رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشتخوار از مرمت خانه تاریخی قرائی این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۶۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷ 13 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، کاظم کامیاب اظهار داشت: در این مرحله از مرمت، کار آواربرداری اتاق‌های ضلع جنوبی، احیاء دیوارها، طاقها، بادگیر و سقف در نقاط مورد نیاز انجام می‌شود.

وی افزود: این خانه تاریخی با 970 متر زیربنا در مرکز شهر رشتخوار قرار دارد و از 4 قسمت با دیوارهای خشتی و سقف های گنبدی شکل ساخته شده است که از قسمت جنوبی بعنوان فضائی جهت گذران فصول گرم سال با توجه به بادگیرهای این قسمت استفاده می‌کردند.

کامیاب بیان کرد: هر قسمت از این خانه تاریخی کاربردی متفاوت داشته که از قسمت شمالی بعنوان شاه نشین زمستانی، از قسمت جنوبی به عنوان فضایی جهت گذران اوقات تابستان، از قسمت شرقی به عنوان فضائی جهت پزیرائی از مهمانان و از قسمت غربی نیز بعنوان اتاق‌های مخصوص خدمه و نگهبانان استفاده کرده‌اند.

وی افزود: سردر ایوان شمالی و جنوبی این بنا با سنگ، کتیبه و نقوش ویژه ای تزئین شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رشتخوار گفت: این خانه تاریخی با توجه به کتیبه سر در ایوان شمالی به دستور حاج سلطان علی خان قرائی ملقب به حاجی خان یاور حاکم وقت رشتخوار و توسط معماران یزدی در 20 شعبان 1344 ه. ق ساخته شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار