنوعی هم نوع خارجی و هم ایرانی دارد، گفت: عمل جراحی استفاده از مفصل مصنوعی در بدن بیمار در ایران موفقیت آمیز بوده و تقریباً اکثر بیماران از انجام این عمل ابراز رضایت دارند.

 این متخصص ارتوپدی با اشاره به اینکه زنان به دلیل آمار بالای پوکی استخوان بیشتر از مردان دچار ساییدگی مفصل زانو و آرتروز می‌شوند، گفت:  به همین علت عمل استفاده از مفصل مصنوعی در زنان آمار آن بیشتر از مردان است همچنین به طور کلی آرتروپلاستی زانو یا استفاده از مفصل مصنوعی آمار آن در ایران نسبت به میانگین جهانی بیشتر است.

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار