رییس مرکز بهداشت خوزستان با برشمردن عوارض و بیماری های ناشی از مصرف دخانیات، آن را تهدیدی برای سلامتی عنوان کرد.
کد خبر: ۶۱۳۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶ 31 May 2018

شکر اله سلمان زاده چهارشنبه به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات در جمع خبرنگاران افزود:دخانیات خطرات زیادی بر قسمت های مختلف بدن از جمله سیستم قلب و عروق، سیستم عصبی مرکزی، دستگاه تنفسی، پوست و مو و دهان و دندان دارد.

به گزارش "تابناک" وی در خصوص عوارض دخانیات بر روی سیستم قلب و عروق گفت: نیکوتین باعث سفت شدن رگ های خونی و محدودیت جریان خون به قلب می شود که آن را بیماری عروقی می نامند. سلمان زاده افزود: سیگار باعث کاهش سطح کلسترول خوب خون و افزایش فشار خون می شود و افزایش و تجمع کلسترول بد منجر به تصلب شرایین شوده و خطر لخته شدن خون را در رگ ها دارد که این عارضه باعث سکته قلبی و مغزی می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص تاثیر سیگار بر سیستم عصبی مرکزی بیان کرد: نیکوتین به طور مستقیم روی مغز اثر می گذارد زیرا محرک سیستم عصبی استو نیکوتین خطر آب مروارید چشم و ضعف بینایی را افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: در اثر مصرف دود ریه ها به طور مستقیم آسیب می بینند زیرا با تجمع دود با گذشت زمان ریه ها توانایی خود را برای فیلتر کردن مواد شیمیایی مضر از دست می دهند و فرد دچار عفونت تنفسی،خس خس کردن سینه، تنگی نفس و آسم می شود و در درازمدت موجب سرطان ریه ، گلو ، دهان،حنجره و مری می شود و ایجاد حساسیت آلرژیک و سل ریوی نیز نتیجه استعمال دخانیات است.

سلمان زاده در خصوص اثرات منفی مصرف دخانیات بر پوست و مو ادامه داد: برخی نشانه های سیگار کشیدن شامل تغییر ساختار پوست است؛ سیگار باعث تغییر رنگ پوست به سمت تیرگی ، چین و چروک و پیری زودرس آن می شود.رییس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص دیگر عوارض سیگار گفت: بروز لکه های زرد یا قهوه ای روی دندان ها، التهاب لثه، تغییر رنگ لثه، پوسیدگی دندان ها و بوی بد دهان از علایم شایع سیگار کشیدن است.
وی بیان کرد: کاهش وزن جنین بین 2.5 تاسه گرم کمتر از کودکان دیگر، تاثیر بر ناباروری، شروع یائسگی در سنین پایین تر از زنان دیگر، سرطان گردن رحم، سقط جنین و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد از دیگر مضرات مصرف دخانیات برای زنان محسوب می شود.

عامل سرطانی قلیان 46 برابر بیشتر از سیگار است

سلمان زاده گفت: هرچند مصرف سیگار ساده تر و شیوع آن بیشتر از قلیان است اما میزان منو اکسید کربن وارد شده به بدن انسان در اثر مصرف قلیان 6 برابر بیشتر از سیگار و میزان عامل سرطانی قلیان 46 برابر بیشتر از سیگار است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: دیگر عوامل سرطانی مانند آرسنیک در قلیان چهار برابر و سرب در قلیان 202 برابر سیگار است.وی بیان کرد:شیوع بیماری های عفونی واگیر دار در اثر استفاده مشترک از شیلنگ قلیان، افزودن الکل یا داروهای روان گردان به تنباکوی قلیان توسط افراد سودجو، ایجاد حساسیت آلرژیک و سل ریوی و ایجاد تنفر و دوری از فرد مصرف کننده به خاطر بوی بد دهان از دیگر عوارض مصرف دخانیات است.

امسال پنجم تا 11 خرداد به عنوان هفته ملی بدون دخانیات با شعار ملی قلیان سمی برای سلامت خانواده ' در نظر گرفته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار