شهردار مهریز گفت: عملیات بازسازی بازارچه صنایع دستی این شهر که در محله تاریخی مهرپادین با 650 مترمربع زیربنا قرار دارد، با پیش بینی 3.5 میلیارد ریال بودجه آغاز شد.
کد خبر: ۶۳۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸ 16 July 2018

این بازارچه در گذشته محل داد و ستد شهروندان منطقه با دیگر شهرهای استان یزد، کرمان ، هرمزگان و سیستان و بلوچستان بود و نقش موثری در تجارت و توسعه اقتصادی مهریز داشته است.
همچنین مجموعه تاریخی مهرپادین که یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری شهرستان است و ثبت آثار ملی نیز است ، در مجاورت این محل قرار دارد.
احمد آخوندی ابراهیم آبادی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کاربازسازی با هدف احیا و استفاده مجدد و استقرار فعالان صنایع دستی انجام می شود و تا پایان سال 1397 به بهره برداری می رسد.
وی خاطر نشان کرد: شهرداری به عنوان کارفرما و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز مشاور طرح است.
در مهریز رشته های صنایع دستی مختلفی شامل ترکه بافی ، سنگ تراشی ، سبدبافی ، چاقو سازی ، گیوه بافی، تخت کشی ، قالی بافی ، معرق کاری ، منبت کاری ، سرمه دوزی و کار روی چوب و شیشه وجود دارد.
100 هنرمند مهریزی به صورت فعال در رشته های مختلف صنایع دستی در این شهرستان مشغول کار هستند.
مهریز که بنای اولیه آن را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی قبل از اسلام نسبت می دهند 600 اثر تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون 96 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شد.
صنایع دستی نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود، معمولا این کلمه به روش های سنتی تولید کالاها اطلاق می‌ شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار