کد خبر: ۵۹۶۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ 25 April 2018
به گزارش تابناک سمنان ،سه نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور از سوی هیات بین الدولی تغییر اقلیم (IPCC) برای عضویت در تیم مولفان ششمین گزارش ارزیابی تغییر اقلیم (AR6) انتخاب شدند که نام عضو هیات علمی دانشگاه سمنان هم در این لیست وجود دارد .
به گزارش روابط عمومی دانشگاه سمنان ، پیرو درخواست IPCC مبنی بر معرفی محققان حوزه‌های مختلف تغییر اقلیم برای همکاری در تهیه گزارش AR6، سازمان هواشناسی کشور به عنوان نماینده کشورمان در IPCC، پس از درج فراخوان و ارسال نامه به وزارت‌خانه‌های مرتبط، رزومه علمی تعدادی از اساتید داوطلب را به IPCC معرفی نمود و کمیته انتخاب IPCC بر اساس قوانین داخلی نسبت به انتخاب ویراستاران گزارش AR6 از قاره‌های مختلف اقدام نمود.
براین اساس از بین داوطلبان مختلف از دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و دستگاه‌های اجرایی، تعداد سه نفراز اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشورمان توسط IPCC انتخاب شده و به سازمان هواشناسی کشور (نماینده IPCC) معرفی شدند که در بین آنان نام دکتر محمد رحیمی عضو هیات علمی دانشگاه سمنان هم به چشم می خورد .
فرآیند تهیه ششمین گزارش ارزیابی تغییر اقلیم (AR6) از سال 2018 با انتخاب مولفان آغاز شده و در سال 2022 با انتشار گزارش نهایی خاتمه می‌یابد.
از آن‌جا که هیات بین الدول تغییر اقلیم ، مرجع سازمان ملل در موضوع تغییر اقلیم است ، لذا هیات مذکور گزارش‌های جامع ارزیابی تغییر اقلیم جهانی (AR6) را در دوره‌های  5 تا 7 ساله با همکاری محققان کشورهای مختلف به عنوان ویراستار تهیه می‌کند.
 در همین راستا، مطابق تصمیمات توافق‌نامه تغییر آب و هوای پاریس و درخواست UNFCCC ، بلافاصله پس از انتشار گزارش AR6 در سال 2022، نشست بازنگری جهانی (GST-2023) تعهدات کشورها در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برگزار می‌شود. 
لذا یافته‌های گزارش AR6  تاثیر مستقیمی بر تصمیمات نشست فوق در اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه‌تر کاهش گازهای گلخانه‌ای و انعکاس پیامدهای سوء تغییر اقلیم بر منطقه غرب آسیا در گزارش AR6 دارد.
لازم به ذکر است ؛ دکتر محمد رحیمی دانشیار دانشکده کویرشناسی دانشگاه سمنان فروردین امسال برای شرکت در جلسه نویسندگان گزارش تخصصی هيات بين الدول تغيير اقليم سازمان ملل متحد به نیوزلند سفر کرد .
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار