مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان قم گفت: بحران آب در روستاهای قم جدی است و اگر صرفه‌جویی نشود یقیناً مشکل آب خواهیم داشت.
کد خبر: ۵۹۵۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴ 23 April 2018

به گزارش تابناک قم،محمد احمدی‌جبلی با اشاره به مشکلات برخی از روستاهای استان در زمینهٔ آب‌رسانی اظهار داشت: 18 روستا از روستاهای قمرود نیاز به آبرسانی دارند، آبرسانی به این مراکز در دو جبهه تعریف‌شده که مرحله اول آن در سال 96، انجام شد و مرحله دوم با اعتبار 3.5 میلیارد‌تومان در حال انجام است، مابقی نیز مربوط به اعتبارات ملی بوده که در صورت جذب اعتبارات کافی امیدواریم بتوانیم به این روستاها آبرسانی کنیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات کل آبرسانی به دهستان قمرود 11 میلیارد است، افزود: پیمانکاران در روستاهایی که در برنامه آبرسانی با بودجه فعلی قرار دارند، در حال کار هستند و امیدواریم با تأمین اعتبار به‌موقع تا پایان سال 97 این طرح در تمام روستاها اجرا شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان قم با بیان این نکته که برخی روستاهای قم از سرشاخه‌های دز و برخی نیز از منابع آبی محل روستا تأمین آب می‌شوند، گفت: تا به امروز 61 روستا و سه شهر قنوات، دستجرد و کهک را توانسته‌ایم از سرشاخه‌های دز تأمین آب کنیم، بعضی از روستاها که جزو روستاهای پرتنش بوده و دارای مشکل تأمین آب بودند نیز در این طرح در اولویت قرارگرفته و از سرشاخه‌های دز تأمین آب شدند.

احمدی جبلی با بیان اینکه این 61 روستا در سه بخش کهک، مرکزی و سلفچگان پراکنده هستند، افزود: برای دو بخش خلجستان و جعفرآباد نیز برنامه داریم تا با مشخص شدن میزان تخصیص آب از تهران و انجام کارهای مطالعاتی وارد مرحله اجراشده و این روستاها نیز از سرشاخه‌های دز تأمین آب شوند.

وی با اشاره به مسئله کم‌آبی و بحرانآب گفت: پروژه‌های آبرسانی به‌طورقطع تحقق خواهند یافت، البته بحران آب در روستاهای قم جدی است و اگر صرفه‌جویی نشود یقیناً مشکل آب خواهیم داشت، مردم باید در تغییر الگوی مصرف و رعایت صرفه‌جویی نگاه جدی‌تری داشته باشند زیرا امسال به علت بارش کم‌سال سختی پیش رو داشته و باید با همکاری مردم بحران آب مدیریت شود.

احمدی جبلی ادامه داد: آبی که از سرشاخه‌های دز تأمین می‌شود آب پایداری نیست و بهره‌مندی استان قم از این آب مشروط به میزان بارندگی است که با توجه به بحران بارندگی در کشور، ما نمی‌توانیم مثل هرسال تمام آب موردنیاز استان را از این منبع تأمین کنیم.

وی ابراز کرد: اگر اعتبارات به‌موقع و میزان موردنیاز تأمین شود، پروژه‌ها طبق برنامه‌ریزی‌های شده به اتمام می‌رسد، برای نمونه می‌توانیم مشکل آب بخش کهک را از سرشاخه‌های دز برطرف کنیم، البته همه این برنامه‌ها در صورتی انجام می‌شود که مردم میزان مصرف را مدیریت کرده و صرفه‌جویی کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار