ادامه بارش‌های بهاری و تغییرات جوی در بیشتر نقاط کشورمشکلاتی را به بارآورده که خسارت به اماکن عمومی و مسکونی، تعطیلی مدارس در برخی نقاط، تلف شدن مرغ‌های یک مرغداری به خاطر صدای رعد و برق، افزایش ناگهانی دمای هوا در ساری به بالای 35 درجه سانتیگراد و... از جمله آنهاست.
کد خبر: ۶۰۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ 10 May 2018

به گزارش تابناک : در همین حال در این مدت گرد و غبار نیز در بعضی از استان‌ها همچنان جولان داده و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

گرمای هوای 35 درجه‌ای
مازندران در روزهای اخیر هوای گرمی را پشت سر گذاشت، به‌طوری که روز سه‌شنبه گذشته در گرم‌ترین روز این هفته، مردم این استان گرمای هوای 35 درجه را احساس کردند. دمای هوای شهر ساری مرکز استان هم دیروز چهارشنبه 30 درجه بالای صفر بود. اداره کل هواشناسی مازندران با انتشار اخطاریه‌ای نسبت به بارش باران، رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید در مناطق جلگه‌ای و ارتفاعات استان در روزهای پایان هفته هشدار داد.
دراین اخطاریه تأکید شده که با عبورمتناوب امواج از روی نوار شمالی کشور، این تغییرات جوی از دیروز (چهارشنبه) در استان آغاز شده و تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه می‌یابد. در اخطاریه هواشناسی همچنین از احتمال وقوع بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق در کوتاه مدت که منجر به روان آب و سیلاب ناگهانی در ارتفاعات می‌شود، هشدار داده شده است.
«احمد اسدی»، معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران در این باره گفت: تغییرات جوی این چند روز در ساعات بعد از ظهر و شب بویژه در ارتفاعات استان خواهد بود. این شرایط جوی در ارتفاعات به‌صورت ناپایداری‌هایی به‌شکل رشد ابرهمراه با رعد و برق و وزش باد (گاهی شدید) و احتمال رگبار خواهد بود. در این ایام وقوع بارش‌های رگباری همراه با رعد و برق در کوتاه مدت می‌تواند منجر به جاری شدن روان آب و سیلاب ناگهانی به صورت محلی در ارتفاعات مازندران شود.

تداوم بارش‌ها در بیشتر مناطق کشور
از طرفی، سازمان هواشناسی از تداوم فعالیت سامانه بارشی در بیشتر مناطق کشور طی امروز (پنجشنبه) خبر داد و اعلام کرد، این سامانه بارشی تا اوایل هفته آینده در کشور فعال خواهد بود.
به‌‌گزارش این سازمان، شدت بارش در این روز در شمال شرق خوزستان، جنوب ایلام و شمال کهگیلویه وبویراحمد پیش‌بینی می‌شود. خلیج فارس هم امروز مواج پیش‌بینی می‌شود.آسمان تهران نیز امروز نیمه ابری تا ابری در بعضی ساعات رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد با بیشترین و کمترین دمای هوا  ۲۱ و ۱۵ درجه خواهد بود.

خسارت بارندگی‌ به تأسیسات آبفای کاشان
«مهدی جعفرزاده» مدیر دفتر بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب کاشان با اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر به تأسیسات آب و فاضلاب این شهرستان ۸۵میلیارد ریال خسارت وارد کرد، گفت: سیلاب همچنین با وارد شدن به چاه‌های آب آشامیدنی، 5 حلقه چاه نیمه عمیق را که آبدهی آنها 100لیتر بر ثانیه بود از مدار خارج کرد. به گفته وی سیلاب به جاده‌های دسترسی، مخزن‌ها و چاه‌های آب، حوضچه‌های فشارشکن، خطوط انتقال آب و فاضلاب شهر کاشان نیز زیان‌هایی وارد کرده است.

باران، مدارس دهدز را تعطیل کرد
در همین حال، به‌دلیل وزش باد شدید و بارش باران، مدارس مقطع ابتدایی و متوسطه اول بخش دهدز ایذه خوزستان در نوبت‌های صبح و بعد از ظهردیروز تعطیل شد. «حجت‌الله خسروی» بخشدار دهدز گفت: این تصمیم با هماهنگی فرمانداری شهرستان ایذه و برای امنیت دانش‌آموزان گرفته شده بود.

تلف شدن 6هزار مرغ بر اثر رعد و برق در پلدشت
همچنین «همایون حمیدی»، رئیس اداره دامپزشکی پلدشت نیز اعلام کرد که صدای بلند صاعقه باعث تلف شدن 6 هزار مرغ گوشتی در یک مرغداری در شهر نازک شهرستان آذربایجان غربی شد. خسارت ناشی از این تلفات نزدیک به ۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.

گردوغبار مانع فرود هواپیما در گچساران شد
«عبدالرحیم رحیمی»، فرماندار گچساران هم گفت: هواپیمای تهران به مقصد گچساران دیروز چهارشنبه به‌دلیل آلودگی هوا نتوانست در فرودگاه گچساران فرود بیاید. رحیمی افزود: این هواپیما که از تهران به پرواز درآمده بود، بعد از چند دقیقه پرواز روی فرودگاه گچساران نتوانست فرود آید و به مبدأ بازگشت. این هواپیما در ساعت 9 و 50 دقیقه چند بار قصد فرود داشت که به‌دلیل گرد و غبار و آلودگی هوا موفق به فرود نشد. هواپیمای مذکور ساعت 8 و 35 دقیقه تهران را به مقصد گچساران ترک کرده بود.
«احسان کوهکن»، رئیس اداره هواشناسی گچساران نیز دید افقی در شهر دوگنبدان را دیروز 4 کیلومتر اعلام کرد در حالی که شرایط استاندارد دید افقی 10 کیلومتر است. به گفته وی وزش باد و کاهش دید افقی تا امروز پنجشنبه در گچساران ادامه دارد.

خشکیدگی 600 هکتار از درختان گردوی کیار
با این حال، خشکسالی و سرمازدگی600 هکتار از درختان گردوی شهرستان کیار در چهارمحال و بختیاری را خشکاند.  «سعید داوودی» معاون فنی جهاد کشاورزی کیار، وسعت باغ‌های این شهرستان را 6 هزار هکتار برآورد کرد و افزود: از این میزان یکهزار هکتار درخت گردو است. سالانه بیش از یکهزار تن گردو از باغ‌های این شهرستان برداشت می‌شد که پیش‌بینی می‌شود امسال این میزان کمتر از 4 هزار تن باشد.

سد «پیشین» سرباز خشک شد
همچنین سد «پیشین» شهرستان سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان در پی خشکسالی و کاهش شدید بارندگی‌ها خشک شد. این سد در زمان پرآبی تأمین‌کننده آب کشاورزی 6 هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی منطقه «باهوکلات» و«گرمبیت» چابهار است و علاوه بر آن آب آشامیدنی و مصرفی مردم روستایی منطقه را نیز تأمین می‌کند. «مجیب حسنی»، معاون برنامه‌ریزی و امورعمرانی فرمانداری سرباز اظهار داشت: هم اینک حجم آب این سد کمتر از 25 میلیون مترمکعب است که 18میلیون مترمکعب آن رسوب و غیرقابل بهره‌‌برداری است. سد «پیشین» نقش مهمی در اشتغال و تولید انواع محصولات کشاورزی در پایین دست دارد و بیش از 600 چاه کشاورزی رودخانه پایین دست از آن مشروب می‌شود. شهرستان سرباز با مشکلات فراوان بی‌آبی و خشکسالی مواجه است و تاکنون خسارت جبران‌ناپذیری به بخش‌های مختلف وارد شده است. وی احداث آب شیرین کن، انتقال و استفاده از آب دریا برای تأمین آب آشامیدنی شهری و روستایی و تأمین آب کشاورزی و صنعت را ضروری دانست.

هشدار نسبت به تداوم بارش‌ها درمناطق عشایری

اداره هواشناسی کشاورزی با تداوم بارش‌های بالاتر ازحد نرمال طی روزهای آینده به عشایر کشور نسبت به تردد در ارتفاعات به‌دلیل بارش شدید باران و تگرگ هشدار داد. «مسعود حقیقت»، رئیس اداره هواشناسی کشاورزی در مورد شرایط بارشی کشورطی روزهای آینده اظهار داشت: از روز دوشنبه (۱۷ اردیبهشت) سامانه جدیدی وارد کشور شده که بارش‌های خوبی را برای مناطق مختلف به همراه داشته است. انتظار می‌رود تا دوشنبه هفته آینده (۲۴اردیبهشت ماه) نیز وضعیت بارشی در بیشتر مناطق نرمال و دربرخی مناطق بویژه نیمه غربی بالاتر از حد نرمال باشد. وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود هفته بعد به لحاظ اقلیمی در نیمه غربی، شمال غرب و شمال کشور بارش‌ها بالاتر از حد نرمال باشد. مدیرکل شبکه پایش سازمان هواشناسی افزود: به لحاظ دمایی طی این هفته وهفته آینده روند متعادلی خواهیم داشت و دمای هوا در بیشتر مناطق در حد اعتدال خواهد بود. حقیقت با اشاره به هشدار سازمان هواشناسی در مورد وقوع گرد و خاک در برخی مناطق کشور، گفت: به‌دلیل وقوع باد شدید در عراق، احتمال خیزش گرد و خاک با منشأ داخلی در برخی مناطق از جمله خوزستان وجود دارد. رئیس اداره هواشناسی کشاورزی سازمان هواشناسی با اشاره به توصیه‌هایی برای کشاورزان، اظهار داشت: گلخانه‌داران غرب و شمال غرب کشور حتماً در روزهای آتی نسبت به بازبینی گلخانه‌های خود اقدام کنند. همچنین زنبورداران مناطق مختلف کشور بویژه اردبیل نسبت به وزش باد، رعد و برق و بارش باران حساس باشند و از کندوها مراقبت کافی انجام دهند. باغداران و زراعت‌کاران غرب، شمال غرب و مرکز کشور از هر نوع محلول‌پاشی و سم‌پاشی در روزهای آینده به‌دلیل احتمال وقوع باد و بارش باران خودداری کنند. همچنین عشایر نسبت به تردد در ارتفاعات هوشیار باشند و تا حد امکان از عبور از ارتفاعات خودداری کنند چون پیش‌بینی بارش شدید، رعد و برق و احتمال وقوع تگرگ در البرز و زاگرس وجود دارد.

 

 

منبع : تیترامروز 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار