اکنون بعد از گذشت نه ماه از مدیریت شورای شهر و ۸ ماه از تصدی برخه در شهرداری دهدشت فرصت مناسبی است تا مخالفان و منتقدان به ارزیابی وضعیت فعلی شورا و شهرداری دهدشت بپردازند.
کد خبر: ۶۲۰۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶ 17 June 2018
آنچه که در زیر آورده شده است یادداشت ارسالی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است و این سایت محتوای آن را تایید یا تکذیب نمی کند. شما هم می توانید نظر خود را در تایید یا تکذیب این مطلب بیان کنید.
نقدی بر عملکرد شورای پنجم دهدشت

همگان با توجه به رای قاطع شورا و انتخاب آقای برخه بر این تصور بودند که راه عمرانی و توسعه شهر دهدشت هموار شده و دیگر از سهم خواهی های دوره گذشته شهرداری خبری نیست و مردم می توانند طعم پیشرفت و آبادانی شهرشان را بچشند البته غافل از اینکه چه فکر میکردند و چه شد!


اکنون بعد از گذشت نه ماه از مدیریت شورای شهر و ۸ ماه از تصدی برخه در شهرداری دهدشت فرصت مناسبی است تا مخالفان و منتقدان به ارزیابی وضعیت فعلی شورا و شهرداری دهدشت بپردازند.

با آمدن شهردار جدید علی‌رغم شرایط بسیار بحرانی مالی شهرداری دهدشت، برخه هدف و اولویت کار خود را خدمت رسانی بناطق کم برخوردار قرار داد و تا حدودی شاهد جهش خوبی در حوزه پروژه‌های عمرانی بودیم به طوری که علی‌رغم انتظار بسیاری از موافقان و منتقدان، بخش زیادی از پروژه‌های نیمه کاره جان تازه گرفتند و شروع به فعالیت کردند.

نکته مثبت دیگر در طول ۸ ماه گذشته انجام فعالیت‌های عمرانی در نواحی منفصل شهری و کم برخوردار نشان از عزم خوب شهرداری در توجه کردن به این مهم بود؛ هر چند با نمونه آرمانی و نیاز واقعی مردم فاصله زیادی داریم اما باز جای امیدواری دارد.

البته در بسیاری از حوزه‌ها از جمله ساماندهی بدنه شهرداری و مدیریت منابع انسانی علی‌رغم تلاش‌های نصف و نیمه، شاهد عدم تحول اساسی در این حوزه هستیم زیرا نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که بسیاری از مدیران رمز ماندگاریشان نه تلاش و کوشش و تخصص بلکه حمایت‌های بیرونی چه در داخل شورا و چه در بیرون از آن است.

متاسفانه در سیستم فعلی شهرداری دهدشت به جای حاکم شدن سیستم و ساختار درست و منطقی، شاهد حکمفرما شدن ترس و در بسیاری از مواقع، شورا سالاری عده‌ای از اعضای شورای شهر هستیم که با فشارهای خود عملا جلوی بسیاری از حرکت‌های مثبت شهرداری را گرفته‌اند.

همچنین در بخش بزرگی از ایرادها و نواقص در ساختار شهرداری، عدم تعامل درست و منطقی سیستم شهرداری با بدنه شورای شهر بود و در حال حاضر باز شاهد آن هستیم که بسیاری از اعضای شورای شهر ضمن سهم خواهی های حزبی و گروهی بدنبال اهداف خود و نه مردم هستند.

در بدو آغاز به کار شورا در حالی که انتظار می رفت اعضای شورای محترم شهر به جای سهم خواهی های حزبی و گروهی به دنبال توسعه شهر باشند متاسفانه از همان روز اول تمرکز شورا بر روی فشار بر شهردار دهدشت گذاشته شد تا با انتصابات حزبی و گروهی عملا استارت فعالیت های انتخاباتی آینده در شهرداری دهدشت با فشار بر شهردار با انتصابات تحمیلی کلید بخورد.

جدا از عملکرد متوسط شهردار دهدشت در این دوره ۸ ماهه که نمره قابل قبولی گرفته است، به نظر می آید مشکل اساسی ما سهم خواهی های گروهی و جناحی شورای شهر پریشان و بی برنامه ی شهرمان است، این در حالی است که امروزه و در روند پرشتاب شکل گیری اجتماعات مدرن، شهرها به عنوان مرکز مهم فعل و انفعالات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی واجتماعی به شمار می روند، در این میان نقش مدیریت جامع شهری و در راس آن دو نهاد شهرداری و شوراهای اسلامی شهر در فرایند تحول و توسعه شهری بی بدیل می باشد.

همه این اتفاقات و خبرهای منتشره از شورا و شهرداری دهدشت طی ماه های اخیر نشان از ناکار آمدی و عدم توانایی اعضای شورای شهر را می دهد البته که این مشکل شامل شوراهای سابق نیز می شود و شهروندانی که با هزاران آرزو و امید در این دوره نمایندگانی را که با شعار تغییر و با وعده تحول در مدیریت شهری وارد گود انتخابات شده بودند، به شورا فرستادند تا شاید گره ای از کارشان بازکنند و افقی تازه به فرداهایی روشن برای شهر رقم بزنند، اما شاهد این موضوع هستند که به شکلی دراماتیک خود اعضای شورا به کلاف سر در گم اختلاف دچار شدند و هیچ نقطه ی روشنی به اصلاح امور دیده نمی شود و می توان گفت که امروز و پس از گذشت حدود یک سال از به روی کار آمدن شورای پنجم، شهروندان هر روز از عملکرد ضعیف، منفعلانه و بی تدبیری های مداوم این عزیزان در بسیاری از حیطه های تحت مدیریت این نهاد ناامید تر شده و عطای لطف شورا را در ارتقاء سطح فرهنگ و اعتلای اجتماعی و اقتصادی و عمرانی شهر به لقایش بخشیده اند، چرا که در این مدت شوراها نه تنها اقدام مثبت و عملی نسبت به حل مشکلات شهری و حتی نسبت به انجام وعده های انتخاباتی خودشان انجام نداده اند.

همچنین شاید یکی از مهمترین مشکلات شورای فعلی شهر در این بازه ی زمانی بر خلاف تصورات این باشد که برخی از افراد شورا بدون تجربه و فاقد پیشینه تجربی و تخصصی کافی برای تکیه بر این مسند هستند.

در این میان ترکیب شورا که ترکیبی ناهمگون از صنف ها و سنین مختلف با دورنمای فکری متفاوت است بر این مشکلات افزوده است و خبرها حاکی از این است که برخی از اعضای شورا خود را بر باقی اعضاء ارجح دانسته و روح اصلی شورا که همان مشورت و شور است را فراموش کرده و بعضا و به صورت فردی برای مسائل مختلف شهر تصمیم می گیرند که این نیز جای تاُمل دارد.

پر واضح است که این عملکرد ضعیف وکم کاری های صورت گرفته از چشم شهروندان پنهان نمانده اما متاسفانه مردم دهدشت که خروجی قابل قبولی از این شورا پس از گذشت یک سال نمی بینند نا امید و سرگشته در برابر وضع موجود تا حدودی بی تفاوت شده و عطای خدمات آنان را به لقایشان می بخشند.

این در حالی است که شورا ها به عنوان نهادهایی که مستقیما توسط مردم برگزیده می شوند وظیفه پاسخگویی و شفاف سازی در برابر شهروندان را دارند و چه خوب بود که در این بین شهروندان از شورای شهرشان مطالبات شهری خود را پیگیری کنند و شورای محترم نیز مانند قریب به همه شوراهای اسلامی کشور، خود را موظف به ارائه گزارش عملکرد شورا نه شهرداری،به همشهریان می دانست تا معلوم شود که دستاورد این دوستان در کسوت منتخبان مردم در شورای شهر چه بوده است؟

متاسفانه شورای پنجم بجای ارائه ی عملکرد خودشان بیشتر از عملکرد شهرداری مایه میگذارند که این نشان از ضعف و عدم آگاهی و آشنایی اعضای شورا به وظایف شوراست.

اما نکته دردآورتر دخالت شورا در انتصابات نیروهای شهرداریست.نیروهایی که باید شهردار انتخاب کند متاسفانه شورا اجازه انتصاب نیروهای شهرداری را از شهردار گرفته است حتی اجازه تغییر نیروهای شهردار قبلی را نیز به شهردار نمیدهند.

در پایان قابل ذکر است که باید به شوراهای اسلامی شهر به عنوان فرصت مناسبی جهت توسعه و آبادانی هر چه بیشتر شهر نگاه کرد و روشن است که تا کنون وجود این شوراها در کشور دستاوردهای بسیار خوبی را برای مردم شهرها به همراه نداشته است، همچنین به اعضای محترم شورای شهر یادآوری می کنیم که عضویت در این نهاد فرصتی تکرار نشدنی برای آنان می باشد تا با خدمت صادقانه و خالصانه خود یاد و خاطره ای نیک از خویش به یادگار بگذارند، البته که این سکه روی دیگری نیز دارد و آن این می باشد که بروز کمترین لغزش و کم کاری اعضا می تواند سبب بر باد رفتن اعتبار شورا و عقب افتادگی عمرانی و فرهنگی شهر شود.
محمد ناصری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار