رئیس اداره حفاظت محیط زیست فیروزآباد از برخورد با ۱۰۰ متخلف آلودگی هوا در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۶۱۹۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸ 15 June 2018

هوشنگ علی پور رئیس محیط زیست فیروزآباد با بیان اینکه با کشاورزان متخلف در سوزاندن کاه و کُلش برخورد قانونی می‌شود، گفت: در این زمینه ۱۰۰ پرونده متخلفان تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده است.

وی افزود: آتش زدن کاه و کلش و بقایای محصولات کشاورزی مبحث چندین ساله و گسترده‌ای بوده که علت اصلی روی آوردن کشاورزان به این اقدام کنترل آفات و علف‌های هرز، پاک شدن سریع زمین از بقایای گیاه قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی است.

علی پور ادامه داد: این در حالی است که می‌توان بدون آن که آن‌ها را سوزاند با یک برنامه‌ریزی صحیح و استفاده مناسب از ماشین آلات نسبت به مدیریت بقایا اقدام کرد.

رئیس اداره محیط زیست فیروزآباد با اشاره به اینکه روش سوزاندن بقایا در کنار مزیت‌هایی، چون کنترل علف‌های هرز و حشرات معایبی دارد، گفت: از جمله این معایب خارج شدن عناصر غذایی موجود در آن‌ها به شکل گاز از قبیل: گوگرد و ازت، کربن و در نهایت موجب فقیر شدن خاک از نظر عناصر می‌شود.

وی اظهار کرد: از بین رفتن موجودات زنده مفید به خصوص کرم خاکی در اثر تولید گرمای زیاد ودر نهایت موجب از بین رفتن ساختمان خاک و شرایط مساعد برای رشد و فعالیت ریشه گیاهان می‌شود.

علی پور از دیگر معایب سوزاندن کاه و کلش را سخت‌تر شدن خاک در اثر گرما که مانع از جوانه زدن بذرها، استقرار بوته‌ها و گسترش ریشه در خاک می‌شود، عنوان کرد و گفت: از این‌رو خاک در معرض فرسایش شدید آب و هوا قرار می‌گیرد و با از بین رفتن لایه‌های خاک زنده زمین زراعی قدرت حاصلخیزی و تولید محصول خود را از دست می‌دهد.

به گفته وی یکی از مهمترین اتفاقاتی که در طولانی مدت رفته رفته در خاک ایجاد می‌شود با کاهش مواد آلی، گیاهان زراعی تحمل خود را در برابر آفات، بیماری‌ها، خشکی، گرما و سرما از دست می‌دهند.

رئیس اداره محیط زیست فیروزآباد بیان کرد: مخلوط کردن بقایای گیاهی با خاک، دارای مزایایی از جمله افزایش عناصر غذایی به صورت بسیار قابل استفاده برای گیاهان زراعی شده و در نهایت کاهش مصرف کود‌های شیمیایی را به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد دود غلیظ در راه‌های مواصلاتی باعث کاهش دید رانندگان و افزایش احتمال تصادفات جاده‌ای می‌شود، گفت: از بین رفتن رطوبت خاک تا عمق یک متری، افزایش مصرف آب در منازل جهت شستشو به‌دلیل ایجاد آلودگی ناشی از دود‌های حاصل از سوزاندن کاه و کلش از دیگر معایب این اقدام است.

رئیس اداره محیط زیست فیروزآباد بیان کرد: پوسیدن کاه و کلش در خاک موجب افزایش ماده آلی خاک شده و این ماده آلی سبب جذب بهتر عناصر غذایی توسط گیاهان می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات و مقابله با متخلفان محیط زیست، گفت: به‌دلیل ایجاد آلودگی شدید هوا در زمان سواندن پسماند‌های کشاورزی اداره حفاظت از محیط‌زیست فیروزآباد با هماهنگی جهاد کشاورزی اقدام به صورتجلسه اراضی سوخته شده کرده و به استناد مواد قانونی تعزیرات حکومت اسلامی به‌دلیل تهدید علیه بهداشت عمومی و قانون هوای پاک برای ۱۰۰ متخلف در سال پیش تشکیل پرونده و به مراجع قضایی شهرستان معرفی کرده است.

علی‌پور تصریح کرد: لازم است کشاورزان با آشنایی با این مضرات به صورت علمی با موضوع برخورد کرده تا دیگر شاهد چنین معضلاتی در کشور نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار