روزنامه شرق با انتشار مطلبی تحت عنوان «سؤال‌های کلی از برنامه‌های کلی» برنامه ارائه شده 3 گزینه موردنظر شورای شهر برای تصدی شهرداری تهران را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
کد خبر: ۶۰۱۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ 07 May 2018

روز ارائه برنامه‌های هفت گزینه برای مدیریت بهشت تهران فرارسید، درحالی‌که دو گزینه از هفت گزینه؛ یعنی ابراهیم انصاری‌لاری و محمود حجتی از میان آنها انصراف خود را اعلام کردند و به‌این‌ترتیب بررسی شورای شهر از میان گزینه‌هایی که حتی خود اعضا هم اتفاق نظری رویشان نداشتند ادامه خواهد داشت.
از چند هفته قبل که بهشت با استعفای زودهنگام و ناباورانه محمدعلی نجفی، شهردار تهران، پرهیاهو شده، حواشی و شایعات هم بر موضوعات اصلی شهری دامن می‌زنند و این روند در انتخاب و معرفی گزینه‌های موردنظر برای انتخاب شهردار تهران هم رخ داد. 
گزینه‌های انتخاب‌شده شورای پنجم گزینه‌هایی نبودند که از ابتدا روی آنها توافق باشد و از همه مهم‌تر چند مؤلفه اصلی از میان همه مؤلفه‌های انتخاب شهردار، از جمله تأیید مراجع بالاسری، موافقت دولت، توافق جناح‌های سیاسی و... را با هم داشته باشند. 
ازهمین‌رو بود که در همان ابتدای معرفی محمدعلی افشانی، حجت‌الله میرزایی، ابراهیم انصاری‌لاری، سمیع‌الله حسینی‌مکارم، محمود حسینی، محمود حجتی و پیروز حناچی صحبت‌هایی درباره اصلی‌نبودن این گزینه‌ها و جدی گرفته‌نشدن این گزینه‌ها حتی در میان اعضای شورای شهر تهران مطرح می‌شد که البته برخی این صحبت‌ها و شایعات را نتیجه حذف محسن هاشمی از میان هفت گزینه اصلی می‌دانستند.
برنامه اعضای شورای شهر تهران در ارائه برنامه به دلیل استعفای دو گزینه تغییر کرد و ابتدا حجت‌الله میرزایی که درحال‌حاضر معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران است، به ارائه برنامه پرداخت و با اشاره به هشت ماه حضورش در شهرداری تهران، گفت: آلودگی‌های شدید زیست‌محیطی دغدغه 93 درصد شهروندان در رتبه دوم و سوم است. 
از سال 90 تا 96، 200 روز ناسالم در تهران داشته‌ایم. بر مبنای گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در سال 96، تهران هشت روز هوای ناسالم، 100 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 243 روز هوای سالم را تجربه کرده است.
این نامزد برای شهرداری تهران اقتصاد فعلی شهر تهران را اقتصادی کلنگی خواند و گفت: مالیه شهر تهران درحال‌حاضر به‌شدت پرریسک، کوچک و پرمخاطره است. تهران 52 هزار میلیارد تومان بدهی و 87 هزار میلیارد تومان نیز تعهدات دارد. به‌این‌ترتیب شهرداری تهران به پیمانکاران، بانک‌ها و بخش خصوصی بدهی کلانی دارد که در افق پنج‌ساله به 130 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. فقط بازپرداخت بدهی‌ها تا سال 1402 نیازمند 130 هزار میلیارد تومان منابع مالی است.
میرزایی که پرونده چالش‌های مالی تهران را باز کرده بود، گفت: برای تکمیل خطوط 6 و 7 متروی تهران و همچنین اجرای خطوط 8 نیازمند 130 هزار میلیارد تومان منابع مالی هستیم. همچنین برای بازسازی خطوط اتوبوس‌رانی تندرو و خطوط حمل‌ونقل مکمل به 40 هزار میلیارد تومان به قیمت امروز منابع مالی نیازمندیم.
میرزایی افزود: نظام مالیه کج‌کارکرد که از سه دهه گذشته ادامه پیدا کرده است، موجب شده که شهر تهران به سمت شهرفروشی گسترده‌ای گام بردارد و به‌این‌ترتیب بسیاری از بنیان‌های شهری ویران شود و تهران را به شهری بی‌هویت، بی‌خاطره و بی‌آرمان تبدیل کند که آینده آن فروخته شده است و در این شهر رقابتی دیوانه‌وار برای تضمین آینده فردی شکل گرفته است. این نظام مالیه باعث شد باغ و بوستان‌ها و خیابان‌ها به‌همراه آینده شهر فروخته شوند و متأسفانه یک سازه نمایشی از تجدد سازه‌ای خریداری شود.
او افزود: شهرفروشی برای تأمین مالی موجب شده است که نظام مشارکت مالی و اجتماعی از بین برود و رشد سوداگری زمین و مستغلات انجام شود. این شهرفروشی اقتصاد سیاسی فاسد و افزایش نابرابری، تقویت اقتصاد سنتی وابسته به ساخت‌وساز، اهمیت‌یافتن مفاهیم کمی مانند زیربنا، مالیه و جمعیت را به‌همراه داشته و شهر را به‌ مسافرخانه تبدیل کرده است.
وی با بیان اینکه بازسازی را باید از همان نقطه‌ای آغاز کنیم که ویرانی شروع شده است، افزود: درحال‌ حاضر حوزه مالیه شهر تهران به‌شدت سنتی و مبتنی‌بر دلالی است. هولوگرام‌ها آینه یک دلالی پنهان و مخرب در شهر تهران بوده‌اند. باید در شهر تهران دارایی‌های ارزشمند به اوراق بهادار تبدیل شود و در این مجموعه هرچه که مقرر است خریدوفروش شود باید از طریق بورس انجام شود.
وی تأکید کرد:‌ برند و اتیکت شهرداری تهران فساد نیست. اگر در این سازمان کسانی حرمت شغل و همکاران خود را نگه نداشته‌اند نباید این موضوع را به همه تسری دهیم. بخش بزرگی از این سازمان زیست مؤمنانه دارد. قطعا کار ما افشاگری نیست و شعار من «شفافیت آری،‌ اما افشاگری هرگز» خواهد بود. شهرداری تهران جای منازعه و دعوا نیست. امروز تهران به ائتلاف بزرگ ملی نیاز دارد، چراکه آینده تهران در مخاطره است، بنابراین باید شعار ما که گفت‌وگوی تمدن‌ها بوده، امروز به گفت‌وگوی فراگیر درون‌ملی تبدیل شود.
محور صحبت و سؤالات اعضا از میرزایی این بود که بهتر است فارغ از کلیات، برنامه و راهکاری عملیاتی برای حل مشکلات پایتخت ارائه شود. حجت نظری به‌عنوان عضو جوان شورا که همواره روی جوانگرایی تأکید داشته است، همین سؤال را از میرزایی پرسید و گفت که چرا در برنامه او پیشنهادی برای این جوانگرایی ندیده است. او به صحبت‌های میرزایی برای حیات شبانه در تهران اشاره کرد و گفت: مشخصا برای حیات شبانه چه برنامه‌ای دارید؟ 
حجت نظری در ادامه افزود: برای جلب سرمایه و افزایش درآمد‌های شهرداری با توجه به اینکه گفتید نباید شهر بیش از این گران شود، چه برنامه‌ای دارید؟
ناهید خداکرمی هم درباره برنامه‌های اجرائی میرزایی در استفاده از پتانسیل تهران در حوزه اجتماعی و تاریخی سؤال پرسید و گفت: آیا قابلیت مراوده و ارتباط در دولت را در خود می‌بینید و به‌طور‌کلی ارتباط شما با اعضای دولت چگونه است؟ ضمن اینکه در این هفت ماه چه تعداد از جوانان خلاق و جسور در تیم خود استفاده کردید؟
محمد سالاری هم به بیان کلیات و مبانی نظری که میرزایی ارائه کرده بود، اشاره کرد و گفت: نظرات شما به برنامه‌های بلندمدت برمی‌گردد. ما سه سال بیشتر وقت نداریم، کاش از برنامه‌های نسبی خود برای اداره تهران فعلی صحبت می‌کردید و می‌گفتید در این سه سال و با مقتضیات و مشکلات فعلی چه می‌شود کرد؟
حسن رسولی هم مانند الویری خطاب به میرزایی گفت: آقای میرزایی، قدرت چانه‌زنی با مسئولان بالادستی را دارید؟
شهربانو امانی هم به جای خالی اهداف کمی در برنامه میرزایی اشاره کرد و گفت: نمی‌دانیم از کجا به کجا می‌خواهید بروید! او یک سؤال جالب هم پرسید و گفت: اگر شهردار نشدید، در هر جایی که شهردار منتخب بخواهد کار می‌کنید؟
برخی دیگر از اعضا مانند میرلوحی و فراهانی درباره تعین وضعیت نیروها در شهرداری تهران سؤال کردند.
در نوبت بعدی محمدعلی افشانی، کاندیدای دیگری که از دولت برای شهرداری تهران نامزد شده است، به ارائه برنامه پرداخت. اگرچه او برنامه‌ای مفصل‌تر همراه با کتابچه برنامه‌ها را ارائه کرد، اما اعضای شورا از او سؤال‌های بیشتری هم پرسیدند.
افشانی عنوان برنامه خود را «شهر زیست‌پذیر؛ شهروند مشارکت‌پذیر» اعلام کرد و گفت: قطعا با بازگشت اعتماد مردم مشارکت افزایش پیدا می‌کند و منابع مورد نیاز شهر به‌دست خود مردم تأمین خواهد شد. مردم باید بدانند هزینه‌ای که می‌دهند در چه پروژه‌ای و چگونه صرف می‌شود. بنابراین برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در اولویت اقدامات شهری قرار خواهد گرفت.
افشانی تأکید کرد: مهم‌ترین تکیه ما باید به حمل‌ونقل عمومی ریل پایه باشد. امروز در کشور 19 هزار اتوبوس فرسوده داریم که از این تعداد پنج‌هزار اتوبوس فرسوده در تهران تردد می‌کند.
او ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی از جمله تکدی‌گری، کودکان کار، کمبود شادی و نشاط، حاشیه‌نشینی و توجه به سازمان‌های مردم‌نهاد از چالش‌های تهران به‌شمار می‌آید که باید به آنها توجه ویژه‌ای کرد.
او تأکید کرد:‌ باید دولت و شهرداری ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند و شهرداری درراستای تأمین منابع مالی پایدار اقدامات مؤثری را انجام دهد. باید میزان بدهی‌ها، هزینه‌ها و درآمدها به‌طور‌کامل احصا شود و از طریق برنامه‌ریزی دقیق نسبت به ایجاد تعادل میان هزینه‌ها و درآمدها اقدامات مؤثر را انجام داد.
بعد از اظهارات افشانی، محمد سالاری از او پرسید: برنامه شما برای ایجاد انسجام بین شهرداری، شورای شهر و سازمان‌ها و نهادهای دیگر چیست؟ زهرا صدراعظم نوری هم این ایراد را گرفت که برنامه‌های افشانی مشخصا درباره شهر تهران نبود. من خلاقیتی در برنامه شما ندیدم و تهران به برنامه‌های شجاعانه نیاز دارد.
حسن رسولی نگرانی خود را درباره انتصاب زنان و جوانان به‌صورت جرثقیلی و البته تک‌لهجه‌ای‌شدن سازمان شهرداری اعلام کرد و گفت: توضیح دهید چه مقدار از نیروی انسانی موجود استفاده می‌کنید و چه مقدار از بیرون نیرو می‌آورید؟ ناهید خداکرمی هم به سابقه انتصابات قومی و قبیله‌ای افشانی در وزارت کشور و پیش از آن اشاره کرد و گفت: آیا در زمان تصدی شما باز هم این اتفاق در شهرداری رخ می‌‌دهد؟
شهربانو امانی هم گفت: در‌حال‌حاضر سه معاون شهردار رقیب شما هستند و اگر شهردار منتخب شوید، چه رفتاری با این افراد خواهید داشت؟
مجید فراهانی، دیگر عضو شورای شهر تهران، هم خطاب به افشانی گفت: شما در وزارت کشور چه اقداماتی برای برگرداندن اختیارات شورا انجام دادید؟
مرتضی الویری هم پرسید: شما در شیراز مسئولیت داشته‌اید، برای تهران چه برنامه‌ای دارید؟ مسجدجامعی از افشانی پرسید: شما از رویکرد شادی‌آفرینی در شهر صحبت کردید اما چگونه می‌شود این رویکرد را به بحث گردشگری و اشتغال‌زایی گره زد.
افشانی هم به برخی سؤال‌ها پاسخ داد. او درباره انتصابات قومی گفت: اگر کسی از کمترین عدالت بهره برده باشد رفتار نژادپرستانه نمی‌کند و باید بگویم چهار معاون من در استان فارس از اقوام مختلف بودند و این حرف‌ها را از بیخ و بن تکذیب می‌کنم.
به گزارش «شرق»، در نوبت عصر جلسه ارائه برنامه کاندیداها سمیع‌الله حسینی‌مکارم برنامه‌های خود را ارائه کرد و شفاف‌سازی و مقابله با فساد را به‌عنوان محور اصلی برنامه‌های خود معرفی کرد و گفت: حمل‌ونقل عمومی، آلودگی هوا، آسیب‌های اجتماعی و تاب‌آوری از مهم‌ترین مطالبات اساسی مردم است، ما هم علاوه‌بر این مطالبات مردمی، مسئله فسادستیزی را جزء اولویت‌های خود قرار می‌دهیم.
او با بیان اینکه سطح راهبردها مشخص است و ممکن است در مباحث راهبردی با سایر اعضا یکسان باشد، گفت: البته برنامه من عملیاتی و نظارت‌پذیر است و اشتراکات زیادی دارد؛ چرا‌که همه می‌دانیم شهرداری 52 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و برای تکمیل پروژه‌های خود نیز به 36 هزار میلیارد تومان احتیاج دارد و نظام برنامه‌ریزی نیز متمرکز بر توسعه کالبد است و روند تأمین منابع نیز در ابتدا از فروش دارایی و پس از آن استقراض از بانک پیش رفته است.
حسینی‌مکارم که در‌حال‌حاضر به سرپرستی شهرداری تهران انتخاب شده است، از همین جایگاه آمارهایی از وضعیت پروسه‌های خدمات شهری و حمل‌ونقل و به‌ویژه مترو را اعلام کرد و گفت: فضایی برای شادی، تفریح و گفت‌وگوی مردم نداریم. گردشگری در تهران مغفول مانده است و باید مکانیسم‌های خاصی برای آن ایجاد شود.
پس‌از‌این ارائه گزارش زهرا صدراعظم نوری با اشاره به دو بخش‌نامه مهم شهرداری از‌جمله توقف صدور هولوگرام، پرسید آیا واقعا صدور هولوگرام و فروش تراکم متوقف شده؟
ناهید خداکرمی هم با اشاره به حواشی آمدن نام حسینی در فهرست املاک نجومی، گفت: زمانی که به شما برای سرپرستی رأی دادیم، تیر ترکش زیادی به همین دلیل به سمت ما روانه شد. سؤالم از شما این است که اگر امشب با شما تماس بگیرم و از شما بخواهم به شرط رأی‌دادن، اطرافیانم را منصوب کنید، چه می‌کنید؟
حسینی‌مکارم در پاسخ به سؤال اعضا، گفت: من به‌هیچ‌عنوان در ازای قبول قرار‌دادن افراد در پست‌های مختلف برای گرفتن رأی، این کار را انجام نخواهم داد. البته اگر فردی مدیری معرفی کند، سوابق و صلاحیت مدیر را با توجه به ملاک‌های موجود بررسی می‌کنم و اگر توانمند باشد، حتما از او استفاده خواهم کرد.
او درباره آمدن نامش در فهرست املاک نجومی هم گفت: در سال 1375 وارد شهرداری تهران شدم. پنج سال بود که در این مجموعه کارمند بودم که اعلام کردند می‌توانند کارمندانی که سابقه پنج‌ساله دارند، عضو تعاونی مسکن شوند. به دلیل اینکه تعاونی‌های مسکن معمولا پاسخ‌گو نیستند، رغبتی برای ثبت‌نام نداشتم؛ اما با اصرار همکاران 600 هزار تومان پرداخت کردم و عضو این تعاونی شدم. پس از دو سال اعلام کردند که به من سهم داده خواهد شد. در مرحله بعد شروع به واگذاری واحدها کردند و گفتند که 74 مترمربع بنا به تقسیم‌بندی سهم من شده است و با توجه به رعایت عدالت و طبقه واحدهای واگذار‌شده 74 متر برای من در دو واحد به صورت مشاع واگذار شد، پول آن را نقدا پرداخت کردم؛ اما قیمت بر‌اساس قیمت تمام‌شده محاسبه شد.
به گزارش «شرق»، محسن هاشمی در ابتدای جلسه و در‌حالی‌که خبر انصراف ابراهیم انصاری‌لاری را به دلایل شخصی اعلام می‌کرد، گفت: ایشان دو بار برگه انصراف دادند که در برگه اول علت انصراف را مسئله شخصی عنوان کردند؛ اما من به دلیل اینکه با ایشان تلفنی صحبت کردم، درباره دلایل ایشان هنوز جزئیات را نمی‌دانم؛ ولی ایشان یکی از شش کاندیدای دیگر را دارای صلاحیت بیشتر دانسته بودند.
اما در ادامه محمود حجتی هم در نامه‌ای انصراف خود را به دلیل مسئولیت در دولت اعلام کرد؛ در‌حالی‌که از همان ابتدا این دلیل به‌عنوان مانع اصلی حضور حجتی در شهرداری تهران مطرح بود و مشخص نیست چرا اعضای شورا و جریان فکری همراه با شورا در عین اطلاع از این موانع و مخالفت‌های محتمل و جدی، بر گزینه‌شدن حجتی تأکید داشتند. درباره انصاری‌لاری هم از همان ابتدا با وجود برخی خبرها درباره توافق گروه‌های سیاسی درباره‌اش، موضوع تأیید از مراجع بالاسری مانند سایر گزینه‌ها مطرح بود. به عبارتی دو گزینه اصلی و حالا دیگر انصرافی شهرداری تهران درست به همان دلایلی که از ابتدا مشخص بود، کناره‌گیری کردند. در‌حال‌حاضر هم گزینه‌های دیگر شهرداری تهران هر کدام موانعی را پیش‌رو دارند که درست به همان دلایل مورد توافق اعضا نیستند و تعداد درخور‌توجهی از اعضا که رأیشان می‌تواند روی روند رأی‌گیری اثر‌گذار باشد، بر گزینه‌ای بیرون از این گزینه‌ها نظر مثبت دارند.
با توجه به برنامه شورای شهر تهران و بنا بر گفته‌های محسن هاشمی در جلسه دیروز شورا، با حذف دو نامزد از میان هفت نامزد انتخابی، گزینه دیگری جایگزین این افراد نمی‌شود و این روند با گزینه‌های موجود ادامه پیدا می‌کند. نوع برخورد و استقبال اعضای شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته نشان از نبود تمایل و رضایت نسبی از گزینه‌های ارائه‌دهنده برنامه داشت و باید دید درباره دو گزینه باقی‌مانده یعنی پیروز حناچی و محمود حسینی هم همین‌طور سرد و کم‌رغبت برخورد می‌کنند؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار