نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم امشب با مخالفت استاندار با فعالیت قرارگاه فرهنگی مصلی قدس زیر نظر دبیرخانه این شورا و تاکید بر لزوم آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت برگزار شد.
کد خبر: ۶۱۰۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۴ 24 May 2018

به گزارش تابناک قم، نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم چهارشنبه شب با حضور جمعی از مسئولان ارشد و شخصیت‌های برجسته استان قم از جمله آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) و امام جمعه قم در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

برگزاری گردهمایی دو هزار نفر روزه اولی‌ها در مصلی قدس

در ابتدای این نشست سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه نمایشگاه قرآن و عترت استان قم از یکشنبه ششم خردادماه در مجتمع ناشران برپا می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی امیدواریم مجموعه‌های مختلف در راستای معرفی و برپایی این نمایشگاه مشارکت لازم را داشته باشند.

وی اضافه کرد: نهم ماه مبارک رمضان هزار نفر از دختران روزه اولی و روز دهم نیز هزار نفر از پسران روزه اولی با مشارکت مجموعه‌های مختلف استان قم در مصلی قدس گردهم خواهند آمد تا ویژه برنامه‌های مخلتفی را برای آن‌ها دنبال کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یاد کرد و ادامه داد: دستگاه‌های مختلف استان باید برای این مناسبت ویژه برنامه‌های لازم را در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان اینکه قم، فارس و خراسان رضوی در دهه کرامت برنامه‌های مختلفی را دنبال می‌کنند، عنوان کرد: دهه کرامت برای استان قم جایگاه ویژه‌ای دارد چراکه آغاز آن با 24 تیرماه روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) خواهد بود.

حسینی کاشانی از اهتمام نهادها و مجموعه‌های ملی در راستای اجرای باشکوه برنامه‌های دهه کرامت یاد و خاطرنشان کرد: برنامه‌های دهه کرامت طی مراسمی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) آغاز می‌شود و با برگزاری اختتامیه در حرم مطهر امام رضا (ع) به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه 11 برنامه محوری برای دهه کرامت در استان قم پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: وظایف مختلفی را در شورای فرهنگ عمومی برای دستگاه‌های اجرایی تعیین می‌کنیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های مختلف در راستای اجرای برنامه‌های دهه کرامت استفاده کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم یادآور شد: جلسات شورای فرهنگ عمومی استان قم تاکنون به شیوه مطلوب برگزار شده و پویایی لازم را داشته است به همین علت تصمیم‌های مورد نیاز استان در این شورا به تصویب رسیده است که یکی از این مصوبات تقویت هیئت اندیشه‌ورز عمومی است.

وی اضافه کرد: مصوبات مورد نیاز شورای فرهنگ عمومی استان قم در هیئت اندیشه‌ورز عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس توسط اعضای شورا تصویب و بعد از ابلاغ به دستگاه‌ها، می‌تواند به قرارگاه فرهنگی مصلی قدس نیز ارجاع شود تا پیگیری‌های اجرایی لازم توسط این قرارگاه دنبال شود.

برگزاری گردهمایی یاوران ام‌المؤمنین در صحن امام رضا(ع) حرم بانوی کرامت

حجت‌الاسلام والمسلمین صفر فلاحی معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای جاویدالاثر به مناسبت فرارسیدن سالگرد فتح خرمشهر اظهار کرد: این مراسم همراه با تجلیل از خانواده‌های شهدا ساعت 22 پنجشنبه شب هفته جاری در حرم بانوی کرامت برگزار می‌شود.

وی از برگزاری گردهمایی یاوران ام‌المؤمنین(س) در عصر روز جمعه ساعت 18 در صحن امام رضا (ع) حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) یاد کرد و افزود: این گردهمایی با محوریت بزرگداشت مقام حضرت خدیجه کبری (س) به مناسبت سالروز وفات ایشان با مدیحه‌سرایی مداحان و سخنرانی اساتید حوزه برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) با بیان اینکه محافل ترتیل‌خوانی عمومی، نوجوانان و بانوان با حضور پرشور زائران و مجاوران در آستان مقدس در حال برگزاری است، گفت: در راستا برگزاری باشکوه این محافل از رسانه‌های ملی و استانی که از این برنامه پوشش مطلوبی داشته‌اند، تشکر می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال دو سالن کتابخوانی کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) برای خواهران و برادران علاقمند تا ساعات نزدیک به سحر باز خواهد بود.

فلاحی یادآور شد: هر شب جشن قرآنی با عنوان ویژه برنامه همراهی در صحن جامع فاطمی حرم مطهر برگزار می‌شود که در این جشن میزبان حجم قابل توجهی از زائران و مجاوران آستان مقدس هستیم.

یونس عالی‌پور معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم نیز طی سخنانی با اشاره به انجام برنامه‌ریزی‌های مختلف برای حضور مردم استان‌های مجاور تهران در مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در تهران اظهار کرد: از استان قم 25 هزار نفر در قالب کاروان‌های زیارتی به مرقد امام اعزام می‌شوند و زمینه حضور خانواده‌های قمی همراه با وسایل نقلیه شخصی نیز فراهم شده است.

انتخاب 12 اثر از هنرمندان قمی در جشنواره رسا

همچنین، احمد حسینی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم با بیان اینکه اکنون در آستانه سی و ششمین سالگرد فتح خرمشهر هستیم، مطرح کرد: ستاد بزرگداشت این حماسه با حضور مسئولان ارشد استان تشکیل و تا صبح امروز 100 برنامه در قالب 15 سرفصل پیش‌بینی شده است.

وی از برگزاری اختتامیه نخستین جشنواره رسا ویژه فیلم و فیلم‌نامه شهدای مدافع حرم در خرمشهر یاد کرد و گفت: این جشنواره با دریافت هزار و 400 اثر برگزار شد و انتخاب 118 اثر برگزیده را نیز به دنبال داشت که از میان برگزیدگان 12 اثر به هنرمندان قمی اختصاص داشته است.

حسینی با اشاره به اینکه همایش تجلیل از فعالان فضای مجازی در استان قم برگزار می‌شود، عنوان کرد: در این برنامه منتخبان مسابقه ستاره فاطمی نیز مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

اعزام سه هزار زائر اولی به مشهد مقدس در سال گذشته

حجت‌الاسلام سید باقر تکیه‌ای مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در قم اظهار کرد: ترویج سیره اجتماعی امام رضا با تاکید بر خدمت کریمانه، تبیین نقش امام رضا با توجه به حرکت تاریخی ایشان از مدینه تا مرو، توسعه شادی مؤمنان در میان اقشار مختلف جامعه با نگاه الگوسازی به ‌عنوان محوریت‌های اصلی آستان قدس رضوی دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه باید از فرصت دلدادگی آحاد جامعه به امام رضا (ع) استفاده کنیم، عنوان کرد: دهه کرامت می‌تواند فرصت مناسبی برای تبیین نقش محوری قم در ترویج آموزه‌های دینی و توسعه فرهنگ اسلامی باشد به همین علت باید برنامه‌های مختلفی را با رویکردهای ملی و بین‌المللی در دستور کار قرار دهیم.

مسؤول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در قم خاطرنشان کرد: تجلیل از خانواده‌های شهدا، کمک به نیازمندان، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و برگزاری گردهمایی نوجوانان خادم از جمله مهم‌ترین اقدامات نمایندگی آستان قدس رضوی در قم به مناسبت دهه کرامت خواهد بود.

وی از اعزام سه هزار زائر اولی در سال گذشته به مشهد مقدس یاد کرد و گفت: در آستانه دهه کرامت کاروان باشکوهی از زائر اولی‌ها که از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نیستند به پابوسی امام رضا (ع) اعزام می‌شوند.

صدا و سیمای قم به دنبال تولید بخشی از تاریخ شفاهی انقلاب است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد لطفی نیاسر مدیرکل صدا و سیما استان قم نیز طی سخنانی خاطرنشان کرد: فعالیت در حوزه دفاع مقدس و ترویج آرمان‌های انقلابی با استفاده از ظرفیت رسانه و صدا و سیما نیازمند هزینه‌های سنگینی است که صدا و سیمای مرکز قم به تنهایی نمی‌تواند این هزینه‌ها را تامین کند به همین علت امیدواریم مجموعه‌های مختلف به ویژه دستگاه‌های اجرایی برای رسیدن به دستاوردهای مورد نظر در این عرصه مشارکت لازم را داشته باشند.

وی از تهیه فیلم‌های سینمایی و سریال برای معرفی شخصیت‌های برجسته انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: صدا و سیمای مرکز قم با استفاده از ظرفیت‌های مختلف به دنبال این است تا بتواند بخشی از تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی را در قم تولید کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به اینکه دشمن به دنبال تطهیرسازی چهره منحوس رژیم شاهنشاهی است، تصریح کرد: در راستای رسیدن به این هدف برای ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی و کاهش قداست این نظام تلاش می‌کند به همین علت باید در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به این مباحث توجه بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: سرنگونی نظام شاهنشاهی، به وجود آوردن استقلال، ایجاد آزادی و نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی است که می‌توان به‌عنوان معجزه از این دستاوردها نام برد.

سید مهدی صادقی استاندار قم نیز با اشاره به اینکه قرارگاه فرهنگی مصلی قدس باید به دنبال تقویت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان قم باشد، عنوان کرد: ایجاد یک تشکل جداگانه فقط موجب افزایش پیچیدگی در امور می‌شود و نمی‌تواند نتیجه‌بخشی لازم را به دنبال داشته باشد.

در پایان این نشست آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) خواستار تأمل بیشتر اعضای شورای فرهنگ عمومی استان قم در مورد فعالیت قرارگاه فرهنگی مصلی قدس زیرنظر دبیرخانه این شورا شد و انجام رأی‌گیری لازم را به هفته آینده موکول کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار