جاده اصلی از وسط روستا عبور می کند و دو طرف جاده نیز منازل مسکونی قرار دارد و گاهی هم مغازه و اصنافی در دو طرف جاده مشاهده می شود اما بافت و ساختار آن هنوز کاملا روستاست.
کد خبر: ۶۲۶۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ 04 July 2018
تابناک کهگیلویه و بویراحمد - فاطمه رشیدی - روستای «بوستان» باشت شهر می‌شود. این خبری است که این روزها دست به دست می چرخد و برخی خوشبینانه و برخی هم بدبینانه به آن نگاه می کنند. اما در نهایت سود و زیان هر تصمیمی را باید مردمی که ذی نفع هستند تشخیص بدهند. در واقع باید فرصت هایی که این شهر شدن در اختیارشان می گذارد وتبعات احتمالی آن را در کفه ترازو بگذارند و آخر سر در این میان آنچه به مصلحتشان است را انتخاب کنند. ضمن آنکه می توان برای قضاوت درباره آینده این تصمیم حتی به نمونه های مشابه استناد کرد.برای بررسی این موضوع ابتدا نگاهی به شرایط جمعیتی و موقعیت بوستان  در شهرستان باشت می اندازیم.
بخش بوستان دارای ۲ دهستان، ۴۹ روستا،  ۱۳ دهیار، ۲۲ شورا و جمعیتی بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ نفر است. جمعیت روستای بوستان مرکز این بخش نیز یک هزار و ۹۲ نفر است. و یکی از بخشهای  شهرستان باشت با  ۲۱ هزار و ۶۹۰ نفر جمعیت است.
در واقع یک سوم جمعیت شهرستان باشت در دهستانهای بوستان است و البته این روستایی است که دقیقا چسبیده به شهرباشت است. بوستان از این جهت اهمیت دارد که در مسیر ترانزیتی بابامیدان به گچسارن واقع شده است .اگر کافه های بین راهی را در نظر نگیریم تقریبا هیچ نشانه ای از یک شهر ندارد. مردم این روستا خدمات خود را از باشت می گیرند و با توجه به اینکه خود باشت هم هنوز آنچنان که باید وسعت ندارد در واقع خدمات خود را از گچساران دریافت می کنند.که البته اگر به عنوان یک روستا به آن نگاه کنیم  موضوع مهم و عجیبی نیست. 
 
پیامدهای

جاده اصلی از وسط روستا عبور می کند و دو طرف جاده نیز منازل مسکونی قرار دارد و گاهی هم مغازه و اصنافی در دو طرف جاده مشاهده می شود اما بافت و ساختار آن هنوز کاملا روستاست. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که بوستان در شرایط فعلی وضعیتی دقیقا مشابه مادوان  یاسوج دارد. و برای اینکه بدانیم این تصمیم چه تبعاتی می تواند داشته باشد لازم است به مادوان به عنوان در دسترس ترین نمونه نگاهی بیندازیم. 
مادوان هم 10 سال پیش روستا بود. با یک تصمیم  در آن زمان از روستا به شهر تبدیل شد. مادوان در آن زمان با شهر یاسوج فقط 7 کیلومتر فاصله داشت. ساختار و چارچوب اصلی آن در دو طرف جاده ای که یاسوج را به سی سخت وصل می کرد شکل گرفته  بود. از آنجایی که شهر یاسوج به صورت عرضی امکان توسعه نداشت شهر در مسیر همان جاده توسعه پیدا کرد تا جایی که مادوان کاملا به شهر یاسوج وصل شد.
 
پیامدهای

در این مدت بر خلاف انتظار جز همان اندک اصناف گذشته صنف جدیدی در این شهر نوپا ایجاد نشد. مردم مادوان تا یکی دو سال پیش حتی نان را هم از شهر یاسوج تهیه می کردند. و البته حالا به غیر از نان بیشتر خدمات خود را از شهر یاسوج دریافت می کنندد. و در نهایت اینگونه شد که بعد از 10 سال مردم این شهر در نشستی که با شورای شهر داشتند به صراحت می گویند از شهر گشتن پشیمان گشته ایم  مرحمت فرموده ما را روستا کنید. نشستی که با اعلام بوستان به شهر همزمان شد .
ساکنان مادوان برای این تصمیم هم دلایلی دارند. مهمترین آن هم این است که به اندازه  نام یک شهر از اعتبارات استان بهره نمی برند و در نتیجه در زمینه آب، آموزش، بهداشت ، زیرساختها  و غیره محرومند .ضمن آنکه  شهر شدن  مادوان آنچنان که انتظار می رفت از فشار روی شهر یاسوج مرکز استان کم نکرد. در نتیجه روستای 4 هزار نفری سال 86 حالا بیش از 35 هزار نفر  جمعیت دارد . قیمت زمین و ملک در آن مثل شهر یاسوج است  و خدماتی که دریافت می کنند حتی از روستاها هم کمتر است و مسئولان هم هرچه تلاش می کنند  به سرعت رشد جمعیت آن نمی رسند. و در نتیجه این شهر 10 ساله حالا به یکی از بزرگترین حاشیه های کشور تبدیل شده است.به گونه ای که حدود نیمی از جمعیت دانش آموزی، آن خارج از شهر و در روستاهای اطراف و یا شهر یاسوج تحصیل می‌کنند. و در نهایت طرح الحاق و بازگشت این روستا و همه روستاهای اقماری به شهر یاسوج در فرمانداری و در استان تصویب شد و حالا مسئولان منتظر تصمیم شورای عالی شهرسازی  برای بازگشت دوباره مادوان به آغوش شهر یاسوج هستند.
 
پیامدهای

در طرف دیگر هم نامه تبدیل روستای بوستان مرکز بخش بوستان به شهر در روز دهم تیرماه جاری به استانداراری کهگیلویه و بویراحمد ارسال شده و براساس قانون اقدامات لازم برای تحقق این امر انجام خواهد شد.
اگر چه تصمیم گرفته شده و قطعی است اما نباید فراموش کرد مادوان 10 سال پیش تحت فشار مردم بومی و گاها تصمیمات سیاسی به شهر تبدیل شد و هزینه آن  را هم استان  و هم مردم این روستاشهر پرداختند که هزینه کمی هم نبوده است. و لازم است این بار برای شهر شدن بوستان اندکی تامل کنیم زیرا هر اقدام شتابزده  و غیر کارشناسی می تواند  زیباییهای این بافت سنتی ارزشمند استان را بگیرد و 10 سال این روستا را از توسعه عقب بیندازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار