مدیر آمار، تحلیل و ارزیابی شهرداری مشهد:
مدیر آمار، تحلیل و ارزیابی شهرداری مشهد گفت: شاهد رشد 116 هزار واحدی واحدهای مسکونی در مشهد هستیم.
کد خبر: ۵۸۶۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴ 04 April 2018

به گزارش تابناک رضوی؛ حسین عبدالله‌زاده با اشاره به ساختار جمعیتی شهر مشهد و تعداد خانوار آن در سال‌های اخیر اظهار کرد: از سرشماری سال 90 تا 95، جمعیت قابل توجهی به شهر مشهد افزوده شده است. در مدت این 5 سال، جمعیتی به اندازه شهرستان سبزوار به شهر ما اضافه شده، یعنی حدود 250 هزار نفر جمعیت شهری افزایش یافته است. 


وی با اشاره به تعداد بعد خانوارها ادامه داد: این میزان افزایش جمعیتی در سال‌های اخیر، با توجه به بعد خانوارها، تقریبا حدود 114 هزار خانوار به مشهد افزوده شده که در واقع به طور متوسط سالانه 22 هزار و 883 خانوار به تعداد خانوارهای این شهر اضافه می‌شود که این تعداد  قابل تامل است. 


مدیر آمار، تحلیل و ارزیابی شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه بعد هر خانوار به طور متوسط در مشهد 3.3 است، عنوان کرد:  البته باید ذکر شود که این تغییرات بستگی به مناطق نیز دارد. به عنوان مثال بعد خانوار در منطقه 5 شهر مشهد، بیشتر از میانگین یعنی 3.6 بوده است؛ حتی این میزان از میانگین کشوری نیز کمی بیشتر است.


عبدالله‌زاده با تاکید بر اینکه میزان رشد جمعیتی با افزایش واحدهای مسکونی یکسان است، تصریح کرد: همانطور که طی پنج سال، 114 هزار خانوار به شهر مشهد افزوده شده، تقریبا به همان میزان نیز به تعداد واحدهای مسکونی اضافه شده است؛ در واقع شاهد رشد 116 هزار واحدی واحدهای مسکونی در مشهد هستیم. 


وی با بیان اینکه مشهد، شهری مهاجرپذیر است، خاطرنشان کرد: این افزایش واحدهای مسکونی مطابق با نیاز جمعیتی در شهر مشهد بوده است. با توجه به مهاجرپذیر بودن شهر، بخشی از جمعیت آن مربوط به رشد جمعیت خود شهر است و بخش دیگر نیز رشد مهاجرپذیر بودن آن است. نسبت افزایش رشد جمعیتی مشهد نسبت به کشور کمی بیشتر است.


مدیر آمار، تحلیل و ارزیابی شهرداری مشهد ادامه داد:  نرخ رشد جمعیت در مشهد حدود 1.7 درصد بوده که نسبت به استان و کشور رشد افزون‌تری داشته که به ترتیب 0.29 و 0.48 درصد بوده و این تفاوت جمعیتی در مشهد نسبت به استان و کشور به علت ورود مهاجرینی به شهر است.


عبدالله‌زاده با اشاره به پروانه‌های ساخت‌ و ساز در سال‌های 95 و 96 اظهار کرد: این میزان در 9 ماهه اول سال 96 نسبت به 95 حدود 9 درصد افزایش یافته است؛ یعنی تعداد پروانه‌های ساخت‌ و ساز از 3360 به 3661 فقره رسیده و همچنین در این بازه زمانی مساحت‌ها نیز حدود 2 درصد افزایش داشته است که این رشد درمناطق مختلف متفاوت بوده است.


وی در خصوص پایان‌کار عنوان کرد: در این بخش نیز در 9 ماهه اول سال 96 رشد یک درصدی را شاهد بودیم که در برخی مناطق رشدی مثبت و دیگر مناطق این رشد منفی بوده است. بنابراین نرخ رشد واحدهای مسکونی شهر متناسب با میزان جمعیت شهر بوده که روال عادی خود را طی می‌کند.


مدیر آمار، تحلیل و ارزیابی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه روند درآمدهای حاصله از مسائل مرتبط با ساختمان(پروانه، پایان‌کار و...) کاهش یافته است، خاطرنشان کرد:  درآمدی وصولی شهرداری‌ها از محل پروانه و پایانکار نسبت به سال‌های پیشین به عنوان مثال سال 93، رشدی نداشته، بلکه در واقع در سال 93 درآمدهای حاصل از تعداد پروانه‌های ساخت‌وساز و پایان‌کارها بیش از سال 96 بوده است.


وی افزود: در سه تا چهار سال اخیر که با رکود مواجه بودیم، به تبع آن نیز رونق ساخت و ساز کمتر بوده و تعداد مراجعه‌کنندگان کاهش یافته و آنچه که ما از درآمدهای حاصل از پایان کارها و... مدنظر داشته و پیش‌بینی کرده بودیم، رخ نداده است. لذا امیدواریم در بخش ساخت و ساز  رونقی اتفاق افتد و مراجعه‌کنندگان ما افزایش یابند تا درآمد و بودجه ما محقق شود.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار