در خراسان رضوی با کمبود 10 هزار معلم روبرو هستیم.
کد خبر: ۵۹۴۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶ 23 April 2018

به گزارش تابناک : مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: 600 نفر براساس ماده 28 و هزار معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان به بدنه آموزش و پرورش اضافه می‌شوند که کمتر از 2 هزار نفر بوده و این درحالی است که نیاز استان حداقل 12 هزار معلم برای تدریس است.

قاسم‌علی خدابنده افزود: در سال 97، 5 هزار و 200 نفر از نیروهای آموزش و پرورش استان شرایط بازنشستگی را دارند و سعی بر این است با استمرار خدمت 25 درصد نیروهای بازنشسته موافقت شود و 4 هزارنفر بازنشسته شوند.

وی افزود: در حال حاضر استان به 5 هزار نفر نیروی آموزشی نیاز دارد و در سال آینده 4 هزار نفر نیروی بازنشسته به این نیاز اضافه می‌شود که مجموعا 9 هزار نیرو فقط برای تدریس نیاز است وعلاوه بر این با استقرار پایه دوازدهم در سال آینده 3 هزار و 800 نفر نیرو برای تدریس در پایه دوازدهم مورد نیاز است که به 9 هزار نفر اضافه می‌شود و به 12 هزار و 800 نفر نیرو می‌رسد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی درباره تعداد نیروهای استخدامی فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان و ماده 28 در سال جاری بیان کرد: براساس ماده 28 حدود 600 نفر سهمیه استان است که به بدنه آموزش و پرورش اضافه می‌شوند همچنین هزار نفر در دانشگاه فرهنگیان مشغول تحصیل هستند که خرداد و تیرماه فارغ‌التحصیل می‌شوند و از اول مهر به مدارس استان ورود پیدا می‌کنند.

وی افزود: بنابراین کمتر از 2 هزار نفر ورودی ما برای سال آینده است و این در حالی است که حداقل نیاز ما حدود 12 هزار نیرو برای تدریس خواهد بود که این غیر از نیروهای است که برای خدمات ، انبارداری، سرپرست بخش ، سرپرست کارگاه و همچنین برای مشاوره، مراقبین سلامت مورد نیاز است.

خدابنده به راهکارهای آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیرو اشاره کرد و گفت: برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز راهکارهایی پیش بینی شده است که استمرار خدمت بازنشسته‌ها و خرید خدمات آموزشی از جمله این راهکارها است و برای خرید خدمات آموزشی در مناطق محروم که با کمبود نیرو مواجه است با کمک موسسین مدارس غیر انتفاعی و پرداخت شهریه توسط دولت بخشی از دانش آموزان را می‌توان از این طریق پوشش داد و نیروی انسانی را تامین کرد که در حال حاضر 32 هزار دانش آموز در سطح استان از طریق خرید خدمات با به کارگیری هزار و 300 نیرو در استان وجود دارد که برای سال آینده این ظرفیت افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: سومین راهکار از طریق برون سپاری است که با استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها، ادارات، وزارتخانه‌های مختلف، شرکت‌های دولتی و خصوصی، شرکت های تعاونی، سازمان‌های فنی و حرفه ای، شهرداری، آتش‌نشانی و بخش‌های مختلفی که امکان ارائه خدمات آموزشی برای هنرجویان فنی و حرفه ای و کار و دانش را دارند که با بستن قرارداد و امضای تفاهمنامه بخشی از آموزش فنی و مهارتی را این افراد به عهده می‌گیرند که این اتفاق در سال جاری برای 10 هزار دانش‌آموز در سطح استان اجرایی می‌شود.

خدابنده ادامه داد: همچنین استفاده از تکمیل ظرفیت هنرستان‌ها و کارگاه‌ها راهکار دیگری است که در شیفت بعد از ظهر و نوبت عصر بتوانیم با حق التدریس این بخش را پوشش دهیم و در حال حاضر 124 هزار ساعت حق‌التدریس در استان داریم که برآورد می‌شود این مقدار به دو برایر افزایش یابد یعنی به 250 هزار ساعت حق‌التدریس می‌رسد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی تصریح کرد: مسیر بعدی استفاده از ظرفیت مدارس غیرانتفاعی و توسعه مشارکت‌ها است ، با خرید صندلی و کلاس‌های آموزش از موسسین غیر انتفاعی برای پر کردن ظرفیت این کلاس‌ها و افزایش ثبت نامی بتوانیم بخشی از دانش آموزان را به مدارس غیر انتفاعی هدایت کنیم همچنین استفاده از نیروی حق‌التدریسی استان و 6 ساعت تدریس موظف معاونین مدارس و معاونین پرورشی راهکاری دیگری برای جبران کمبود نیرو در استان است.

خدابنده متذکر شد: از اولویت‌های کاری وزارتخانه و اداره آموزش و پرورش خراسان‌رضوی کیفیت و عدالت آموزشی است و برنامه‌های خوبی برای کیفیت بخشی در مدارس و مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم اجرا می‌شود و در تلاش هستیم کیفیت آموزشی کلاس‌ها با برگزاری کلاس‌های مهارت آموزی و دوره‌های آموزش ضمن خدمت حفظ شود تا نیروها به روز شوند و کیفیت آموزشی لطمه نبیند.

 

 

منبع : صدا و سیما 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار