موسوی در ادامه میزان پرداختی حقوق و دستمزد ماهانه کارکنان شهرداری را عددی نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان در ماه اعلام و تصریح کرد: ما قبلاً هم به شهردار اعلام کردیم که شهر شیراز را گران اداره می‌کنیم. در این بین یکی از جاهایی که هزینه سنگینی را به خود اختصاص می‌دهد همین بخش نیروی انسانی است که معتقدم ما بیش از نیاز شهر، نیروی انسانی داریم.
کد خبر: ۵۹۵۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ 23 April 2018

 

تابناک فارس به نقل از ریواس جنوب:رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، حقوقی و املاک شورای اسلامی شیراز با اشاره به تصویب لایحه بودجه ۹۷ در آخرین روزهای سال گذشته، گفت: در شروع سال جدید، یکی از بحث‌هایی که در پیش گرفتیم این بود که بر اساس ارزیابی وضعیت سال گذشته، اشکالات احتمالی را در سال پیش رو بررسی و برطرف کنیم.

موسوی با برشمردن ۴ حوزه‌ی فعالیت کمیسیون تحت مدیریت خود در شورای شهر، گفت: این کمیسیون، پیش‌برد موضوعات مربوط به برنامه‌ها، بودجه‌ریزی، مسائل حقوقی و حوزه‌ی املاک را در قالب تهیه طرح‌ها، اظهارنظر نسبت به مصوبات و همچنین نظارت بر اجرای مصوبات در شرح وظایف خود دارد.

** حقوق و دستمزدها در شهرداری شیراز، ماهیانه ۷۰ میلیارد تومان!
وی در ادامه موضوع به‌کارگیری نیروی انسانی را یکی از کلیدی‌ترین ابزارهای حوزه‌ی برنامه‌ریزی شهر توصیف کرد و گفت: ما در موضوع نیروی انسانی شهرداری، دغدغه‌های جدی داریم. این مسأله از آن جهت برای ما بسیار مهم است که حجم بسیار زیادی از درآمدها و منابع شهرداری در همین بخش مصرف می‌شود و نقش اصلی در کیفیت ارائه خدمات به شهروندان هم به کیفیت نیروهای انسانی گره می‌خورد.

موسوی در ادامه میزان پرداختی حقوق و دستمزد ماهانه کارکنان شهرداری را عددی نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان در ماه اعلام و تصریح کرد: ما قبلاً هم به شهردار اعلام کردیم که شهر شیراز را گران اداره می‌کنیم. در این بین یکی از جاهایی که هزینه سنگینی را به خود اختصاص می‌دهد همین بخش نیروی انسانی است که معتقدم ما بیش از نیاز شهر، نیروی انسانی داریم.

** الزام شهرداری به تعدیل ۵ درصد از نیروها
نماینده مردم شیراز در پارلمان محلی با بیان اینکه ما به عنوان شورا وظیفه داریم که نظارت مستقیم و مستمر بر فعالیت شهرداری داشته باشیم تا این نهاد کار خود را به بهترین شکل انجام دهد، اظهار داشت: بنا شد که شهرداری طرح جامع نیروی انسانی را تهیه کند و به تصویب شورا برساند. ضمن اینکه ما شهرداری را مکلف کردیم که حداقل ۵ درصد از نیروهای انسانی خود را تعدیل کند.

** چالش برخی انتصابات غیرتخصصی در شهرداری
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، حقوقی و املاک شورای اسلامی شیراز در بخش دیگری از این گفتگو، به چالش بی‌توجهی به تخصص برخی مدیران و کارشناسان شهرداری اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از بحث‌های ما، بازنگری در پست‌هایی است که نیروهای انسانی در آنها منصوب شدند؛ تخصص و رشته تحصیلی نیروها الزاماً باید با پست‌های خود مرتبط باشد. اینکه افرادی با تخصصهای غیرمرتبط در مسئولیت‌ها گماشته شوند در واقع نوعی دیگر از هزینه‌تراشی‌هایی است که برای اداره‌ی شهر ایجاد می‌شود و به شهر و شهرداری آسیب می‌رساند.

** واکنش به احتمال بازخورد منفی درباره حساسیت شورا روی استخدام‌ها
موسوی در واکنش به این موضوع که «ممکن است این نوع رویکرد در قبال نیروی انسانی شهرداری با بازخوردهای منفی زیادی در بین نیروهای تعدیل‌شده و حتی تمامی شهروندان همراه شود» تصریح کرد: به اعتقاد من طرح این ابهامات بسیار خوب است چون همه‌ی این ابهامات پاسخ دارند. ببینید شهرداری مسئول ایجاد شغل نیست، بلکه مسئول ارائه خدمت به شهروندان است. نباید این اشتباه صورت گیرد. اگر مدیری در مؤسسه خصوصی خودش کسی را استخدام کند، خدمت بسیار خوبی کرده است اما وقتی یک مدیر شهرداری کسی را استخدام می‌کند عملاً هزینه آن را دارد از همان مردم می‌گیرد. پول این مردم محدود است و وقتی چنین نیروی اضافی استخدام شود عملاً هم کیفیت کار را پایین آورده و هم هزینه اداره شهر را بیشتر می‌کند. در نتیجه این اقدامات غیرقانونی و مقطعی، عملاً باعث ضربه بیشتری به خود شهروندان نیز می‌شود.

** باید کاهش درآمد ۶۰۰ میلیارد تومانی شیراز جبران شود
او همچنین به یک عدد جالب دیگر در دخل و خرج بالاترین نهاد مدیریت شهری شیراز اشاره کرد و گفت: شاید اگر مدیران ما درباره اینکه شهرداری شیراز امسال ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش درآمد داشته عمیقاً تدبیر کنند حتماً بسیاری از رفتارهای مقطعی را انجام نمی‌دهند چرا که روشن است اگر این کاهش درآمد جبران نشود دچار مشکلات عمومی می‌شویم.

این نماینده مردم ادامه داد: نکته مهم دیگر اینکه با فرض مهیا بودن شرایط استخدام، در این صورت هم مگر می‌توانیم اصل برابری حقوق شهروندان را آن هم در حوزه‌ی حساس اشتغال، زیر پا بگذاریم؟ شهرداری باید با آگهی به‌کارگیری نیرو فراخوان می‌داد و در یک فرایند کاملاً شفاف و از طریق آزمون شرایط را برای ورود همه شهروندان فراهم می‌کرد؛ اما آیا اینطور بود؟

** روال عجیب در استخدام‌های پیشین در شهرداری
او تصریح کرد: متأسفانه شهرداری شرکت‌هایی را ایجاد کرده بود و هرکسی آشنایان خود را از این طریق وارد سیستم کرد و بعد از مدتی هم راهی برای استخدام او پیدا کرده. روشن است که این روند هم خلاف قانون است، هم هزینه‌های شهرداری را بالا می‌برد و هم ظالمانه و تضییع حقوق خود مردم است.

موسوی در پایان با بیان اینکه رسالت اعضای شورا نظارت دقیق و جلوگیری از اقدمات غیرقانونی و خلاف مصالح مردم است، اذعان کرد: گاهی ممکن است که خود ما اعضای شورای پنجم هم که اعتقاد جدی به قانون‌مداری و شفاف‌سازی داریم، در زمینه مقابله با برخی انتصابات غیرقانونی در مواردی خودمان هم گرفتار فشارها شویم. با این حال توقع از شورای پنجم این است که مانند گذشته در مقابل حجم سنگین فشارها مقاومت کنیم زیرا اگر غیر از این باشد شورا در وظیفه‌ی نظارتی خود قطعاً دست به عصا خواهد شد.

گفتنی است سید عبدالرزاق موسوی، در ادامه تحقق «بودجه‌ریزی عملیاتی» را از جمله بهترین ابزارها برای مدیریت چالش‌های شهرداری مانند نیروی انسانی معرفی کرد که در بخش‌های بعدی این گفتگو تشریح خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار