برخی فعالان میراث فرهنگی پیشنهاد می کنند مدرسه خان به موزه دارالعلم تبدیل شود.
کد خبر: ۶۲۰۹۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲ 19 June 2018

تابناک فارس به نقل از خبرجنوب:با این که کاربری اش را از 415 سال قبل همچنان حفظ کرده و از پیشینه تاریخی منحصر به فردی برخورداراست و راه دسترسی مناسبی هم دارد اما هنوز به جاذبه گردشگری تبدیل نشده و چنانچه بگوییم گردشگران ورودی به شیراز این بنای ملی را نمیبینند اغراق نکرده ایم زیرا هنوز در بسته سفر گردشگران جایی ندارد و در بن بست بی توجهی ها قرار گرفته است. مدرسه خان يكي از مدرسه هاي تاريخي ايران است كه قدمتش به بيش از 400 سال قبل برميگردد. مدرسه اي كه در دوره صفويه ساخته شده و همچنان كاربري خود را حفظ كرده است.
مدرسه خان شيراز در خيابان لطفعلي خان زند قرار دارد كه توسط ا...وردي خان حاكم فارس در سال 1024 هجري قمري ساخته شده است. مدرسه اي كه زيربنايش به 7 هزار مترمربع مي رسد و زماني در وسط باغ بزرگي بوده كه هم اينك از آن باغ اثري نيست و اطراف اين بناي ملي را ساختمان سازي هاي جديد و قديم فرا گرفته و منظر تاريخي آن را مخدوش كرده است.
اين مدرسه تاريخي شيراز داراي معماري دوره صفوي است و از ويژگي هاي منحصربه فردش، كاشي كاري هاي سردر، هشتي ورودي مدرسه كه با طرح مشبك آجري تزئين شده و حجرهها و طاق هاي آن مي باشد.
طبق اسناد تاريخي موجود، اين مدرسه در سال 1229 هجري قمري در اثر زلزله تخريب شد و حاجي لطفعلي تاجر شيرازي به مرمت آن پرداخت و بر كاشيهاي ديوار آن آيات قرآني نگاشت. همچنين طبقه دوم اين اثر تاريخي در سال هاي 1269 هجري قمري تخريب شد كه طي سال هاي 74 و 1273 از سوي حاجي ميرزا علي اكبر قوام الملك شيرازي تعمير شد.
با گذشت بيش از 415 سال از زمان ساخت اين مدرسه تاريخي هنوز كاربري خود را حفظ كرده و محل تحصيل طلاب است ولی هنوز به جاذبه گردشگری تبدیل نشده است .
مدرسه خان در حال حاضر يكي از اماكن تاريخي معروف از نظر قدمت، اصالت و كاركرد است و با اينكه هنوز به جاذبه گردشگري تبديل نشده و كمتر گردشگري اين بناي تاريخي و ملي شيراز را مي بيند، اما شهرت و آوازهاش بر كسي پوشيده نيست و شايد يكي از دلايل آن به اتاق ملاصدرا در اين محل برگردد كه تاكنون از اين فرصت هم استفاده نشده است و به اعتقاد تني چند از كارشناسان حوزه گردشگري، مدرسه خان در بن بست
بي توجهي ها قرار گرفته و جا دارد مسئولين مربوطه در جهت معرفي و تبديل آن به جاذبه گردشگري استان فارس اقدام نمايند.
در اين رابطه، امين طباطبايي يكي از فعالين حوزه گردشگري و ميراث فرهنگي فارس  گفت: متاسفانه مدرسه خان با مشكلات متعددي روبه روست كه عمدهترين آن، نحوه مديريت است.
به گفته وي، راه دسترسي به اين بناي ملي بسيار ساده و آسان است و با توجه به اينكه در نزديكي مساجد نصيرالملك و مشير همچنين خانه زينت المك و نارنجستان قوام قرار دارد اما اين اثر همچنان مغفول مانده است.
مدير خانه فرهنگ جاودان در ادامه گفت: اين مدرسه تاريخي قابليت تبديل به جاذبه گردشگري را دارد اما تاكنون اقدامي در اين رابطه از سوي متوليان مدرسه صورت نگرفته است.
وي به نبود تبليغات مناسب در عرصه هاي ملي و بين المللي همچنين كمبود مبلمان سايت و سرويس بهداشتي در اين مكان تاريخي اشاره كرد و گفت: گرچه مدرسه خان يك فرصت طلايي براي رونق و توسعه گردشگري شيراز محسوب مي شود اما هنوز از اين فرصت به درستي استفاده نشده است.
اين فعال حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري فارس در ادامه با اشاره به اينكه پيشنهاد تبديل مدرسه به موزه دارالعلم داده شده است، افزود: با توجه به اينكه شيراز به شهر دارالعلم معروف بوده و در مدرسه خان نيز فيلسوفان و دانشمندان بزرگي به تحصيل مشغول بوده اند، جا داشت كه اين مكان به موزه تبديل گردد.
گفتنی است بناي مدرسه خان شيراز به دليل گذشت زمان با آسيب هاي متعددي همراه شده كه به گفته كارشناسان حوزه مرمت از 20 سال قبل تاكنون اين بناي صفوي در حال مرمت است و به دليل آنكه پروژه فعاليت هاي مرمتي زمانبر است و بناي مدرسه نيز وسيع است، مرمت بنا با حساسيت هاي خاصي انجام مي شود و از سويي به دليل عدم اختصاص اعتبارات لازم جهت احيا و مرمت و بهسازي قسمت هاي آسيب ديده بنا، روند مرمت با كندي همراه مي شو د به طوری که هم اینک نیز این بنای ملی نیازمند مرمت است و قسمت های عمده آن نیز در معرض خطر ریزش و تخریب قرار دارند . بنابر این گزارش مدرسه خان در سال 1310و به شماره 75 در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار