به گفته سازمان حفاظت محیط زیست «پارک ملی به محدوده ای از منابع طبیعی کشور اعم از جنگل، مرتع، بیشه های طبیعی، اراضی جنگلی، دشت، آب و کوهستان اطلاق می شود که نمایانگر نمونه های برجسته ای از مظاهر طبیعی باشد و به منظور حفظ همیشگی وضع زندگی و طبیعی آن و همچنین ایجاد محیط مناسب برای تکثیر و پرورش جانوران وحشی و رشد رستنی ها در شرایط کاملا طبیعی تحت حفاظت قرار می گیرد».
کد خبر: ۶۲۹۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۶ 11 July 2018

 

آشنایی با جنگل های ایران
تابناک فارس به نقل از الی گشت:یکی دیگر از پارک های ملی ایران به بوچاق معروف است که در شمال شرقی رشت و در شهر کیاشهر استان گیلان قرار دارد. بوجاق منطقه ای شکار ممنوع است و مساحت آن حدودا ۳ هزار و ۲۵۰ هکتار می باشد. پوشش گیاهی معروف در این پارک آزاولا آلاله، توسکا، تمشک، انار و … و از گونه های جانوری می توان به پرنده های بی نظیری مانند آبچلیک، اکراس، غاز خاکستری و گیلانشاه اشاره کرد. تالاب بوجاق نیز دارای موجودات آبزی نظیر ماهی سفید و کپو است و این پارک ملی یکی از معدود زیستگاه های فک خزری در حال انقراض ایران است.

پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق


پارک ملی دریاچه ارومیه
این پارک ملی در شمال غرب ایران، بین آذربایجان شرقی و غربی قرار دارد و مساحت آن ۴۶۴ هزار و ۵۶ کیلومتر مربع است. از جمله پوشش گیاهی این منطقه می توان به آویشن، جو وحشی، زنبق، شقایق، شنگ، کاکوتی، یولاف، درخت آلبالو، بادام کوهی و … اشاره کرد. گونه های جانوری این منطقه نیز شامل پلنگ ایرانی، قوچ، گوزن زرد ایرانی، موش صحرایی و … هستند.

پارک ملی دریاچه ارومیه

پارک ملی دریاچه ارومیه


پارک ملی خجیر
این پارک ملی در استان تهران قرار گرفته و مساحتی حدود ۹ هزار و ۹۷۱ هکتار را در شرق شهر تهران در برمی گیرد. در این پارک می توانید گونه های گیاهی مختلفی نظیر بادیان کوهی، بادام خارآلود، دغدغک، روناس، زبان گنجشک، سیاه تلو و درمنه را مشاهده کنید. همچنین حیواناتی نظیر آهو، پازن، روباه معمولی، شنگ، شغال، هامستر دم دراز، جرد ایرانی، شتر مار و پرنده هایی از جمله اردک سرسبز، تیهو، پری شاهرخ، خوتکا، زردپره و هدهد در این پارک ملی زندگی می کنند.

پارک ملی خجیر

پارک ملی خجیر


پارک ملی بختگان
بختگان از دو بخش «منطقه حفاظت شده و پارک ملی بختگان» تشکیل شده که با مساحتی حدودا ۱۷۵ هزار ۳۷۲ هکتار در ۷۰ کیلومتری غرب نی ریز استان فارس قرار گرفته است. از جمله گیاه و درختانی که در این منطقه دیده می شوند، بادام کوهی، کاکوتی، گیاهان شورپسند، انجیر، تنگرس، کلخونگ و پسته وحشی است. گونه های جانوری این منطقه نیز بسیار جذابند که در میان آن ها می توان به آهوی ایرانی، روباه، شغال، قوچ و میش و پرندگانی چون اگرت، کاکایی ها، لک لک، لیل، حواصیل، دارکوب پری شاهرخ، دال و هوبره اشاره کرد.

پارک ملی بختگانپارک ملی بختگان


پارک ملی قمیشلو
در غرب اصفهان، یکی دیگر از پارک های ملی ایران واقع شده که به نام قمیشلو به معنای نیزار شهرت دارد. مساحت پارک ملی قمیشلو ۸۶ هزار و ۶۸۵ هکتار است و دارای نه تنها ارزش محیط زیستی، بلکه به دلیل داشتن قلعه و بناهای تاریخی، از ارزش تاریخی برخوردار است. در این پارک ملی، حیواناتی مانند آگاما، تشی، خارپشت ایرانی، قوچ و میش،‌ گراز، کاراکال، خرگوش، وزغ سبز و پرندگانی مانند بالابان، زنبور خورک، انواع خفاش، سارگپه بلند، عقاب صحرایی، کرکس سیاه و … را ببینید.

پارک ملی قمیشلو

پارک ملی قمیشلو


پارک ملی نایبند
یکی از پارک های ملی ایران که در جنوب واقع شده، نایبند است که در جنوب استان بوشهر قرار دارد. این پارک که مساحتی حدود ۴۶ هزار هکتار دارد، دارای مجموعه مهمی از گیاهان نظیر علف شور، درخت انجیر معابد، دافنی، انار شیطان، قیچ، کنار و مانگرو است. گونه های جانوری و پرندگان این پارک ملی نیز از جمله بز، جبیر، روباه، خرگوش، چکاوک کاکلی، سلیم کوچک، پلیکان پاخاکستری، لاک پشت پوزه عقابی، ماهی گل خورک و .. هستند.

پارک ملی نایبند

پارک ملی نایبند


پارک ملی توران یا خارتوران
یکی دیگر از معروف ترین پارک های ملی ایران پارک ملی توران است که محدوده هایی از استان سمنان و خراسان رضوی را در بر می گیرد. مساحت این پارک ملی حدودا ۱۴۶۴۹۹۲ هکتار است و از جمله برجسته ترین گونه های جانوری آن می توان به یوز ایرانی و گور ایرانی اشاره کرد. البته حیوانات دیگری مانند کفتار، کاراکال، جبیر، آهو و قوچ وحشی نیز به همراه پرندانی مانند عقاب دشتی، شاه بوف، سبزه قبای هندی، کبوتر چاهی، سنگ چشم دم سرخ و زاغ بور در پارک ملی توران وجود دارند. از جمله پوشش گیاهی و درختی این منطقه نیز، خار شتر، قیچ، کاروان کش، تاغ و گون هستند.

پارک ملی توران یا خارتوران

پارک ملی توران یا خارتوران

 


پارک ملی لار
از جمله معروف ترین پارک های ملی ایران، پارک ملی لار است که در دامنه جنوبی البرز، بین استان های تهران و مازندران قرار دارد. مساحت این پارک ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است و دارای سدی از سال ۱۳۶۱ می باشد. شما می توانید در این پارک گونه های گیاهی مختلفی از جمله بابونه، چای کوهی، شیرین بیان، کاسنی، زنبق وحشی، مریم گلی، بارهنگ و بومادران را مشاهده کنید. حیوانات و پرنده های گوناگونی نیز در اینجا وجود دارند از جمله کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، خارپشت، آگامای سرزرد، مار آبی، شاه بوف، قرقی، دلیجه و جغد تالابی.

 

پارک ملی لار

پارک ملی لار


پارک ملی تندوره
یکی از پارک ملی های شمال شرق ایران، تندوره است که در شهرستان درگز خراسان رضوی قرار گرفته و مساحتی حدود ۵۳ هزار و ۷۸۰ هکتار را در بر می گیرد. این پارک ملی پوشش گیاهی گوناگونی نظیر زیره سیاه، گوجه وحشی، کتان وحشی، زرشک، آویشن، بید و … دارد و از جمله گونه های جانوری پارک ملی تندورزه می توان به پلنگ ایرانی، کفچه مار، کل و بز، کفتار و قوچ و میش اوربال اشاره کرد. پرندگان متفاوتی نیز در این پارک ملی زندگی می کنند که از میان آن ها می توان به سهره سینه سرخ، عقاب طلایی، چکاوک آسمانی، لیل، مرغ حق، زردپره مزرعه، سسک و توکای سیاه اشاره کرد.

پارک ملی تندوره

پارک ملی تندوره


پارک ملی گلستان
قطعا یکی از معروف ترین پارک های ملی ایران و البته بزرگترین و قدیمی ترین آن ها، پارک ملی گلستان است که در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی قرار دارد. مساحت این پارک ملی حدودا ۹۲ هزار هکتار می باشد که از تنوع زیستی و اکوتوریستی بالایی برخوردار است و در فهرست میراث یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان


پوشش گیاهی و درختی این پارک بسیار متنوع است و شامل گونه هایی مانند انار وحشی، انجیلی، بلوط زرد، سیاه تلو، گلابی وحشی، کلاه میرحسن، گز، خارشتر، گل گاوزبان، تمشک و زبان گنجشک است. پرندگان و جانوران زیادی نیز در این پارک ملی وجود دارند که شامل پلنگ، خرس قهوه ای، روباه، سمور جنگلی، قوچ و میش، گربه پالاس، مرال، توکا، دم سرخ ها، بالابان، سار صورتی، کبک، سنگ چشم، سسک و دال سیاه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار