بررسی استقبال مخاطبین از سریال پایتخت
سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم و با طراحی و بازیگری محسن تنابنده مجموعه سریالی است که فصل اول آن در نوروز ۱۳۹۰ از شبکه یک سیما به نمایش درآمد. در ایام نوروز سال ۱۳۹۲ نیز پایتخت ۲ پخش شد. پایتخت ۳ نیز در سال ۱۳۹۳ و پایتخت ۴ در رمضان ۱۳۹۴ پخش شد. پخش پایتخت ۵ نیز نوروز ۱۳۹۷ به نمایش گذاشته شد.
کد خبر: ۵۸۸۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳ 09 April 2018

به گزارش تابناک مازندران، هر چند تبلیغات گسترده ای از سریال پایتخت صورت گرفت و با استقبال مردم هم از پایتخت ۵ روبرو گشت اما این استقبال به گستردگی قسمت های سابق نبود .

به قول خیلی از مخاطبان مردم سریال پایتخت را بخاطر واژه های طنز و تیکه های خنده دار که در زندگی روزمره اکثر مردم رخ می دهد دنبال می کردند...

از شخصیت اصلی داستان یعنی نقی معمولی با بازیگری محسن تنابنده در این سریال تلویزیونی ایرانی پایتخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تیکه هایی نظیر «فدایی داری» (با خوشحالی و برای تشکر)، «بی‌تربیت» (معمولاً با لحن عصبی) و جملاتی نظیر «مگه داریم، مگه میشه» از تکیه کلام‌های نقی معمولی است. ظاهر او با موهای فر و سبیل کامل می‌شود. شجاعت، غیرت و خانواده دوستی از صفات بارز نقی می‌باشد.

ارسطو عامل بازی احمد مهرانفر شخصیتی مخاطب پسند و با لهجه خاص خودش هر مخاطبی را جذب می‌کند؛ از جمله جذابیت او جروبحث‌هایی که با نقی دارد. او با یک زن چینی به نام چو چانگ (راحله چانگ) ازدواج کرد اما زن او در پایتخت ۴ با سقوط هواپیما فوت کرد. از تکیه کلام‌های او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

«آخ آخ آخ»، «حساس نشو حساس نشو»، «فدای تو بشم من»، و 《آی لاو یو داری پسر》 و جمله ای نظیر «چرا بچه بچه حرف می‌زنی تو؟» از تیکه کلام‌های ارسطو عامل است.....

متاسفانه در پایتخت ۵ این فیلم از مسیر اصلی خارج شد .

 سریال پایتخت در این فصل به عقیده برخی صحنه‌هایی شوک‌دهنده به نمایش گذاشته است. در قسمت‌های ابتدایی زمانی که هنوز سفر به ترکیه آغاز نشده بود، در وسط مجلس «ختنه سوران» و شادی و حرکات ریتمیک، ناگاه حضار «فریاد مرگ بر آمریکا» سر دادند. حتی برخی از سیاسیون هم بر این اعتقاد بودند که شعار دادن خوب است اما شأن نزولش به مکانی که در آن شعار داده می‌شود هم ربط دارد. همین گروه معتقد بودند اگر پای موسسه اوج در میان نبود از این قسمت به‌ عنوان تمسخر یاد می‌شد. اینها بخشی از رخدادهایی است که از نظر مردم یا برخی از کارشناسان عجیب است. صحنه‌هایی که به عقیده برخی فقط خنده محض دارد و عملا نمی‌شود آن را به‌عنوان طنز در نظر گرفت. در این میان پیش از این یک‌بار دکتر حامد محمدی‌کنگرانی (روانپزشک) که سینما و تلویزیون را خیلی جدی دنبال می‌کند،  گفته بود که طنز واکنش و استراتژی بالغانه است و آن‌جا که زبان واقعیت به تلخی می‌گراید از این شیوه استفاده می‌شود؛ او حالا هم درباره این موضوع گفته است:

سریال‌سازی در ایران کار بسیار سختی است. از این منظر میزان زحمتی که دست‌اندرکاران تولید سریال پایتخت کشیده‌اند و تا به این مرحله رسیده‌اند، قابل تقدیر است. پایتخت پس از سال‌ها حالا به فصل پنجم رسیده و بخش زیادی از مخاطبان تلویزیون از همان ابتدا تا این مرحله آن را پیگیری کرده‌اند. من نیز مثل بسیاری از مردم این سریال را دیده‌ام اما باید تأکید کرد که این سریال از منظر کیفی نزول کرده است؛ فقط در یک نمونه نقش اجتماعی زنان در این سریال بسیار کاهش یافته و خانمی که طی فصل‌های مختلف به‌عنوان خانمی اجتماعی و فعال ظاهر شده و حتی عضو شورای شهر می‌شود، به زنی افسرده تبدیل شده است. این بخش هم که متعلق به داعش است عملا مسیر سریال را تغییر داده است. مردم طی چند فصل با این سریال همگام بوده‌اند و ناگاه به جای سریالی که از آن خنده طلب می‌کنند. به ‌هر حال نمی‌شود پشت داعش پنهان شد و همه چیز را قربانی آن کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار