ایران در 5 ماهه اول سال 96 برای صادرات هندوانه 151.139.400.000 (صد و پنجاه و یک میلیارد و صد و سی و نه میلیون و چهارصد هزار)لیتر آب شیرین که غالبا از منابع تجدید ناپذیر زیرزمینی می باشند مصرف کرده است. پس به جای اینکه انقدر به مردم بگوییم آب نیست و کم هست و رعایت کنید و حمام نروید و . . . کمی عقلمان را به کار بیندازیم و بیخیال صادرات و حتی تولید اینچنین محصولات شویم.
کد خبر: ۵۹۴۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 22 April 2018

به گزارش تابناک فارس:مسئولان از بحران آب می گویند و مدام به مردم هشدار می دهند که آب نیست و رعایت کنید.این در حالیست که اگر همه مردم ایران کلا بیخیال مصرف آب بشوند و هیچکس حتی یک قطره آب هم مصرف نکند؛تنها 3 درصد از مصرف آب شیرین کشور کم می شود.

همه می دانیم که اصلی ترین مصرف کننده آب شیرین کشور بخش کشاورزی است.حال ببینید چطور دارد به گرانبهاترین موجودی کشور(که کم هم هست) یعنی آب، خیانت می شود.

در پنج ماهه نخست سال نود و شش ۵۰۳ هزار و ۷۹۸ تن و ۶۳۵ كيلوگرم هندوانه به ارزش ۹۷ ميليون و ۷۹۸ هزار و ۳۳ دلار به ۲۹ كشور مختلف صادر شد كه نسبت به همين بازده زماني در سال گذشته حدود ۱۸ درصد از نظر وزني و حدود ۳۳ درصد از نظر ارزشي افزايش يافته است.

بلاروس، اتريش، آذربايجان، آرژانتين، ارمنستان، استوني، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربي، انگلستان، بحرين، بلغارستان، پاكستان، تاجيكستان، تركيه، تركمنستان، روماني، سوئد، عراق، عمان، فدراسيون روسيه، قبرس، قزاقستان، قطر، كويت، گرجستان، لهستان، مجارستان و هلند مشتريان هندوانه ايراني در پنج ماهه نخست امسال بودند.

توجه داشته باشید که در لیست صادرات هندوانه نام چندین کشور پرآب را می توانید ببینید که میزان بارندگیشان با ایران قابل قیاس نیست.

حال در نظر داشته باشید که برای تولید هر کیلو هندوانه بطور میانگین 300 لیتر آب مصرف می شود.بیایید یک حساب سرانگشتی در مورد مقدار آب مصرفی هندوانه های صادراتی(بدون در نظر گرفتن مصرف داخلی) بکنیم.

503 هزار و 798 تن؛ معادل 503 میلیون و 798 هزار کیلو؛ را ضرب در 300 لیتر آب می کنیم.

نتیجه اینگونه است که ایران در 5 ماهه اول سال 96 برای صادرات هندوانه 151.139.400.000 (صد و پنجاه و یک میلیارد و صد و سی و نه میلیون و چهارصد هزار) لیتر آب شیرین که غالبا از منابع تجدید ناپذیر زیرزمینی می باشند مصرف کرده است.

این در حالیست که در این وضعیت بحرانی آب، 97 درصد مصرف آب شیرین کشور مربوط به بخش کشاورزیست.

پس به جای اینکه انقدر به مردم بگوییم آب نیست و کم هست و رعایت کنید و حمام نروید و . . . کمی عقلمان را به کار بیندازیم و بیخیال صادرات و حتی تولید اینچنین محصولات شویم.

این هم صادرات هندوانه ایران در سال 93 که در جهان رتبه نخست را دارد!!!!!!!!!

خیانتی به اسم هندوانه

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
farahanih
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
لطفا بفرمائید هر کیلو هند وانه چند متر مکعب گاز دی اکسید کربن را مصرف میکند. اگر امروز گفتید و دیگر هندوانه ای کاشته نشد فردا ( چند سال بعد ) چه کسی جواب آلودگی هوا را خواهد داد! کشت هندوانه تا حد قابل توجه ای به پاک نمودن هوا کمک میکند لطفا توجه داشته باشید و چشم بسته تصمیم نگیرید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
منظورش این است مشکل بالا بودن دی اکسید کربن و آلودگی هوا در کره زمین را با کاشتن هندوانه در ایران تا حد قابل توجهی حل می شود !!!
خب ایشون با چشم باز تصمیم سازی کردند اگر چشمانش را ببندیم چه میشود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
ایکاش بجای هندوانه کاری کشاورزان ما اب را بسته بندی و با چندبرابر قیمت صادر میکردند ! نه زمین باکود شیمیایی و نایلونهای پلاستیکی الوده میشد و نه جیب کشاورز با هندوانه کیلیویی ۱۵-۲۰۰ تومان فقیر تر از کذشته نمیشد .ایکاش وزارت عریض و طویل کشاورزی سازمان برنامه ریزی و تعیین الگو وسهمیه کشت -تابناک پیگیر عدم تشکیل این نهاد تا مرحله تشکیل بشود دعای خیر مصرف کننده و کشاورزان را بدنیال خواهد داشت -داشت تا قیمت محصولات کشاورزی بین عرش و ارض در نوسان نبود تا کشاورز ما خاکستر نشین نمیشد.
مختارحیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
آبیاری هندوانه به روش قطره ای انجام می شود که یکی از روش های قابل قبول در زمینه صرفه جویی آب در بخش کشاورزی است و امکان کاهش مصرف کود با حل کردن در آب نیز وجود دارد. ریشه هندوانه نیز عمیق است و بخوبی از آب مصرف شده استفاده می کند. آبیاری گندم به روش غرقابی انجام می شود. سطح زیرکشت گندم در کشور را با روش آبیاری غرقابی درنظر گرفته و با توجه به دوره طولانی تر رشد گندم نسبت به هندوانه، مقایسه نمایید قبل از هندوانه چه محصولاتی هستند که آب هدر می دهند. عملکرد محصول در هکتار گندم و هندوانه را نیز مقایسه نمایید. به نطر من اظهار نظرهای سطحی در مورد هندوانه و سایر محصولات کشاورزی برای توجیه برخی اشتباهات در نحوه مصرف آب در بخش کشاورزی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار