سال 97 تاکنون یک بارش خوب را در کهگیلویه و بویراحمد و بسیاریاز نقاط کشور داشته است وبرخی پیش بینی ها از ورود حداقل یک سیستم بارشی طی روزهای جاری به استان خبر می دهد. اما آیا این بارش های بهاری تاثیری بر ذخایر آب و کاستن از تنش کم آبی دارد؟
کد خبر: ۵۹۱۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸ 16 April 2018
سال 97 تاکنون یک بارش خوب را در کهگیلویه و بویراحمد و بسیاریاز نقاط کشور داشته است وبرخی پیش بینی ها از ورود حداقل یک سیستم بارشی طی روزهای جار به استان خبر می دهد.
باران های بهاری در راه کهگیلویه و بویراحمد
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، کارشناسان هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد پس از بارش های چند روز اخیراعلام کردند که حداقل یک سیستم بارشی جدید وارد استان خواهد شد که از قرار معلوم این سیستم باید از امروز فعالیت خود رادر سطح استان آغاز کند . البته اعلام شده با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن  سیستم های بهاری احتمال اینکه این سیستم در برخی مناطق فعال تر باشد و یا در برخی مناطق فعالیت چندانی نداشته باشد وجود دارد.
سازمان هواشناسی کشوری هم در پیش بینی وضعیت آب و هوای کشور با توجه به بارش های اخیر برف اعلام کرد این گستردگی سرما و بارش برف در این زمان از سال کم سابقه است.
 
باران های بهاری در راه کهگیلویه و بویراحمد / آیا بارش های اخیر تاثیری بر کاهش بحران آب کهگیلویه و بویراحمد دارد؟
 
بنابر این گزارش دوشنبه در جنوب کردستان، کرمانشاه، مرکزی، نیمه جنوبی همدان،تهران،البرز، خوزستان، ایلام، لرستان، کهگیلویه وبویراحمد، چهارمحال و بختیاری، برخی مناطق به ویژه نیمه غربی اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، بارش باران، گاهی به شکل توفان تندری به شکل رگبار و رعدوبرق و وزش تند باد لحظه ای و در برخی نقاط بارش تگرگ پیش بینی می شود و  در مناطق سردسیر و کوهستانی مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، تهران، سمنان، جنوب کردستان، شمال کرمانشاه، شمال و شرق لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری برف خواهد بارید.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اعلام این مطلب گفت:  با توجه به شرایط جوی حاکم در منطقه، توصیه می‌شود از توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیلها خودداری شود. همچنین با مشاهده سیلاب در مسیرهای عبوری از ورود با خودرو به درون سیلاب خودداری شود، زیرا غالبا به سبب گل آلود بودن عمق سیلاب مشخص نیست.
آیا بارش های اخیر تاثیری بر کاهش بحران آب کهگیلویه و بویراحمد دارد؟
 هر چند سال زراعی جاری یکی از سال های بسیار کم بارش در طی سال های اخیر بوده است اما در سال نو با افزایش بارش ها تا حدودی ، از نظر روانی مردم خوشحال شدند و این بارش ها طبیعت زیبای کهگیلویه و بویراحمد را هم از به زردی گراییدن در اوج بهار نجات داد.
اما کارشناسان هواشناسی ، کشاورزی و آب بر این عقیده هستند که بارش های بهاری اخیر چندان تاثیری بر ذخایر زیر زمینی آب نخواهد داشت و بیشتر به صورت سیلاب همراه با خسارات فراوان راهی مناطق پائین دست و دریا شده و اگر بر سر راه سدی وجود داشته باشد می تواند بر افزایش ذخایر آب  این سدها کمکی ناچیز نماید.
 
باران های بهاری در راه کهگیلویه و بویراحمد / آیا بارش های اخیر تاثیری بر کاهش بحران آب کهگیلویه و بویراحمد دارد؟
 
کم بارشی هایک طرف و عدم مصرف بهینه ازطرف دیگر روزهای سختی را در پیش روی مناطق مختلف این استان نمایان می کند که اگر در این زمینه مردم و مسئولان چاره ای نیاندیشند ایجاد بحران آب و بحران های مختلف دور از انتظار نیست.
عدم توجه به وجود بحران کم آبی تا جایی است که روز گذشته استاندار کهگیلویه و بویراحمد از یک اقدام غیرمسئولانه برخی کارمندان انتقاد کرد و هشدار جدی هم داد.
 علی محمد احمدی اظهار داشت: برخی مواقع در حیاط دستگاه‌های مختلف اجرایی نسبت به شست‌وشوی خودروهای اداری و حتی شخصی اقدام می‌شود در حالی که با وجود بحران کم آبی این موضوع نگران کننده است.

وی با اشاره به اوج مصرف و هدرروی آب در دستگاه‌های اجرای در هنگام ظهر بیان کرد: شست‌وشوی خودروهای اداری در حیاط اداره با آب شرب ممنوع بوده و انتظار می‌رود در این زمینه مدیران دستگاه‌های اجرایی حساسیت لازم را داشته باشند.

نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد خواستار مشارکت مردم برای مدیریت مصرف بهینه و صحیح آب شرب با وجود کاهش بارندگی‌های چند سال اخیر و بحران کم آبی شد و افزود: هر متر مکعب آب برای دولت 1200 تومان هزینه دارد ولی در مجموه مردم تنها 380 تومان پرداخت می‌کنند.

احمدی با اشاره به ضرورت جداسازی آب شرب برای آبیاری فضای سبز و سایر مصارف، ابراز کرد: مردم با صرفه‌جویی در مصرف آب برای مقابله با کم آبی و خشکسالی‌ها وارد عمل شوند زیرا در غیر این صورت روزهای سختی را در پیش‌رو داریم.

وی بیان کرد: موضوع کم‌آبی هنوز چالش نشده اما رصد سامانه‌ها نشان می‌دهد سال به سال اوضع بدتر شده و باید برای مدیرت این وضعیت تدبیری کرده و اجازه نداد شاهد هدررو‌ی آب به دلایل واهی باشیم.

بی‌سابقه بودن کاهش بارندگی

خبرگزاری ایرنا در گزارشی به طور مفصل به بحث تنش کم آبی در کهگلویه و بویراحمد پرداخته است که در بخشی از این گزارش یعقوب شکوهی مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد کاهش باران در این استان از 50 ساله گذشته تاکنون بی سابقه بوده است.
کاهش میزان آب سدها
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان ذخیره آب سد کوثر در گچساران امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش یافته است
رسول فرهادی با یادآوری اینکه بخشی از آب بارش‌های بهاره تبخیر و بخش دیگری برای رطوبت خاک مصرف می‌شود افزود: بخش کمی از بارش روزهای اخیر وارد سد کوثر شده است.

باران های بهاری در راه کهگیلویه و بویراحمد / آیا بارش های اخیر تاثیری بر کاهش بحران آب کهگیلویه و بویراحمد دارد؟


وی ابراز داشت: اولویت اصلی مدیریت آب سد کوثر تأمین آب آشامیدنی کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های جنوبی است و نیازهای زیست محیطی، کشاورزی و صنعت در مراحل بعدی قرار دارد.
فرهادی گفت: امسال با مدیریت مصرف آب کشاورزی و تلاش برای کاهش تولید محصولات کشاورزی با نیاز آبی زیاد، رهاسازی آب سد کوثر با توجه به میزان کاهش ذخیره سد مدیریت شد.
وی بیان کرد: کاهش و تراکنش نامناسب بارندگی‌های سال زراعی جاری، باعث کاهش آب پشت سد کوثر شده است.
سد کوثر گچساران آب آشامیدنی 2 میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و تعدادی از شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد را تأمین می‌کند.

کدام شهرها دچار تنش آبی هستند؟
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهرهای یاسوج، مادوان، باشت، سوق، لیکک و دیشموک در بهار و تابستان امسال در معرض تنش آبی است.
تنش آبی به شرایطی گفته می‌شود که میزان تولید و مصرف آب در آن یکسان است و در صورت افزایش مصرف به بحران تبدیل می‌شود.
مسعود مرادیان اظهار داشت: با توجه به کاهش باران در سال زراعی جاری کمبود آب آشامیدنی در کهگیلویه و بویراحمد جدی است.

کاهش وزن دام ها بر اثر خشکسالی
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: گرما و خشکسالی سبب کوچ زودهنگام 40 درصد عشایر این استان به مناطق ییلاقی شد.
مجید علی پور زمان کوچ عشایر به مناطق ییلاقی را پنجم اردیبهشت اعلام کرد و افزود: با شروع فصل گرما عشایر کهگیلویه و بویراحمد به همراه دام‌های خود از مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد به مناطق سردسیری استان‌های اصفهان و فارس کوچ می‌کنند.
علی پور ابراز کرد: 20 درصد از عشایر به دلیل نبود آب و کمبود علوفه به مزارع اطراف شهرها کوچ کردند.
علی پور ابراز کرد: همه ساله عشایر کوچنده این استان تنها در 2 ماه از سال نیاز به خرید علوفه داشتند در حالی که گرما و خشکسالی در سال 96 موجب شد که این میزان به پنج ماه برسد.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: کار آبرسانی سیار به عشایر با 15 تانکر به ظرفیت روزانه 450 متر مکعب صورت می‌گیرد.
وی تصریح کرد: کاهش وزن دام‌های عشایر و امکان ابتلای دام‌ها به بیماری‌ها از دیگر پیامدهای خشکسالی در این استان است.
علی پور کم آبی بی سابقه را از دیگر مشکلات خشکسالی ها در مناطق عشایری این استان ذکر کرد و افزود: 90 درصد منابع آبی عشایر خشک شده است.

باران های بهاری در راه کهگیلویه و بویراحمد / آیا بارش های اخیر تاثیری بر کاهش بحران آب کهگیلویه و بویراحمد دارد؟


به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، به نظر می رسد با توجه به اینکه چشمه ها نقش پر رنگی در زندگی مردم استان دارند  وضعیت موجود در زمینه ذخایر زیرزمینی آب با بارش های اخیر استان چندان تفاوتی نخواهد کرد و همچنان باید منتظر یک تنش و سپس بحران آبی بود که از پی آن بحران های اجتماعی و حتی امنیتی همدور ازذهن نخواهد بود.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بویراحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
علیپور نگفت سرانجام استخدام های فله ای و فامیلی در امور عشایر چه شد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار