کد خبر: ۶۱۸۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ 13 June 2018

تابناک ایلام ::یکی از مهمترین مسایل این روزهای کشور که از سوی اغلب صاحبنظران وکارشناسان دلسوز دنبال می شود،چالش های پیش روی نظام جمهوری اسلامی ایران است. چالش هایی که در راس آنها بیکاری ،تورم لجام گسیخته ،فقر و متعاقب آن نارضایتی عمومی ونهایتا بی اعتمادی به مسئولین قرار دارد.

اگر فارغ از نگاه سیاسی ،حزبی و بدون تعلق خاطر به فرد ویا گروه خاصی به بررسی ریشه های عوامل چالش برانگیز برای نظام وچرایی نارضایتی آنها از مسئولین بپردازیم ،باید بدون لکنت زبان ویا هرگونه رودربایستی عنوان نمود که وضعیت حاکم بر اقتصاد کشورو چالش های اجتماعی نظام، نه محصول این دولت بلکه حاصل بی تدبیری وسوء مدیریت دولتهای گوناگون در طول چهل سال عمر نظام اسلامی است .البته بسیاری از این چالش ها ومسایل ومشکلات ، ریشه در برخی سیاستهای کلان نظام  دارد که بصورت مستقیم با هم در ارتباطتند.

بنابراین دراز کردن انگشت اتهام به سوی یک فرد ویا یک دولت از سوی برخی تریبون داران نظیر ائمه جمعه  دقیقا مصداق واقعی یک فرافکنی وفرار روبه جلو و مهمتر از همه شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت سنگین ناشی از سوءمدیریتهایی ست که این روزها کمرمردم زیر آن خم شده است.

شاید ائمه محترم جمعه ندانند که قطعا اینگونه نیست ،اما همه ما می دانیم که ائمه جمعه در طول سالیان اخیر نتوانسته اند به رسالت واقعی خود یعنی تبیین ارزشهای دینی وفرهنگی وتحکیم آن در بین جامعه بدرستی جامه عمل بپوشانند ،چرا که آنان خود را  درسطح یک جناح سیاسی تقلیل داده وبا حمایت بی چون وچرا از یک طیف سیاسی و شکستن تمام کاسه وکوزه ها بر سر یک طیف دیگر ،به بی اعتمادی و افزایش فاصله بین خود ومردم دامن زده اند.

بدون شک اگر ائمه جمعه فارغ از نگاه های سیاسی وقرار گرفتن در سبد یک طیف سیاسی خاص ،بصورت واقع بینانه به  بیان مشکلات پرداخته ،مردم را در جریان مسایل ومشکلات جاری کشور قرار می دادند،از جریانی حمایت نکرده ومشکلات کشوررا به یک جناح منتسب نمی کردند،به جای جنجال به جستجوی  راهکار می پرداختند،بین نظام ودولت دیوار ایجاد نمی کردند ،معترضین به دولت فعلی  را دغدغه مندان و معترضین به دولت مورد حمایت خود را ضد انقلاب وآشوبگرانِ متصل به بیگانه قلمداد نمی کردند ،الان وضعیت به گونه ای دیگررقم می خورد واعتماد عمومی به این جایگاه، شان ویژه ای به آن می بخشید.

همه ما براین موضوع صحه می گذاریم که فقر وفلاکت ،بیکاری ،تبعیض ،فساد ،رانت  وتنش های اجتماعی در کشور بیداد می کند واعتماد مردم به حاکمیت در پایین ترین سطح خود قرار دارد.این راهم می دانیم که اعتراض حق مردم است و مردم هم از نظر عقلانی وهم قانونی حق دارند به هرشکل ممکن اعتراض خود به سوء مدیریت ها را به گوش مسئولین برسانند.اتفاقات دی ماه سال گذشته بخشی از این ماجرا و تصمیم اخیر دولت در خصوص تعیین مکانهایی در شهرهای مختلف برای تجمع واعتراض مدنی ،گویای پذیرفته شدن این حق از سوی مسئولین وپیش بینی آنان از شکل گیری اعتراضات به وضعیت حاکم بر کشور است.

اما اینکه بخشی از حاکمیت بخواهد درقبال وضعیت حاکم بر کشور وسمت وسودهی به اعتراضات، از خود مسئولیت زدایی کرده و تنها بخاطر مطامع سیاسی وحزبی ،تمام مسئولیت ها را متوجه دولت حاکم  نمایند، مصداق گل به خودی بزرگ دریک  بازی سرنوشت ساز محسوب می شود.چرا که مردم هیچگاه حساب دولت را از حاکمیت جدا نکرده وبه همان اندازه که اعتراضات به کوچه وخیابان کشانیده شود، به همان اندازه کیان نظام نیز به خطر خواهد افتاد.

اینکه برخی از ائمه جمعه پیش خود این گونه  می اندیشند که با سخنان تحریک امیز می توانند همانند آنچه که در دی ماه اتفاق افتاد مردم را به خیابان کشانیده و پرونده یک دولت با خط ومشی متفاوت تر از خود را ببندد ناشی از تحلیل های غلط و اندیشه بی حساب وکتابی است که برخی از آنان در سر خود پرورانده اند. چرا که همه آنان چه چپ وچه راست ،چه دولت فعلی وچه مجموعه حاکمیت در یک کشتی قرار دارند وبروز آسیب در کشتی به نسبت مساوی برای همه آنان خطرساز خواهد بود.

نمونه بارز این موضع گیری ها را می توان درسخنان روز گذشته امام جمعه آبدانان یافت .آقای حاجیلری امام جمعه این شهرستان در آیین تودیع ومعارفه فرماندار این شهرستان گفته است :"تعیین مکان برای اعتراضات مردمی کاربدی نیست اما با این کار نمی توان صورت مساله را پاک کرد.

وی در ادامه آورده است :امروزه مشکلات ومصائب ناشی از تورم وبیکاری گریبان مردم را گرفته ودولتمردان به جای تصویب مکان برای تجمعات بایستی در جهت رفع این گرفتاریها ،اهتمام و تلاش مضاعف نمایند."

البته اینکه دغدغه امام جمعه محترم شهرستان آبدانان ودیگر همکارانشان  حول مشکلات ومصائب مردم است ،باید آن را به فال نیک گرفت، منوط به اینکه مردم کلید رمز یک اتفاق جدید در کشور نباشند!اما اینکه با سرپوش گذاشتن بر واقعیات ،جای متهم وشاکی را جابجا و با قیافه حق به جانب ،دولت را مقصر تمامی این مشکلات دانسته وبه تعیین مکانهایی برای تجمعات اعتراضی نیز می شورند ،باید از زوایه ای دیگر به آن نگریست.

زاویه ای که درآن ائمه جمعه محترم نقش خود در بروز وظهور وضعیت فوق در کشور وافزایش نارضایتی عمومی از طریق دخالت بی مورد وغیر کارشناسانه در مسایل کلان کشوری و  پمپاژ یاس وناامیدی در بین مردم را فراموش کرده اند . البته امام جمعه محترم آبدانان خوب است که این یک قلم را هم تشریح نمایند که آیا تعیین مکانهای خاص برای تجمعات خوب است یابد ؟! خدایی نخواسته اگر اعتراضات احتمالی به بیرون از مکانهای تعیین شده کشانیده شود ،ایا امکانی برای تبرئه جناح مورد حمایت خویش ویا خط کشی بین سیاسیون ومسئولین کشوری متصور هستند یا خیر ؟!

اتفاقا این مردم هستند که باید از ایشان بپرسند که به جای حرکت در راستای رفع مشکلات جاری کشور وایجاد وحدت ،به جای انجام وظیفه در چارچوب تعیین شده ، برای کشور چه کار کرده اند ؟! خلاصه اینکه با نقش اپوزیسیون به خود گرفتن و انداختن توپ به زمین دولت ،نه از خود مسئولیت زدایی می کنید ونه دنبال پاک کردن صورت مساله باشید ،چون همه به یک اندازه مقصرید!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
جلال
|
United Kingdom
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
احسنت، عالی بود..

وایکاش ائمه جمعه و جماعت فقط میتوانستند وظیفه ذاتی خود را که ترویج دین است بخوبی انجام میدادند ، ولی متاسفانه عملکرد بعضی از انان موجب دوری مردم از دین و دیانت شده...
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
البته این اقایان بیشتر ت مقصرند زیرا ازبانشان را بر روی ظلم فساد بستند
امیر
|
United States
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
درود بر شما...دست مریزاد برای حق جویی و حق گویی شما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار