کد خبر: ۵۹۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 23 April 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

محمود صادقی: عارف پاشنه ورکشیده نیست

محمود صادقی می گوید: آقای دکتر عارف تاحدودی از جمع نمایندگان جدا هستند و مثلاً در گروه فراکسیون در فضای مجازی نیز حضور ندارند و در این شرایط، طبیعتاً دبیر فراکسیون باید فردی پاشنه‌ورکشیده باشد. /ایلنا

حمایت مدیرتلگرام از یک فیلم ضدایرانی

مدیر پیام‌رسان تلگرام در صفحه شخصی‌اش در تلگرام از فیلم ضدایرانی «300» حمایت کرد و آن را فیلم مورد علاقه‌اش خواند. «پاول دوروف»، مدیر پیام‌رسان تلگرام در اینستاگرام نوشت: «فیلم مورد علاقه من 300 است. داستان 300 اسپارتی که برای محافظت از آزادی هموطن‌هایشان می‌جنگندند تا هزاران سال بعد الهام‌بخش خواهد بود. »فیلم جنجالی 300 به کارگردانی «زک‌ اسنایدر» که داستان نبرد «ترموپیل» بین ایران و یونان را روایت می‌کند با جعل تاریخ تصویری غیرانسانی از پادشاه هخامنشی و سپاه ایران به نمایش گذاشته بود و به همین دلیل اعتراض ایرانی‌ها را به همراه داشت. داستان فیلم نبرد سپاه دهها هزار نفری خشایارشا با 300 نفر از رزم آوران اسپارت است. /فارس

رفتار مأمور گشت ارشاد، فرمانده ناجا را به مجلس کشاند

عضو هیأت رئیسه فراکسیون امید از سؤال خود از وزیر کشور و فرماندهان ناجا در جلسات آتی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی روزهای آتی خبر داد. علیرضا رحیمی در تشریح دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در کانال تلگرامی خود نوشت: روز دوشنبه سوم اردیبهشت، وزیر کشور به همراه معاونان خود در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور خواهد یافت. وی افزود: روز سه‌‌شنبه چهارم اردیبهشت کمیسیون امنیت ملی با فرماندهی ناجا و معاونان وی در محل فرماندهی کل ناجا جلسه خواهد داشت. نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در این جلسات به عنوان نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، از وزیر کشور و فرماندهان ناجا وضعیت برخوردهای غیرانسانی و غیرقانونی پلیس با مردم به ویژه برخورد خشونت‌‌بار اخیر که دل هموطنان را به درد آورد را سؤال خواهم کرد، اظهار داشت: پلیس باید پاسدار امنیت شهر و شهروندان باشد نه برهم زننده آرامش مردم. /خبرانلاین

تابش: رهبری موضوع حصر را با رویکرد حل، به شورای امنیت ملی ارجاع داده‌اند

محمدرضا تابش نماینده اردکان و نایب رئیس فراکسیون امید با اشاره به تلاش‌های کمیته رفع حصر برای ملاقات با رئیس‌جمهور، گفت: علیرغم اینکه پیگیری‌های زیادی از طریق معاون پارلمانی رئیس‌جمهور انجام شده، اما هنوز وقتی برای ملاقات کمیته حصر با روحانی تعیین نشده است. او با اشاره به اثرگذاری روحانی در زمینه رفع حصر، گفت: آقای روحانی هم رئیس شورای عالی امنیت ملی است و هم رئیس جمهور هستند و در زمینه رفع حصر بسیار می‌توانند ایفای نقش کنند. این عضو فراکسیون امید گفت: همان طور که آقای خاتمی هم چند روز پیش گفتند، ظاهرا مسأله رفع حصر در حد کلان آن از سوی مقام معظم رهبری با رویکرد حل به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شده است. تابش گفت: بعد از ارجاع مسأله حصر به شورای عالی امنیت ملی رئیس، دبیر و اعضای این شورا تعیین کننده هستند. امیدواریم اعضای شورای عالی امنیت ملی به این موضوع پی ببرند که رفع حصر به وحدت ملی استحکام می‌بخشد و این کار شایسته، مورد انتظار قاطبه مردم اعم از اینکه اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان است. /اعتمادآنلاین

واکنش علم‌الهدی به برخورد پلیس با یک دختر

 

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد افزود: پلیسی در اجرای برنامه پلیسی خود خطا کرده و باید به آن رسیدگی شود، حال یک‌باره همه دستگاه‌های کشور راه می‌افتند تا بعد از این کسی با بی‌حجاب برخورد نکند. یعنی چه؟ ندا ضد قرآن و ندا ضد فریضه بر امر به معروف و نهی از منکر آن هم در مجلس؟ وزیر و وکیل راه می‌افتند و دستگاه‌ها و مسئولان هم همین‌طور که به خانم بی‌حجاب اهانت شده و پلیسی در برخورد اشتباه کرده است. خب خطا را جبران کنید. نیروی انتظامی با خطای یک مامور و یک پلیس در یک مسأله منکر شرعی باید زیر‌سؤال برود؟ برای حمایت از یک خانم بی‌حجاب همه دستگاه‌های کشور راه می‌افتد اما در شهر امام رضا(ع) این فاجعه اسف‌بار را راه می‌اندازند و جز خواهران و برادران دارای غیرت دینی و مسئولان قوه قضائیه غیرتمند، کسی آن را به روی خودش نمی‌آورد.

گوینده عبارت «دختر …» مجلس اصولگرا و عضو پایداری است

 

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، ناینده رشت در مجلس در توئیتی نوشت: خدا را شکر یک نماینده اصولگرای پایداری گاف دختر... ! رو کرده و عضو لیست و فراکسیون امید و اعتدالی نیست. دیگه رسانه های اصولگرا احساس تکلیف نمی کنند به فحش ببندش و هزار جور وارونه حرفش رو جلوه بدهند. چون خودی بوده مشکلی نیست!

واکنش ترانه علیدوستی به برخورد مأمور زن گشت ارشاد

 

ترانه علیدوستی واکنش متفاوتی به اقدام نامتعارف مامور زن گشت ارشاد نشان داد. ترانه علیدوستی در توییتر در واکنش به برخورد نامناسب مامور زن گشت ارشاد نوشت: «البته که مردم معطل اطلاع رسانی ما نیستن و خودشون بلدن، اما من هم از این به بعد هر ویدئویی از رفتار وحشیانه ی مأمور، معذور، پلیس، شهرداری، گشت. . . ببینم، هم اینجا میذارم هم اینستاگرام. اگه از هویت عزیزان اطلاع موثق در دسترس باشه که چه بهتر. » به تازگی فیلمی از برخورد نامناسب یکی از مأموران گشت ارشاد با دختری در تهران در فضای مجازی منتشر شده که واکنش های زیادی را در پی داشته است.

ناطق نوری: جلسات با روحانی ادامه خواهد داشت

 

مشاور مرحوم آیت الله هاشمی درباره ناطق نوری می گوید: حیف شد این شیخ دوست داشتنی لوطی مسلک و جوانمرد عرصه سیاست از عرصه اطراف رهبری کنار رفت. غلامعلی رجایی در کانال تلگرامی خود نوشت: امروز با چند تن از اهالی رسانه در خدمت شیخ باصفای نور حضرت ناطق نوری درحوزه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام که وی مؤسس آن است بودیم. از جلسه اخیرش با خاتمی و روحانی و جهانگیری و سیدحسن خمینی می گفت. پرسیدم بنا شد این جلسه ادامه یابد؟خوشبختانه گفت: آری. این جلسه باحضور هاشمی برگزار می شد و به گمانم این نشست ابتکارخود او بود. حیف شد این شیخ دوست داشتنی لوطی مسلک و جوانمرد عرصه سیاست از عرصه اطراف رهبری کنار رفت. بعد از هاشمی ضرورت بیشتری ایجاب می کرد و می کند تا دوستان قدیم به رهبری مدد کنند. کاش ناطق نوری برگردد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: خرسندی ۶۵ درصد مردم از تلگرام

 

حجت‌الاسلام سالک، نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: امیدواریم کوچ مردم در فضای مجازی از تلگرام به پیام رسانان داخلی که بسیار حساس است تحت تأثیر القائات و فضاسازی بیگانگان قرار نگیرد، ملت ایران با بصیرت هستند و به خوبی این موضوع را درک می کنند. سالک یادآور شد: در یک نظرسنجی 65 درصد مردم از فیلترینگ تلگرام ابراز خرسندی کردند، 25 درصد نیز آمادگی خود را برای استفاده از پیام رسان های داخلی اعلام کرده و برای آنها تفاوتی ندارد ولی تعدادی هم مخالفت کرده اند که اکثر آنها برخی جریان های سیاسی داخلی و خارجی هستند، این جریانات منافع سیاسی خود را در شایع افکنی ها و بحران می دانند. از این روی، نمی خواهند تلگرام بسته شود. وی افزود: قرار شده است مسئولان تمامی پیام رسان های داخلی در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس حضور یابند. وی با بیان این که تلگرام به ابزاری در دست دشمنان تبدیل شده بود، اظهارداشت:روسیه، انگلیس، آلمان و فرانسه به فیلترینگ تلگرام روی آورده اند، زیرا این پیام رسان بنیان خانواده ها را از بین می برد و امنیت کشورها را به هم می ریزد.

سردار سلامی: برخی از دوستان چشم در چشم به ما زخم زبان می‌زنند

 

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: ما از ملامت و ملامت‌کنندگان نمی‌هراسیم، اما این زیبنده برخی‌ها نیست که همانند دشمنان با دوستان خود رفتار کنند. سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران صبح امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران،‌ اظهار داشت: امروز روز میلاد ایثار، شهادت، آزادگی، ظهور و تجلی نور الهی، عدالت‌طلبی و حقیقت‌جویی امام حسین (ع) مظهر همه فضائل و تجلی همه زیبایی‌های عالم است. وی ادامه داد: می‌دانید دشمنان رهبری عظیم‌الشأن این انقلاب که هدایت‌گر امت در همه این بحران‌های سخت بوده است، مورد هدف قرار داده‌اند. فرماندهان شما را در سپاه در فهرست تحریم‌ها قرار داده‌اند. آنها عملیات روانی خود را علیه سپاه سنگین کرده‌اند. ما از دشمنان گله‌ای نداریم اما گاه می‌بینیم برخی از دوستان‌مان البته انگشت‌شمار چشم در چشم ما می‌دوزند و به ما تبریک می‌گویند اما پژواک صدای دشمنان می‌شوند و زخم زبان می‌زنند، اما ما یاد گرفتیم وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ و از ملامت و ملامت‌کنندگان نمی‌هراسیم، اما این زیبنده برخی‌ها نیست که همانند دشمنان با دوستان خود رفتار کنند.

رئیس بسیج: برخی صحبت‌ها از بلندگوهای رسمی، جایگاه سپاه را تضعیف نمی‌کند

 

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: اعلام برخی صحبت ها از بلند گوهای رسمی کشور قطعا نمی‌تواند جایگاه سپاه را تضعیف کند چرا که جامعه پاسداری پای انقلاب و رهبری ایستاده است. وی با اشاره به صحبت های اخیر یکی از مسئولان تأکید کرد: پاسداران ناب انقلاب اسلامی از روز اول عهد و پیمان با مولای خویش بسته که پای ولایت و انقلاب بایستد و اعلام برخی صحبت ها از بلندگوهای رسمی کشور قطعا نمی‌تواند جایگاه سپاه را تضعیف کند چرا که جامعه پاسداری، پای انقلاب و رهبری ایستاده است.

بازار خودرو در انتظار تأثیر تصمیم‌های ارزی

 

در حالی که فروردین به پایان خود نزدیک می شود و بازار هنوز در شوک تصمیم های ارزی دولت است، زمزمه افزایش قیمت خودرو همزمان به گوش می رسد. هرچند زمزمه افزایش قیمت از سوی برخی خودروسازان به گوش می رسد، شورای رقابت هنوز درباره برنامه افزایش قیمت خودرو وارد عمل نشده است. اگرچه نمی توان به طور قطع گفت که قیمت محصولات #خودروسازان افزایش می‌یابد، اما برخی خودروسازان از همین حالا به استقبال افزایش قیمت‌ها رفته اند. در گروه خودروهای بالای 100 میلیون تومان(مونتاژ برند هیوندایی) افزایش قیمت‌ها از سال گذشته رقم خورده است. / خبرآنلاین

مردی که مرگش قیمت نفت را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه می‌رساند

 

بر اساس خوش بینانه ترین سناریوها بازگشت بی ثباتی به مناطق نفتی، حداقل حدود ۲۰۰ هزار بشکه از نفت لیبی را از بازار حذف خواهد کرد و ممکن است قیمت جهانی نفت را حتی تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند. آینده لیبی، به عنوان یک تولید کننده مهم نفت و گاز در شمال آفریقا بار دیگر در معرض تهدید قرار دارد. رسانه های بین المللی گزارش می دهند که ژنرال خلیفه حفتر، مرد قدرتمند این روزهای لیبی، و رهبر ارتش ملی لیبی، بزرگترین و قدرتمندترین نیروی نظامی این کشور سکته کرده است. رسانه های عربی سخن از مرگ یا کناره گیری این نظامی قدرتمند از عرصه سیاسی لیبی در روزهای آینده می دهد که بدون شک می تواند موجب افزایش بی ثباتی در این کشور و تشدید نزاع قدرت در شرق لیبی شود. وضعیت در لیبی همچنین یک موضوع نگرانی عمده برای اوپک خواهد بود، زیرا در پیش بینی های این سازمان در زمینه عرضه نفت، تداوم ثبات در لیبی که عامل اصلی آن ارتش ملی این کشور بود، یک مفروض اصلی به حساب می آید. افزایش مجدد بی ثباتی در لیبی تاثیر قابل توجهی بر توانایی این کشور در زمینه تولید نفت خواهد داشت. /تسنیم

جمله نامتعارف پخش شده از تریبون مجلس، صداگذاری نبوده است

 

مهدی کیایی مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در توییتر خود نوشت: یکی از اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در رابطه با جمله «به ما این دختر خوشگل‌ها را نشون بده» با یکی از رسانه‌ها مصاحبه کرده و به نقل از من گفته ممکن است این عبارت صداگذاری شده باشد. لازم است تأکید کنم در این باره اظهارنظری نداشتم و نقل و قول صحیح نیست و البته متاسفم بگویم که صداگذاری هم نبوده است. /ایسنا

اعتراف یک اصلاح‌طلب به نقش کانون های قدرت در انتخاب شهردار

 

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: من در مجموع کارنامه عملکرد شهرداری را از شورای شهر و جبهه اصلاح‌طلبان تفکیک می‌کنم و حتما رفتار شورای شهر و نهادهای مربوطه و احزاب جبهه اصلاحات را کارنامه موفقی می‌دانم و شاید یک مقدار کارنامه نجفی را مثبت ندانم البته نه از جهت عملکرد تخصصی در شهرداری، بلکه از جهت فرآیند استعفا. نمی‌توان نادیده گرفت که این استعفا هم برای جامعه رأی و هم برای جریان اصلاحات هزینه‌ساز شده است. انتخاب شورای شهر یک انتخاب مدنی است اما مدیریت شهری را نمی‌توان فارغ از حوزه‌های دیگر در نظر گرفت. چون ساختار اداری کشور تمرکزگراست، طبیعی است که یکسری نهادها نسبت به شهرداری تهران حساسیت داشته باشند. شهرداری تهران نیز از سال 76 به بعد بیشتر ماهیت سیاسی پیدا کرده تا ماهیت اجتماعی و مدیریتی، بنابراین نهادهای مختلفی در مورد شهرداری تهران اظهارنظر پیدا می‌کنند. شاید کانون‌های قدرت در زمینه انتخابات نتوانند خیلی کاری کنند اما وقتی شورای شهر می‌خواهد شهردار را انتخاب کند، نمی‌تواند بدون توجه به کانون‌های قدرت کار را به پیش ببرد. /ایسنا

پیشنهاد جدا شدن قم ویژه‌خواری است

 

ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به پیشنهاد رئیس جامعه‌المرتضی که خواستار جدایی قم و تشکیل کشوری جدید شده بود واکنش نشان داد و گفت: «این پیشنهاد یک ویژه‌خواری محسوب می‌شود که علما به شدت با آن مخالفند. » او با اظهار اینکه «کل ایران ام‌القری جهان اسلام است و نیازی به یک واتیکان جداگانه ندارد» به «اعتمادآنلاین» گفت: «قم خصوصیت و ویژگی‌‌ای ندارد که مشهد نداشته باشد یا مشهد هم خصوصیتی ندارد که ری نداشته باشد. در تاریخ 14 قرن تشیع در ایران بسیاری از شهرهای کشور جایگاه و زادگاه تشیع بوده‌اند؛ اینطور نبوده که ما بخشی را جدا کنیم و بگوییم تمایزی دارد و مردم آن بخش اعتقاد و دلبستگی‌ای دارند که سایر مردم ایران ندارد.» نواب با یادآور اینکه «در تاریخ ما علمایی از شهرهای مختلف داشتیم که برای قم و مشهد نبودند بلکه از همه شهرهای کشور بودند، او گفت: «این پیشنهاد یعنی ما جدایی‌طلبی را از قم شروع کنیم، آن زمان مردم استان‌های دیگر هم می‌گویند ما هم می‌خواهیم جدا شویم و دور ما هم دیوار بکشید. » نواب گفت: «چنین پیشنهادهایی ذهن مردم را مشوش و آن‌ها را نسبت به روحانیت بدبین می‌‌کند. با این پیشنهادها مردم خواهند گفت روحانیون دنبال باج‌خواهی هستند. ما نباید با این پیشنهادها چنین تصوراتی را در ذهن مردم بیاوریم.» رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اظهار اینکه «روحانیت در تاریخ خادم و خدمتگزار مردم بوده است» گفت: «ایران جدایی‌ناپذیر است و هیچ واتیکانی در کار نیست.»

مسأله سعید مرتضوی در دولت مطرح نشده است

حسینعلی امیری درباره سؤال نمایندگان از وزیر اطلاعات در خصوص پرونده سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و اینکه این مورد به طور خاص در دولت مطرح شده است یا خیر گفت: در دولت معمولا مسائل مهم و کلان مطرح می‌‌‌شود، مسائلی که نیاز به تصمیم‌گیری کل جمع دارد. وی اضافه کرد: البته برخی از مسائل به صورت موردی که دارای اهمیت است مطرح می‌شود اما در این خصوص خیر، چیزی مطرح نشده است. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور تأکید کرد: دستگاه‌های ذیربط کار خودشان را انجام می‌دهند، اما این که شما فکر کنید در دولت بحث‌‌‌های ریز و جزئی مطرح می‌شود چنین نیست،‌ در دولت بحث‌های کلان مطرح می‌شود که نیاز به تصمیم گیری کل دولت دارد. /ایلنا

واکنش عارف به ویدئوی برخورد گشت ارشاد

رئیس فراکسیون امید در یادداشت کوتاهی در کانال تلگرامی خود با اظهار تأسف از برخورد ماموران گشت ارشاد با یک خانم خواستار برخورد جدی وزارت کشور و نیروی انتظامی با خاطیان شد و تأکید کرد: حرمت و ارزش دختران سرزمین من نباید با اعمال سلیقه برخی افراد شکسته شود. متن این یادداشت به شرح زیر است: انتشار کلیپی از نحوه برخورد زننده ماموران نیروی انتظامی با یک خانم به بهانه بدپوششی نشان از این دارد که نهادهایی که خود را متولی ارشاد مردم می دانند هنوز به تغییر در رویکردهای فرهنگی باور ندارند و به حاکمیت چوب و چماق در ارشاد! مردم اعتقاد دارند. این گونه برخوردها بعضا توسط افرادی صورت می گیرد که آموزش های لازم را در این خصوص طی نکرده اند و چه بسا خود بیش از دیگران به ارشاد نیازمند باشند. ضمن تشکر از وزیر محترم کشور به جهت واکنش به موقع به این موضوع ضروری است نهادهای ذی ربط یعنی وزارت کشور و نیروی انتظامی در برخورد قاطع با خاطیان درنگ نکنند و نتیجه بررسی های خود را به اطلاع افکار عمومی برسانند. مطمئنا فراکسیون امید هم در پیگیری این موضوع اقدامات لازم را انجام خواهد داد. حرمت و ارزش دختران سرزمین من نباید با اعمال سلیقه برخی افراد شکسته شود. مطمئنا بانوان فرهیخته کشورمان هم در حفظ این حرمت ها بیش از دیگران و مدعیان تلاش می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار