به گزارش تابناک : تلویزیون در سال‌های اخیر همواره تلاش کرده است در مناسبت‌های خاص، با تولید آثار و مجموعه‌های سرگرم کننده و آموزنده اوقات فراغت مخاطبان خود را پر کند.

یکی از زمان‌هایی که برای تولید کنندگان آثار بسیار اهمیت دارد و همه با هم در تلاش و رقابت هستند، ایام نوروز است زمانی که تعداد مخاطبان بسیار زیاد است و تولید کنندگان آثار تلاش می‌کنند تا در این زمان اثر خود را به مخاطبان ارائه کنند.

در چند سال گذشته تولید و ساخت مجموعه‌های تلویزیونی نوروزی یکی از مباحث مهم مدیران سازمان صداوسیما به عنوان متولیان امر بوده است و آن‌ها نیز تلاش کرده‌اند تا از کارگردان‌های شناخته شده و با تجربه و عواملی که برای مخاطب آشنا و دوست داشتنی هستند استفاده کنند.

البته که تولید برنامه‌های تحویل سال و همچنین مسابقات و سرگرمی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در اولویت هستند. نوروز 97 نیز از این امر مستثنی نبود و مدیران شبکه‌های مختلف از مدت‌ها قبل به فکر تولید آثار پربازخورد برای این ایام بودند.

در همین راستا شبکه اول سیما که شبکه ملی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود، از ساعاتی پیش از آغاز سال نو با برنامه "یک یک " با اجرای علی ضیاء به استقبال نوروز رفت. سال‌هاست که شبکه‌های مختلف در تلاش هستند تا بهترین و خبره‌ترین مجریان خود را برای اجرای این برنامه‌ها انتخاب کنند. در همین راستا شبکه یک نیز به دلیل محبوبیتی که علی ضیاء مجری جوان تلویزیون این روزها دارد او را برای این برنامه انتخاب کرد، اما با وجود تلاشی که این مجری جوان داشت و حضور سلبریتی‌ها و مهمانان شناخته شده این برنامه در مقایسه با سایر برنامه‌های تلویزیونی نتوانست آنطور که باید در جذب مخاطب موفق عمل کند.

پایتخت

شبکه یک سیما همچنین برای شب‌های نوروزی نیز بار دیگر به سراغ سریال "پایتخت" رفت. مجموعه‌ای که چند سالی است مخاطبان پروپاقرص و ثابت خود را دارد. سیروس مقدم و محسن تنابنده در پنجمین فصل از این سریال به سراغ موضوع داعش رفتند و این بار خانواده نقی معمولی در سوریه به جنگ با داعش می‌رود. هرچند موضوع جالبی برای سریال انتخاب شده است اما از زمان پخش آن حاشیه‌های بسیاری نیز همراه سریال شد. از موضوع تبلیغ شهرها و گردشگاه‌های ترکیه و شهرهای آن گرفته تا حضور موسسه اوج به عنوان متولی ساخت و اعتراض برخی از نمایندگان به این فصل و همچنین اعتراض عوامل تولید این سریال به قیچی سانسور سازمان بر پخش بخش‌هایی از این سریال که همچنان پخش آن ادامه دارد، همگی حاشیه‌هایی را همراه این سریال کرد که برخی از مخاطبان را دلزده کرد و برخی را نیز مصر برای دیدن ادامه آن تا حدی که توانست در صدر جدول آمار نظرسنجی سازمان قرار گیرد و رضایت 92 درصدی مخاطبان را برای خود به ثبت برساند.

شبکه دو نیز در بهار و در لحظات تحویل سال برنامه  "اینک بهار" را روی آنتن فرستاد که محمد سلوکی و ژاله صادقی مجریان آن بودند. در ادامه مجموعه محبوب "کلاه قرمزی" پس از یک سال وقفه از این شبکه پخش شد. هرچند همچنان مخاطبان این مجموعه عروسکی بسیار زیاد هستند و با وجود آنکه از قبل عوامل تولید این مجموعه در گفت‌وگوهای متفاوتی که داشتند خبر از برنامه‌ای متفاوت و حضور عروسک‌هایی جدید دادند اما اتفاقی که باید برای این مجموعه پرطرفدار رخ می‌داد به دلیل سانسورهای مکرر نیفتاد و آنچنان مورد استقبال واقع نشد. البته نمی‌توان انکار کرد این مجموعه همچنان یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های سازمان است.

تعطیلات رویایی

در ادامه شبکه دو سیما مجموعه "تعطیلات رویایی" به کارگردانی علیرضا امینی را برای شب‌های نوروزی خود در نظر گرفت. مجموعه‌ای که در تلاش بود تا جاذبه‌های گردشگری جنوب کشور را به نمایش بگذارد، اما با حضور بازیگران شناخته شده‌ای چون محمدرضا شریفی نیا، محمود عزیزی، افسانه بایگان، افسر اسدی، علی صادقی، علی اوجی و رضا یزدانی نتوانست در رقابت با سریال "پایتخت" آن چنان مورد وثوق و توجه قرار گیرد.

در همین راستا شبکه سه سیما نیز با "بهار نارنج" احسان علیخانی به استقبال بهار رفت و از همان ابتدا این برنامه نیز با حواشی همراه شد. تعدادی معتقد بودند علیخانی این برنامه را نیز همچون "ماه عسل" پیش برده و کام مخاطبان را در لحظات ابتدایی تحویل سال تلخ کرده است اما تعدادی هم اعتقاد داشتند نمایش این لحظات ناب از همدلی و همراهی در این دقایق لازم است و باید از آنتن تلویزیون پخش شود. بر همین اساس نیز علیخانی موفق شد با توجه به محبوبیتی که در طی این سال‌ها بدست آورده است در صدر جدول بهترین مجری قرار بگیرد و گوی سبقت را از سایر همکاران خود برباید.

دیوار به دیوار

در ادامه شبکه سه سیما با این که پیش از این دو سریال را برای پخش در ایام نوروز در نظر گرفته بود در نهایت از میان "دیوار به دیوار" و " آرماندو"، " دیوار به دیوار 2" را روانه آنتن کرد تا در ادامه موفقیت فصل اول این سریال در ایام نوروز همچنان بینندگان خود را پای گیرنده تلویزیون داشته باشد.

 شبکه پنج سیما نیز با برنامه "شب فیروزه‌ای " پرونده برنامه‌های نوروزی خود را آغاز کرد و پس از آن با "هیئت مدیره" مازیار میری این روند را ادامه داد. با این که میری چند سالی بود از فضای تلویزیون دور مانده بود تلاش کرد با "هیئت مدیره" اتفاق جدیدی را در کارنامه کاری خود رقم بزند اما در مجموع در آخرین جایگاه از جدول نظرسنجی سازمان صداوسیما قرار گرفت.

شبکه نسیم نیز با برنامه "دورهمی" و مهران مدیری این روند نوروزی را از ساعاتی پیش از تحویل سال آغاز کرد و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه داد و موفق شد در صدر  جدول قرار گیرد. مدیری با اجرای برنامه "دورهمی" بار دیگر قدرت خود را در جذب مخاطب به رخ همگان کشید و نشان داد که همچنان رگ خواب مخاطب در دست اوست و به خوبی می‌داند که چطور می‌تواند مخاطب را همراه خود کند.

دورهمی

از آنجایی که اولین روز از فروردین همراه شد با ایام شهادت امام هادی (ع) بنابراین ساعات تحویل سال نیز ساعات متفاوتی بودند و تمامی برنامه‌های تلویزیون ساعاتی پیش از تحویل سال برنامه‌های شاد خود را آغاز کردند و پس از تحویل سال حال و هوای برنامه‌ها کاملا متفاوت شد تا شان و حرمت این ایام نیز حفظ شود.

در مجموع تلویزیون علاوه بر پخش فیلم‌های روز جهان با پخش 133 فیلم ایرانی که اغلب آن‌ها جدید بودند و از تولیدات جدید سینمای ایران محسوب می شدند، ایام نوروز را سپری کرد و تلاش کرد مخاطبان خود را از هر قشر و تیپی راضی نگه دارد. در ایام نوروز، فیلم‌هایی روی آنتن تلویزیون رفت که عمدتا تولید سال 94-95 بودند و سال 96 به روی پرده سینماها رفتند. در واقع تلویزیون برای نوروز 97 به روزترین فیلم‌های سینمای ایران را در نظر گرفت. این فیلم‌ها در شبکه یک باکس ساعت ۱۶، شبکه دو ساعت 17:30 شبکه سه یک بامداد، شبکه چهار 20:30، شبکه پنج 13:30، شبکه نمایش ۲۱ و ۲۳ و شبکه کودک ساعت ۱۴ پخش شدند.

تلویزیون در نوروز 97 برای تمام رده‌ها و گروه‌های سنی برنامه‌های متفاوتی را در نظر گرفت، اما آنچه که به نظر می‌رسد تلاش تولید کنندگان به دلیل بعضی از سخت‌گیری‌ها و خط قرمزهای مدیران و ناظران صداوسیما که امروز همه نسبت به آن آگاه هستند نادیده گرفته شد و نتوانست آنطور که باید و شاید مخاطبان وحتی تولید کنندگان آثار را راضی نگه دارد. هرچند در آمار مدیران سازمان خبر از افزایش مخاطب داده می‌شود، اما این آمار هرگز به صورت سند در اختیار اصحاب رسانه و مردم قرار نگرفته است و تنها در کلام است که خبر از افزایش مخاطب داده می‌‍شود. این در حالی است که مخاطبان همچنان به برنامه‌های تلویزیونی بی اعتماد هستند و تنها به برنامه‌هایی که از پیش تجربه شده‌اند اعتماد می‌کنند که در بسیاری از مواقع این اعتماد به دلیل کیفیت پایین آثاربه دلایل مختلف سلب می‌شود. این اتفاقات درحالی است که تلویزیون به عنوان یک رسانه رایگان باید بتواند مخاطب خود را که گسترده‌تر از سایر رسانه‌های ارتباطی است حفظ کند.