قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حوزه سلامت با انتقاد از تلاش برخی افراد برای استفاده از بحث اشتغال برای فعالیت مراکز عرضه قلیان، گفت: بحث قلیان نیازمند یک تصمیم‌گیری ملی است تا تعیین تکلیف شود.
کد خبر: ۵۹۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱ 18 April 2018

رمضان احدی در نشست خبری رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور درباره مبارزه و جمع‌آوری قلیان در اهواز اظهار کرد: بر اساس مواد 13، 14 و 688 قانون مجازات اسلامی، با افرادی که به نحوی مخل بهداشت و سلامت عمومی شوند، می‌توان برخورد کرد. با استناد به همین مواد قانونی، تاکنون تعدادی از مراکز عرضه قلیان جمع‌آوری شده است.

وی ادامه داد: بحث جمع‌آوری قلیان در مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شد و بر اساس یک بررسی که در تهران انجام شد، دریافتند که اگر مراکز عرضه قلیان و سایر مراکزی که مردم در آن به استعمال قلیان می‌پردازند، بسته شوند، شغل 400 هزار نفر از بین می‌رود. شاید با مطرح کردن بحث اشتغال، بعضی‌ها دارند کاری می‌کنند تا قهوه‌خانه‌ها و مراکزی که قلیان عرضه می‌کنند، مجوز بگیرند.

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حوزه سلامت افزود: بعد از اینکه این مراکز مجوزدار شدند، باید تحت نظارت باشند. بیشتر موادی که اکنون این مراکز برای قلیان‌های خود استفاده می‌کنند، مواد معسل و تنباکوهای میوه‌ای است که دارای ترکیبات آروماتیک است و می‌توانند سرطان ایجاد کنند. در حال حاضر بحث قانونی شدن عرضه قلیان در مراکز دارای مجوز مطرح شده و لازم است مراکز دارای مجوز تحت نظارت قرار بگیرند و با توجه به این موارد بحث مبارزه با قلیان نیازمند یک تصمیم‌گیری ملی است تا تعیین تکلیف شود.

احدی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بیماری التور در خوزستان عنوان کرد: در صورتی که وضعیت خشکسالی شدیدتر و جوی‌های رو باز در سطح شهر دارای آلودگی بیشتری شوند، قطعا اگر یک نقطه شکستگی در لوله‌های آب داشته باشیم، همین نقطه می‌تواند منبع آلودگی باشد و باعث بروز بیماری التور شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با هشدارهایی که به مردم داده می‌شود و همچنین تصمیماتی که در شورای سلامت خوزستان اخذ می‌شود، شاهد این باشیم که التور هم کنترل شود.

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در حوزه سلامت در پاسخ به سؤالی درباره تخلیه زباله‌های هسته‌ای به رودخانه کارون عنوان کرد: تأسیساتی که زباله‌ها و مواد هسته‌ای ناشی از فعالیت آنها به رودخانه تخلیه شود، در خوزستان وجود ندارند. تنها چهار مرکز پزشکی هسته‌ای در استان خوزستان در حال فعالیت هستند که عمر مواد مصرفی در این مراکز 6 ساعت و نیم است.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: قلیان ، سلامت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار