کد خبر: ۶۱۵۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸ 04 June 2018
جلسه شورای اداری چاروسا با محوریت بررسی پروژه گاز با حضور عدل هاشمی پور و علی پوزش و جمعی از مدیران در چاروسا برگزار شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این جلسه که با هدف بررسی پروژه گاز برگزار شد کلی اتفاق که کمتر کسی پیش بینی می کرد در آن به وقوع پیوست تا جایی که محور اصلی جلسه به طور کامل به فراموشی سپرده شد و جلسه به میدانی برای تکه پرانی اعضا به یکدیگر مبدل شده بود.

در ابتدای جلسه فرماندار کهگیلویه حضور بخشدار جدید و تشکیل یک شورای اداری در زمان وی با حضور نماینده و بررسی پروژه گاز را دو هدف برگزاری این جلسه عنوان کرد.

انتظار از امام جمعه

علی پوزش گفت: چنانچه همه مردم و مدیران در پروژه گاز همکاری نکنند قطعا روند گازرسانی کند خواهد شد.

وی افزود: ما می توانیم از راه قانون وارد شویم ولی تمایل داریم از راه تعامل بتوانیم مشکلی که اهالی روستای دشت آزادی در روند پروژه به وجود آوردند را حل کنیم.

صحبت بعدی فرماندار انتظار از امام جمعه چاروسا بود تا این انتظار که همراه با انتقاد همراه  شد همه را آماده یک جلسه پر از تنش کند.

وی گفت: انتظار داشتیم که چون روستایی که مانع کار شدند محل تولد امام جمعه است وی نیز همراه با مردم می شد و مدیریت می کرد و مشکل را حل می کرد زیرا روحانیت باید در کنار مردم باشد.

فرماندار که ریاست جلسه را به عهده داشت از امام جمعه خواست که برای تبرک هم که شده او جلوتر از مدیران دیگر شروع کننده صحبت  باشد.

انتقادات تندتر از همیشه ی امام جمعه

شروع امام جمعه چاروسا برای صحبت از همان ابتدا مشخص بود که دل پری دارد و به قول خود آمد تا درد مردم را بگوید.

وی با تشکر از نماینده و فرماندار در تعریفاتی از هاشمی ویژگی عام المنفعه بودن را شایسته او دانست و گفت که الحق خدمات شما برای شهرستان بی نظیر و امیدوارکننده  است.

حجت الاسلام اسماعیل صلواتی فرماندار را نیز  فردی متین، مودب و فرهیخته خطاب کرد تا جایی که هیچ کس فکر نمی کرد عواقب جلسه به پس گرفتن این تمجیدها و جدل بینجامد و صلواتی از به کار بردن واژه مودب برای پوزش پشیمان شود.

صلواتی با مطالبه گر دانستن خود گفت: من بعنوان طلبه بین مردم، حلقه وصل مردم و مدیران هستم و خدا را زیر این سقف شاهد می گیرم اگر حرفی میزنم از سر دلسوزیست و برای کمک به مدیران است.

وی ضمن تشکر از نماینده در پروژه گاز افزود: حرکت جهادی شما و مدیران در بحث گاز قابل تحسین است و مردم قدردان هستند اما از شما بعنوان نماینده انتظارات و گلایه هایی هم دارند.

او خطاب به هاشمی گفت: شما علاوه بر  قانون گذاری وظیفه نظارت را هم دارید اما چه نظارتی بر مصوبات جلسه گذشته شورای اداری در این بخش داشتید؟

وی ادامه داد: اگر شما همان مصوبات جلسه قبل را پیگیری کنید چاروسا تا پنج سال دیگر نیاز به هیچ چیزی ندارد اما کدام پیگیری؟

در جلسه قبل جاده دم عباس، جاده قلعه ریسی به جاورده، روکش، ورزشگاه و غیره مطرح شد اما کدام گام عملی  و کدام پیشرفت؟

وی که مشکلات منطقه را به ترتیب می گفت و وقتی طولانی شد با تذکرات مکرر فرماندار مواجه می شد ولی صلواتی ادامه گفته هایش را درد مردم اعلام کرد و خطاب به فرماندار می گفت که شما آمدید تا مشکلات را بشنوید پس تحمل کنید و در واقع این آغازی جدی بر تنش امروز در جلسه شورای اداری چاروسا بود.

صلواتی به بحث ورزشگاه اشاره کرد و ادامه داد: دلم برای جوانان تیم اتحاد می سوزد که هیچ فریاد رسی ندارند.

وی با هشدار به مسولان گفت: اگر برای ورزشگاه قلعه ریسی چاره اندیشی نشود باید تا چندی دیگر به فکر مرکز ترک اعتیاد و مطب روانشناس باشیم.

وی ادامه داد: یکی از پروژه هایی که آبروی دولت را برد و اعصاب مردم را خرد کرد پروژه سه کیلومتری جاده قلعه ریسی به جاورده است که مشخص نشد درد کجاست؟

وی گفت: انصافا اگر قرار است این پروژه با این شرایط ادامه پیدا کند اگر تعطیل شود بهتر است زیرا مردم را نسبت به دولت بدبین کرد که البته با توجه به حضور پیمانکارمحورمورد انتقاد در این جلسه، این اظهارات امام جمعه با واکنش او مواجه شد که در ادامه شرح داده می شود.

صلواتی با انتقاد از مدیرکل کمیته امداد گفت: در منطقه ما حدود یک سال است که مردم منتظر وام های خود اشتغالی هستند اما این وام ها پرداخت نشد و مددجویان زیادی از حمایت کمیته امداد به بهانه دادن وام و خودکفا شدن خارج شدند اما هر روز در حال گدایی هستند و خودکفا هم نشدند ومتاسفانه گوش مدیرکل بدهکار نیست و فریادها را نمی شنود.

ناصر ارغنده رییس کمیته امداد چاروسا با شنیدن این بخش از اظهارات امام جمعه قصد پاسخگویی داشت که به دلیل ندادن وقت به وی در حاشیه جلسه گفت: در پاسخ به سخنان حاج آقا اولا طرح پالایش بطور کلی راکد و هیچگونه پالایشی وجود ندارد .

ارغنده ادامه داد: فقط طی هفته پیش ۶۹ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد.

وی افزود: مدیر کل کمیته امداد هم تنها مدیر دلسوز و تنها مدیری است که توجه خاص به مناطق محروم دارد و عملکرد ایشان هم بر کسی پوشیده نیست و روزانه از طریق پیامک و تلفن مشکلات را رصد می کند که جای تقدیر و تشکر دارد.

امام جمعه چاروسا با مات و مبهوت شدن شورا و شهردار گفت: خیابان های شهر قلعه ریسی آسایش را از مردم گرفت و آنها دچار بیماری شدند و نشاط از آنها رخت بست و روزی نیست که مدیران از انواع ناسزا، نفرین و فحش مردم در امان باشند.

صلواتی قطع روزانه برق و سوختن وسایل مردم، سوختن پمپ آب، قطعی مکرر خطوط تلفن و اینترنت و از بازار افتادن کاسبی مردم، مشکلات مصلی شهر قلعه ریسی و نبود روحانی در مساجد را از دیگر مشکلات شهر خواند.

اظهارات امام جمعه که در چندین مرتبه با تذکر فرماندار به حاشیه می رفت در آخرین دقایق وقت وی به حاشیه های بیشتر کشیده شد.

صلواتی جان کلام خود را استعفای مدیران بیان داشت و تاکید کرد که وقتی نمیتوانیم کاری انجام دهیم پس استعفا دهیم چرا که این بخش مدیران پروازی،فتنه پرست، کت و شلواری، بنزین سوز، بی خاصیت، قوم و قبیله گرا، مدیرانی که فقط دنبال چاپلوسی و رضایت اربابان سیاسی خود هستند و حالت ربات را دارند، نمی خواهد که البته همگان فکر می کردند که با رفتن پرواز از بخشداری این نسبت ها دیگر به مدیران چاروسا از طرف امام جمعه داده نمی شود ولی اکنون که به کار برده شد باید دید که منظور امام جمعه از این مدیران چه کسانی هستند.

شماها حامی فتنه بودید

فرماندار کهگیلویه که هر چه از عمر مدیریتی او می گذرد شجاع تر می شود در اظهاراتی تند به صلواتی گفت که ما آمده ایم اینجا تا مشکلات را بررسی کنیم اما شما همه اش به حاشیه می روید و می گویید کدام مدیر کت شلواری است و کدام مدیر حامی فتنه!

پوزش گفت که فتنه همان کسی بود که شماها مرتب از او دفاع می کردید و حامی او بودید که صلواتی در جوابش گفت که اتفاقا ما به او لعنت می فرستیم.

تنش بین نماینده و امام جمعه

و اما بخش بعدی حاشیه ها که کمتر کسی با توجه به قرابت فکری آنها فکرش را می کرد به وقوع بپیوندد، تنش بین امام جمعه و نماینده بود.

عدل هاشمی پورکه هنگام صحبت های صلواتی با مکرر تکان دادن سر خود نشان داد که موافق اظهارات وی نیست وقتی تریبون به او رسید گفت: یکی از مشکلات ما این است که هیچکس سر جای خودش نیست و احساس میکنم اگر امام جمعه وارد مسایلی غیر از فرهنگ شود با شیب ملایم وظیفه اصلی خود را از دست می دهد.

هاشمی با توصیه به صلواتی ادامه داد: من و شما و‌ظایفی جدا از مدیران داریم و اگر شما وارد جزییات حوزهای دیگر از جمله راه، برق ورزش شوید کار خوبی نیست.

نماینده کهگیلویه بزرگ در مجلس خطاب به امام جمعه افزود: من همان کسی هستم که وقتی وارد مصلی شما شدم گفتم حاج اقا شما با این سرما و گرما نمی توانید مردم را دیندار کنید و با تلاشی که کردم ۲۳ میلیون وسایل گرمایشی و سرمایشی برای مصلی شما خریدم.

وی با قیاس امام جمعه چرام و اهمیت پیگیری امورات سر جای خود افزود: ۹۰ درصد کارها با پیگیری حل می شود واین کار را امام جمعه چرام انجام دادند و من ۲۵۰ میلیون برای مصلی آنها گرفتم.

هاشمی پور در بخش دیگری از اظهاراتش گفت:پروژه گازرسانی به چاروسا و دیشموک درسطح کشور بی نظیر است و در این پروژه ۱۰۰ میلیاردتومان هزینه می شود.

وی افزود:درسطح شهرستان های کهگیلویه بزرگ بالغ بر ۱۱۵ میلیاردتومان پروژه گازرسانی در حال انجام است .

وی گفت: تا زمانی که من هستم اجازه نمی دهم خودم و حوزه انتخابیه ام وارد حاشیه شود موضوعی که البته واقعیت ندارد و یکی از پر تنش ترین حوزه های انتخاباتی مربوط به وی است.

اوج تنش در جلسه

اوج تنش این جلسه هنگامی که نماینده کهگیلویه از پروژه جاده ی قلعه ریسی به جاورده دفاع میکرد شروع شد و وقتی که  هاشمی گفت که این پروژه در حال کار هست و امیدوارم که این دستگاها فقط برای امروز نبوده باشند موجب شد تا امام جمعه از نماینده بخواهد که از پیمانکار سوال کند که آیا این دستگاها هر روز فعالند یا فقط امروز که  برای حدود هفت دقیقه باعت تنش لفظی شدید بین اعضا شده است.

ولی شکوهی پیمانکار این محور در حالیکه به شدت عصبانی بود گفت: من دوست ندارم کار کنم وقتی پولی به من داده نشد.

وی خطاب به امام جمعه گفت: اگر زمین دشت آزادی که پروژه گاز را متوقف کردند مال من بود تا الان ۲۰ تذکر میدادید.

وی با صدایی بلند  و درحالیکه وقتی از جای خود برخاست صندلی اش پرت شد افزود: امام جمعه فقط مشکل شخصی با من دارند وگرنه دلسوز مردم نیست و هیچ کاری هم به جاده برفکون ندارد.

وی خطاب به صلواتی ادامه داد: مصلی شما یک میلیارد بود و هنوز نتوانستید تکمیلش کنید و شما شهر را نابود کردید ولی من شش میلیارد با جیب خودم هزینه کردم.

شکوهی گفت: من از همه زندگی خود گذشتم و شبانه روز در حال کار هستم ولی امام جمعه که لباس پیامبر را بر تن دارد با ماشین از جلو من رد می شود و به ما خاک می دهد اما یک سلام هم به من و کارگرهایم نمی کند.
وی در لحظات پایانی جلسه خطاب به نماینده و فرماندار گفت: حتی من که همسو با دولت نیستم ولی تخریب نمیکنم و شما هم انتقادات امام جمعه را به پای مردم محروم منطقه نزنید و دست از تلاش برای منطقه نکشید.

این جلسه که سراسر حاشیه بود در این قسمت از حاشیه هایش تنش تا حدی پیش رفت که برخی مدیران از نیروی انتظامی خواستند تا وارد عمل شود.

فرماندار کهگیلویه برای خاتمه دادن به این دعوا و وقتی که تمام تلاش خود را انجام داد تا جلسه به حالت عادی برگردد ولی موفق نشد خطاب به شکوهی گفت: شما جز شورای اداری نیستید و وقتی که به احترام شما به جلسه راه داده شدید نباید جلسه را به تنش بکشید، موضوعی که هاشمی هم از آن دلخور بود وقتی موفق نشد پیمانکار عصبانی را مجاب به سکوت کند به وی گفت که این نشد رفتار و شما باید حرمت جلسه را نگه دارید اما شکوهی گفت که باید واقعیت ها را به مردم بگویم.

بعد از کم شدن تنش هاشمی پور در تذکری دیگر به امام جمعه گفت: شما می آیی و در خطبه ها مشکلات مدیران را می گویی و راهکار هم خودت می دهی پس مدیران چکاره اند؟ شما با این کار عملا کار مدیران را راحت میکنی و به آنها می گویی راحت بگیرید بخوابید.

هاشمی در ادامه با انتقاد از شهردار تاکید داشت: این آلاجیق های اول شهر حس آدم را به هم می زند و من هر وقت وارد این شهر می شوم احساس میکنم که قبرستان است و باید هر چه زودتر یا جمعش کنید یا رنگ و رویی به آن بدهید.

در این زمان مجددا امام جمعه شروع به صحبت کرد تا تنش بین وی و نماینده برای مردم آشکارتر و البته غیرمنتظره تر بشود.

آغاز تنش آشکار بین امام جمعه و نماینده

صلواتی به هاشمی گفت حرفی که شما می زنید بنی صدر و سکولارها هم میزدند و معتقد بودند که روحانیت فقط به کارهای فرهنگی بپردازد ولی وقتی من امام جمعه شهر هستم اگر درد مردم را نگویم پس چه کسی باید بگوید.

هاشمی که در پاسخ های قبلی خود نمی خواست بصورت صریح و بی پرده جواب امام جمعه را دهد این بار شفاف تر گفت که جناب امام جمعه حرف های شما واقعا خوب نیست و بنده را بنی صدر کردید.

هاشمی ادامه داد: شما فرمودید که مردم اینجا به مسولین فحش می دهند در شرایطی که فرهنگ اینجا غنی است و مردم فحش نمی دهند و شما هم نباید بگویید مردم فحش می دهند.

در این جلسه دو ساعته که بجز صحبت های دلنشین و همراه با صبر و متانت خادم ، مدیرعامل گاز استان در مقابل انتقادات و ارایه گزارش عملکرد وی  و قدردانی از مردم دیشموک به جهت همکاری بیشتر از انتظار با همکارانش ،هیچ متنی وجود نداشت و از جلسه و تبصره و مصوبه خبری نبود اما چند حاشیه دیگر هم جلب توجه می کرد.

دیگر حواشی

* اول از همه این بود که هیچ یک از مدیران با تمام تلاشی که کردند فرصت صحبت به آنها داده نشد و تلاش های همه مدیران و بخصوص شیروان کریمی و ناصر ارغنده بی نتیجه ماند.

* حسن ارمند دیگر عضو شورا که فرصت به او نرسید ولی با تلاش خود موفق شد چند دقیقه صحبت کند در اظهاراتی خطاب به نماینده البته با صدایی بلند گفت: البته جا داشت در ابتدا بخشدار معرفی از منطقه می کردند انا حالا که این اتفاق صورت نگرفت شما گفتید اذر ماه ورزشگاه آماده می شود و هر روز می گویید امبولانس آماده است ولی خبری نیست و باید زودتر تکلیف مشخض شود.

هاشمی هم در پاسخ به او گفت: امبولانس را یک خیر قصد کمک دارد و من باید به او التماس کنم و نه دستور ولی شماها هم با این روحیه کارها را پیش نمی برید.
این انتقادات تند عضو شورا با تهدید فرماندار برای اخراج از جلسه از همراه شد.

*در این جلسه که همه و همه از راننده و کشاورز و افراد بیکارو غیر مرتبط حضور داشتند در وسط جلسه پیرزنی که فضا را مناسب برای ورود به جلسه دید، هنگامی که وارد جلسه شد با برخورد تند و البته غیر مودبانه برخی از حضار مواجه شد و اینجا بود که تازه و در اخرین دقایق جلسه به فکر این افتادند که چرا همه افراد به این جلسه وارد شدند و این شد که توپ را به زمین نیروهای خدمتگزارو زحمت کش آموزش و پرورش انداختند که میزبان جلسه بودند.

*در اواسط جلسه و وقتی که بخشدار چاروسا تریبون به دست شد و گفت که همه ما باید در حیطه خود حرف بزنیم و ازآنجاییکه چند دقیقه قبلش مشابه همین حرف را نماینده و فرماندار به امام جمعه زده بودند؛ موجب شد تا امام جمعه با گفتن باشه انشالله من مواردم را در جایی دیگر مطرح می کنم و انشالله همه در حیطه خود حرف بزنند جلسه را ترک کرد و به دنبال آن چند نفر از حامیان وی نیز جلسه را ترک کردند تا به احتمال زیاد شاهد فصلی دیگر از اختلافات امام جمعه و بخشدار باشیم.

*اظهارات طولانی امام جمعه که باب میل فرماندار نبود باعث شد تا به مدیران بگوید که وی از طرف شما حرف می زند و شما وقتی ندارید، موضوعی که تاپایان جلسه هم عملی شد تا اقتدار خود را برای دفاع از از گفته ی خود نشان دهد و هیچ وقتی به دیگران داده نشد.

*این جلسه که از حالت یک طیفی و دوطیفی خارج شده بود صحنه زورآزمایی خیلی از مدیران حاضر در جلسه برا یکدیگر شده بود.

*در پایان جلسه وقتی که بحث بررسی موانع گاز در روستای دشت آزادی بی نتجیه ماند مقرر شد با حضور نماینده مردم روستا و بخشدار در محل دادگستری برای رفع مشکل گاز در این روستا چاره اندیشی شودو با تعامل یا در نهایت از راه قانون مشکل مرتفع گردد.

تلاش برای نپرداختن خبرنگاران به حواشی این جلسه

*موضوعی که بیش از هرچیز آزار دهنده بود تلاش بسیاری از مدیران برای سرپوش نهادن به اتفاقات این جلسه بود و فرماندار و نماینده از تریبون چندبار از رسانه ها خواستند که این حواشی را قلم نزنند تا با این توصیه خود عملا قلم را از خبرنگاران بگیرند.

هاشمی گفته بود که این مباحث ما خوراک رسانه ها است ولی رسانه ها باید بدانند که الان بیایند و بنویسند که در جلسه چاروسا بمباران شد فقط یک ساعتی مردم می خوانند و مجددا فردا ورق برگشت می خورد.

این اخلاق زشت بعضی از مدیران  باید به خودشان توصیه شود و در واقع مدیران ما باید بدانند که ما باید تلاش کنیم تا رفتارهای غلط را حذف کنیم و نه خبرنگاران را.

مدیران باید در تلاش باشند تا رفتارهای غلط و اشتباه را با خود به مدیریت و مسوولیت نیاورند و نه اینکه رفتار غلط انجام دهند و تلاش برای سانسور آن بکنند.
.
منبع : ریواس جنوب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار