چندی قبل رئیس جمهور با هشتگ‌های جریان آزاد اطلاعات و شفافیت در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی نوشت: دنیای امروز، دنیای سرعت و ارتباطات است، اگر می‌خواهیم در کشور فساد از بین برود، راه آن اطلاع داشتن مردم و جوانان از امور است، چراکه بدون اطلاع مردم، شفافیت و حضور جوانان و تنها با دادگاه و نیروی امنیتی نمی‌توانیم با فساد مقابله کنیم.

به‌نظر می‌رسد رئیس جمهور به نکته درستی اشاره کرده است و راه مبارزه با فساد، ایجاد شفافیت به‌خصوص در مباحث اقتصادی است. روحانی اواخر سال قبل نیز در خصوص شفافیت بودجه گفته بود: در مسیر قبلی (لایحه بودجه) شفافیت وجود نداشت، دستگاه‌ها تشویق به اجرا نمی‌شدند و از طرف دیگر ما نمی‌دانستیم که یک خدمت چقدر برای دولت هزینه دارد. اگر بنا است ما بیماری را معالجه کنیم با چه هزینه‌ای این کار را انجام بدهیم. اگر می‌خواهیم عمل جراحی انجام بدهیم با چه هزینه‌ای انجام دهیم و اگر دانشجویی می‌‌خواهد تربیت شود با چه هزینه‌ای و اگر دانش‌آموزی بخواهد کلاس درسش را بگذراند با چه هزینه‌ای.

وی  همچنین با بیان اینکه چارچوب وعده‌های انتخاباتی‌اش در لایحه بودجه سال 97 تبلور یافته است، گفته بود:‌ پایه بودجه سال آینده بر شفافیت است و پرداخت به دستگاه‌ها برمبنای عملکرد سه‌ماهه آنها است.

تاکید رئیس جمهور در خصوص شفافیت بودجه 97 در حالی است که هنوز بسیاری از عناوین و ردیفهای بودجه غیرشفاف بوده و تعریف دقیقی برای آنها انجام نشده است، به‌عبارت دیگر هنوز مشخص نشده است چه مبالغی به چه افرادی و تحت چه عنوانی پرداخت شده است. این موضوع چه در لایحه بودجه 97 و چه در گزارشی که اخیراً خزانه‌داری کل از پرداختهای فروردین ماه منتشر کرد نمود دارد.

بر این اساس خبرگزاری تسنیم در گزارشی به میزان پرداختهای انجام شده از سوی خزانه داری کل به نهاد ریاست جمهوری در فروردین ماه پرداخت. بر این اساس در فروردین ماه حدود 4 میلیارد تومان به عنوان حقوق و مزایای کارکنان نهاد ریاست جمهوری و حدود 3 میلیارد تومان نیز بابت هزینه‌های اجتناب ناپذیر پرداخت شده بود.

هرچند نهاد ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه و یا خزانه داری کل کشور در خصوص سوالات و ابهامات مربوط به این پرداختها هیچ گونه واکنشی نشان نداد‌ه‌اند اما بررسی لایحه دولت برای بودجه 97 نشان میدهد پرداختهای انجام شده به نهاد ریاست جمهوری به صورت کلی صرف چه اموری خواهد شد.

در ادامه جدول مربوط به اعتبارات هزینه ای سال 97 دستگاههای اجرایی(نهاد ریاست جمهوری مشتکل از معاونتهای مختلف) قابل مشاهده است.

همانطور که در این جدول مشخص شده، در سال 97 حدود 70 میلیارد تومان برای نهاد ریاست جمهوری جهت کمک بلاعوض به اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و دولتی در نظر گرفته شده است. احتمالا این رقم با سرفصل هزینه‌های اجتناب ناپذیر نهاد که در فرودین ماه حدود 3 میلیارد تومان می‌باشد، مرتبط است. حالا نهاد ریاست جمهوری باید پاسخ دهد در فروردین ماه امسال چه ارقامی را به صورت بلاعوض به اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و دولتی پرداخت کرده است. اساسا این افرادی چه کسانی بوده اند و معیار پرداخت به آنها چیست؟

البته با دقت به جدول بالا نکات مهمتری نیز یافت می‌شود، بر این اساس تنها برایمعاونت امور مجلس نهاد ریاست جمهوری 2.5 میلیارد تومان در نظر گرفته شده تا در سال 97 به صورت کمک بلاعوض به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت کند. ظاهرا این رقم تنها باید در ارتباط با مجلس شورای اسلامی هزینه شود به این ترتیب سوال دیگری که پیش می‌آید این است که چه  رقمی از 3 میلیارد تومان هزینه اجتناب ناپذیر پرداخت شده از سوی نهاد در فروردین ماه مرتبط با کمک بلاعوض در معاونت امور مجلس بوده است. آیا مبلغی نیز به نمایندگان مجلس پرداخت شده است؟ به این ترتیب لازم است دولت محترم در این خصوص شفاف سازی کند تا مشخص شود این ارقام بابت چه کاری مصرف شده و احیانا به چه افرادی پرداخت شده است.

سوال سوم نیز در اینجا مطرح است، طی سال جاری حدود 27 میلیارد تومان بودجه به عنوان هزینه رفاه اجتماعی در صورت تحقق باید در نهاد ریاست جمهوری هزینه شود، اساسا این عنوان هزینه برای رفاه اجتماعی چگونه و با چه معیاری پرداخت می‌شود و سهم هر کارمند از آن چه قدر است؟ سوالی که در گزارش اخیر خزانه داری کل کشور نیز مغفول مانده و لازم است دولت به آن پاسخ دهد این است که در فروردین ماه چه رقمی بابت رفاه اجتماعی به کارمندان نهاد ریاست جمهوری پرداخت شده است؟

همچنین سوال چهارم در خصوص معاونت امور زنان و خانواده نهاد مطرح است، قرار است معاونت زنانِ نهاد، کمک بلاعوضی نزدیک به 3 میلیارد و 900 میلیون تومان را در صورت تحقق،  در سال 97 بین چه افرادی توزیع کند؟ امروز تعدادی از زنان و خانواده های ایرانی منتظر دریافت این کمکهای بلاعوض هستند،  بنابراین لازم است دولت محترم سازوکار تخصیص این ارقام را شفاف کند تا همه مردم بتوانند از آن بهره ببرند.تسنیم