کد خبر: ۵۸۷۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳ 08 April 2018
امروز دلار در ادامه روند افزایشی خود، افسار گسیخت و قیمت ۵۴۸۰ تومان را هم رد کرد. در این میان خبری از مسوولانی که متولی حفظ ارزش پول ملی هستند نیست!.

به گزارش ایسنا، افزایش نرخ دلار از اواسط سال گذشته آغاز شد به‌گونه‌ای که نرخ آن از حدود ۳۷۰۰ تومان در اوایل ۱۳۹۶ به حدود ۵۰۰۰ هزار تومان در اواخر این سال رسید.

افزایش قابل توجه نرخ ارز در سال گذشته در حالی بود که مسوولان دولتی مربوطه بارها رشد نرخ ارز را حبابی دانسته و وعده کاهش قیمت‌ها را دادند تا جایی که سخنگوی دولت نیز از تکدر خاطر رییس‌جمهوری از افزایش نرخ دلار خبر داد.

با این صحبت‌ها بود که انتظار می‌رفت با سپری شدن ایام پایانی سال گذشته که مصادف با افزایش تقاضای ارز برای سفرهای نوروزی بود قیمت‌ها در این بازار نزولی شود.

با این حال این انتظارات برآورده نشد و اولین روزهای کاری سال ۱۳۹۷ با افزایش نرخ دلار و دیگر ارزها آغاز شد. به دنبال همین افزایش‌ها بود که امروز نرخ دلار با افزایش یکباره ۳۰۰ تومانی به حدود ۵۴۸۰ تومان نیز رسید.

این وضعیت در حالی است که خبری از مسوولان مربوطه نیست و مشخص نیست که سیاست‌گذاران مالی و پولی چه برنامه‌ای برای حفظ ارزش پول ملی و تعدیل نرخ ارزهای خارجی دارند.

بسیاری از کارشناسان به رشد افسار گسیخته نرخ ارزهای خارجی انتقاد کرده و معتقدند که با توجه به اثر منفی رشد نرخ ارز بر قیمت سایر کالاها و خدمات، دولت تدبیر و امید نباید اجازه دهد دستاورد بزرگ این دولت در کنترل تورم از دست برود.

در این میان در آخرین لحظات تنظیم این گزارش‌ خبرهایی از رشد مجدد نرخ دلار نسبت به قیمت قید شده در بالا (۵۴۸۰ تومان) به گوش می‌رسد.

سکه هم رکورد زد

اما اولین تبعات افزایش بی‌ضابطه نرخ دلار، رشد قابل توجه قیمت طلا و سکه است که قیمت آن تناسب مستقیم با قیمت ارز دارد. امروز با افزایش ۳۰۰ تومانی نرخ دلار، سکه نیز رکورد زد و با رشد قیمت ۶۶ هزار تومانی به بیش از یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۱۷۰ هزار تومان رسید که هر دو نرخ بی‌سابقه هستند.

در این رابطه عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار کرده که افزایش تقاضا و بالا رفتن نرخ دلار مهمترین تاثیر را در جهش قیمت سکه داشته و تورم به وجود آمده، باعث شده مردم نقدینگی خود را به طلا و سکه تبدیل کنند.

در این شرایط مسوولان مربوطه باید قبل از آنکه افزایش شدید نرخ ارز به سایر کالاها سرایت کند نسبت به کنترل و تعدیل نرخ آن اقدام کنند.

پیش‌بینی قیمت ۲ میلیون تومانی برای سکه!؟

در شرایطی که قیمت سکه در بازار به مرز یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده در بازار معاملات آتی امروز، قیمت سکه تحویل دی ماه ۱۳۹۷ مرز ۲ میلیون تومان را رد کرد به‌طوری که هر عدد سکه در بالاترین قیمت به رقم ۲ میلیون و ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

در بازار آتی، معامله‌گران به معامله مجازی سکه پرداخته و این محصول را برای تحویل روزها و ماه‌های آینده، خرید و فروش می‌کنند. درواقع قیمت سکه در بازار آتی برآمده از تحلیل معامله‌گران از قیمت فعلی و آینده این محصول است.

در این وضعیت در صورت اقدام مسوولان پولی و بانکی در کنترل و کاهش نرخ ارز شاهد کاهش نرخ سکه در بازار معاملات آتی خواهیم بود.

خودرو هم گران شد!

اما امروز در کنار خبر افزایش قیمت ارز و سکه خبر افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی نیز مخابره شد.

طبق آنچه که اعلام شده به دنبال افزایش نرخ بیمه شخص ثالث خودرو در سال جدید قیمت محصولات سایپا به طور میانگین ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

ابتدای هر سال نرخ بیمه شخص ثالث خودرو افزایش یافته و قیمت جدیدی برای آن تعیین می‌شود.

یک خبر خوب؛ قیمت چغاله‌بادام کنترل شد!

اگرچه اخبار خوبی از بازار ارز و سکه نمی‌رسد اما امروز خبر جالبی از بازار میوه و تره‌بار رسید که همان کنترل قیمت چغاله‌بادام و وعده ارزان شدن گوجه سبز بود.

به گفته رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، "محصولات نوبرانه با افزایش قیمت‌های غیرمنطقی و البته مقطعی روبرو می‌شوند که البته برای چغاله بادام می‌توان گفت که بازارش کنترل شده و قیمت آن به کیلویی حدود ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان رسیده است".

اسدالله کارگر وعده داده که اگرچه هم‌اکنون هر کیلوگرم گوجه سبز ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود اما این قیمت به زودی و در روزهای آینده متعادل خواهد شد. بنابراین فعلا گوجه سبز نخورید تا وعده کاهش قیمت محقق شود.

قیمت وام مسکن هم کاهش یافت

اما در میان اخبار امروز، کاهش قیمت‌ها تنها منحصر به چغاله‌بادام نبود بلکه قیمت وام مسکن نیز کاهش یافت. طبق اخبار رسیده با کاهش تقاضا در اوراق تسهیلات مسکن، قیمت هر برگ از این اوراق روند نزولی را طی کرده به‌طوری که تعدادی از تسه‌ها کاهش قیمت حدود ۷ تا ۱۰ هزار تومانی را تجربه کرده‌اند.

در حال حاضر تهرانی‌ها برای اخذ وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید حدود ۱۲ میلیون تومان هزینه کنند. اگر قیمت اوراق ۶۰ هزار تومانی را مبنا قرار دهیم با توجه به اینکه زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، باید ۱۲ میلیون تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند. این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابتش باید ۴۰ برگ بهادار ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی خریداری کرد، در مجموع برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن به علاوه جعاله حدود ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان‌ می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار