قائم‌وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انتقال تجربیات در پژوهش، حوزه برنامه‌ریزی درسی، ارتقای استادان و … موارد دیگری است که مورد توافق دو کشور ایران و افغانستان قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۹۵۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۵ 24 April 2018

حسین سالارعاملی امروز در همایش «توسعه روابط آموزش عالی ایران و افغانستان» در محل تالار خیام دانشگاه ولیعصر (عج) این شهر با گذری به همکاری‌های علمی دانشگاهی ایران و افغانستان و نگاهی به مسیر آینده دو کشور گفت: در حوزه‌های زیرساختی و تحصیلی وزارت علوم کارآمدی و راندمان عمل فعالیت‌های بین‌المللی خود را با کشور‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم، اما شاید مهم‌ترین آن حوزه رفتاری باشد که مد نظر ما است و آن را به عنوان کلیاتی با تمام کشور‌ها ملاک نظر قرار می‌دهیم.

سالارعاملی ادامه داد: در همکاری‌های بین‌المللی با دو کشور، رفتار، قانون و مقررات و … مواجه هستیم، بنابراین انعطاف‌پذیری برای پیشرفت کار بحث زیربنایی و رفتاری ما است که باید در ارتباطات مد نظر قرار دهیم.

وی افزود: در هر صورت توسعه همکاری‌های بین‌المللی محتاج این است که از ارتباطات محض و رفتن و آمدن به سیاست‌های همکاری بینی و بین‌المللی ارتقا سطح دهیم و این سیاست محتاج نقشه راه است که باید کشور و برنامه هدف داشته باشیم و مسئولان مشخصی پیگیری کار را اساسی انجام دهند.

سالار‌عاملی اظهارکرد: در همکاری بین‌الملل باید دو طرف نافع باشند که در این صورت رابطه پایدار است در کشور ما پنج کارگروه همکاری با کشور افغانستان تشکیل شده است که زیر نظر وزیر امور خارجه هماهنگ می‌شوند و در کشور افغانستان هم از حدود دو سال پیش تصمیم بر این شده است.

وی ابراز داشت: یکی از این کارگروه‌ها کارگروه علمی و فرهنگی است و مسؤولیت علمی و فرهنگی کل ارتباطات جمهوری اسلامی ایران و افغانستان بر دوش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

سالار‌عاملی اظهارکرد: در کارگروهی که همکاری‌های دو کشور را هماهنگ می‌کنیم، اعضای این کارگروه از وزارتخانه‌های بهداشت، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هستند و نشست‌های متعددی داریم و هر سال چند جلسه انجام و جلسه مشترک در کشور افغانستان برگزار می‌شود.

قائم‌وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به تعداد دانشجویان افغانستانی در ایران اشاره و عنوان کرد: دانشجویان افغانستانی مشغول به تحصیل در ایران ۴ هزار و ۹۰۰ نفر در وزارت علوم و ۵۹۲ نفر در وزارت بهداشت و ۷ هزار و ۷۳۸ در محل دانشگاه آزاد و ۲ هزار و ۵۰۸ نفر در دانشگاه پیام نور هستند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع حدود ۱۵ هزار دانشجوی افغانستانی در ایران تحصیل می‌کنند و حدود ۸ هزار نفر از افغانستانی‌های مهمان ما در داخل کشور کنکور دادند و وارد دانشگاه شدند و در مجموع حدود ۲۲ هزار افغانستانی در کشور ما مشغول تحصیل هستند.

سالارعاملی با توجه به اینکه سه شعبه دانشگاهی در کشور افغانستان داریم، گفت: مهم‌ترین آن دانشگاه پیام نور است که در سه شهر افغانستان شعبه دارد و دانشگاه‌های آزاد جامع در کابل شعبه دارند.

سالارعاملی به دیگر همکاری‌های دانشگاهی اشاره و ادامه داد: دانشگاه الزهرا (س) اعطای بورس به زنان هیأت عملی دانشگاه افغانستان و دانشگاه‌های فردوسی مشهد و سبزوار تربیت دانشجویان افغانستانی را در سطوح مختلف مد نظر قرار داده است.

وی اذعان داشت: همچنین دانشگاه علم و صنعت همکاری در بخش راه آهن و پیام‌نور و صنعتی امیرکبیر هم موضوع تربیت دانشجویان در بخش معدن را مد نظر قرار دادند و خرسند هستیم که دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان هم به این جرگه پیوسته است.

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: همکاری‌های چندجانبه هم مد نظر ما قرار گرفته که بین ایران، افغانستان و آلمان بوده و مؤسسه GIZ حمایت ۱ ٫ ۵ میلیون یورویی از دانشجویان افغانستانی به عمل آورده است که در کشور ایران زندگی می‌کنند.

وی به مورد دیگری در زمینه تقبل سازمان یوناما توسط طرف ایتالیایی اشاره کرد و افزود: این سازمان تقبل کرده است، ۵۰ ماما و پرستار در دانشگاه‌های ایران پرورش دهد و در این زمینه ۱ ٫ ۵ میلیون یورو اعتبار در نظر گرفته شده است.

سالارعاملی اظهار کرد: نگاهی که ما به همکاری‌های آینده دو کشور داریم، اول این است که نیازمند به نقشه راه همکاری‌های علمی دانشگاه‌های دو کشور هستیم و باید زمان، مسؤول و اعتبار آن را مشخص کنیم.

وی ادامه داد: همچنین باید در زمینه پژوهشی همکاری کنیم و بین بخش تربیتی و آموزشی و رشته‌های علوم انسانی و فنی و حرفه‌ای تعادل برقرار کنیم که در این صورت می‌توانیم در کشور افغانستان موفق‌تر باشیم.

این مسئول در ادامه به محور‌های عملیاتی و اعطای بورس به مربیان و اعضای هیأت علمی کشور افغانستان اشاره و ابراز داشت: انتقال تجربیات در پژوهش، حوزه برنامه‌ریزی درسی، ارتقای استادان و … موارد دیگری است که مورد توافق دو کشور قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: راه‌اندازی دانشگاه مشترک فنی و حرفه‌ای و کاربردی پیشنهادی از طرف ما بود، تشکیل اتحادیه رؤسای دانشگاه‌های دو کشور هم مورد مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد و رؤسای کشور‌های ایران و افغانستان در روز علم ایران و افغانستان که پیشنهاد دهقان رئیس دانشگاه ولیعصر عج) رفسنجان بر نامگذاری این روز بود، نشست داشته باشند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار