کد خبر: ۵۸۳۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۷ 27 March 2018

سال ۹۶ با همه تلخی‌ها و شیرینی هایش سپری شد و اکنون در اولین روز‌های ۹۷ قرار داریم. سایت تابناک در واپسین روز‌های سال گذشته طی چندین نظرسنجی، نظرات مخاطبان خود را درباره موضوعاتی مختلف از جمله تلخ‌ترین و شیرین‌ترین حوادث و اتفاقات سال ۹۶، خبرسازترین شخصیت‌های سیاسی داخلی و خارجی، فرهنگی و ورزشی و نیز مهمترین نگرانی آن‌ها در ابتدای سال ۹۷ جویا شد؛ که در چند خبر نتایج و حاشیه نوشتی بر آن‌ها منتشر می‌شود.

به گزارش «تابناک» سالی که گذشت به مناسبت برگزاری انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا از بعد سیاسی یکی از سال‌های مهم طی چندین سال اخیر محسوب می‌شد. آن‌ها که در متن عرصه سیاسی کشور بودند با حضور در انتخابات یا اردوگاه‌های سیاسی جناح‌ها و گروه‌ها با اظهار نظر‌هایی که داشتند خبر ساز می‌شدند. از سوی دیگر شخصیت‌های سیاسی دیگری نیز بودند که علی رغم عدم حضور در متن انتخابات با اظهارنظر‌های بعضا جنجالی، سفر‌های استانی، انتقاد‌های تند و گاه ساختارشکن خبرساز می‌شدند و کلیدواژه اسامی آن‌ها در جستجوگر‌های خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری بازخورد فراوانی داشت. گاه عضو شورای یکی از شهر‌ها پس از انتخابات از حضور در جلسات منع می‌شد و علی رغم کمترین اظهارنظر درباره خود به یکی از موضوعات مورد بحث و جدل میان تحلیلگران و کارشناسان سیاسی تبدیل می‌شد.

محمود احمدی نژاد بدون شک از اواخر سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ یکی از شخصیت‌هایی بود که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با آغاز دور جدید فعالیت‌های رسانه ای، سفر‌های استانی و حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی مجازی خود را به یکی از چهره‌های سیاسی خبرساز سال تبدیل کرد. محمود احمدی نژاد که از سال ۹۲ تا ۹۶ در برابر تمام اتفاقات سیاسی در کشور سکوت اختیار کرده بود در "بهار" ۹۶ به فضای سیاسی کشور بازگشت. بازگشت او مثل تمام کارنامه سیاسی اش پر سروصدا و چالش برانگیز بود. او که اسب خود را برای حضور در انتخابات دوازدهم زین کرده بود این بار او با مخالفت علنی رهبر معظم انقلاب برای حضور در انتخابات روبه رو شد. او در حالی که دربیانیه‌های مختلف اعلام کرده بود که در انتخابات نامزد نخواهد شد، همچنین از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند، اما در عمل از نامزدی حمید بقایی دوست و یار غارش حمایت می‌کرد. شروع دوم جنجالی احمدی نژاد در اهواز نشان دهنده ورود او به فاز جدیدی از فعالیت سیاسی بود. این فاز جدید ۲۳ فروردین ماه رونمایی شد. روزی که او به همراه حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی به وزارت کشور رفت و در کمال ناباوری به همراه حمید بقایی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. آن‌ها با شعار "زنده باد بهار" وارد انتخابات شدند. احمدی نژاد و بقایی هر دو ردصلاحیت شدند. بسیاری تصور می‌کردند با این ردصلاحیت احمدی نژاد دست به افشاگری خواهد زد. اما او کاری نکرد و سعی کرد که با پذیرش این اتفاق در بازی بماند. با این وجود بقایی که همراه او در شعبه اخذ رای حضور یافته بود در روز انتخابات رای باطله در صندوق رای ریخت.
سپس در مرحله‌ای دیگر محمود احمدی نژاد دست به انتشار ویدئو‌ها و گزارش‌هایی با عنوان عملکرد دولت‌های نهم و دهم زد. این گزارش‌ها آرام آرام وارد فاز‌های جدیدی از جمله گزارش نقد عملکرد دولت حسن روحانی و دستگاه‌های دیگر از جمله قوه قضاییه بدل شد. در پاییز ماجرا شکل تازه‌ای به خود گرفت. پرونده‌های قضایی برخی از یاران احمدی نژاد از جمله حمید بقایی، علی اکبر جوانفکر و حبیب الله جزء خراسانی (ذی حساب نهاد ریاست جمهوری در دولت دهم) وارد مرحله حساس شد.
حمید بقایی در یکی از جلسات دادگاه در مهرماه با زنبیل قرمز به دادگاه رفت. زنبیلی که به ادعای بقایی اسناد مهمی در آن قرار داشت. این اقدام بقایی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و پس از آن اصولگرایان از احمدی نژاد و یارانش با عنوان "فرقه زنبیلیه" یاد می‌کردند. احمدی نژاد در زمستان مخاطب خود را تغییر داد. او در تابستان با مردم سخن گفت، در پاییز به قوای سه گانه حمله کرد در زمستان مخاطب خود را رهبری قرارداد و با نگارش نامه‌هایی درخواست‌هایی مطرح کرد. پس از بازداشت بقایی و رحیم مشایی همچنان احمدی نژاد یکی از خبرسازترین چهره‌های سیاسی کشور محسوب می‌شود.

سپنتا نیکنام عضور زرتشتی شورای شهر یزد نخستین بار در سال ۱۳۹۲ به عضویت در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر یزد انتخاب شد. در سال ۹۶ نیز با ۲۲ هزار رای به عنوان نفر هفتم، بار دیگر به عضویت در این شورا انتخاب شد. اما با شکایت علی اصغر باقری، نامزد شکست خورده انتخابات از نیکنام به دلیل زرتشتی بودن او، شعبه ۴۳ دیوان عدالت اداری در حکمی عضویت او را به دلیل مسلمان نبودن معلق کرد. این آغاز بر سر زبان‌ها افتان سپنتا نیکنامی بود که قبل‌تر کمتر کسی اسم او را در سطح ملی شنیده بود. موضوع سپنتا نیکنام برای ماه‌ها موضوع گزارش‌ها بحث‌ها و اخبار رسانه‌ها بود. از سخنگوی شورای نگهبان گرفته تا رئیس و نواب رئیس مجلس و برخی وزرا و نمایندگان جریانات سیاسی درباره رفع مشکل حضور او در شورای شهر یزداظهارنظر‌های مختلفی کردند. اگرچه خود نیکنام در کمتر گفتگویی شرکت کرد و کمتر اظهار نظر کرد، اما اسم او می‌توانست به عنوان یکی از خبرساز‌های سال ۹۶ مطرح باشد.

محمود صادقی نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی که با عضویت در لیست امید وارد مجلس دهم شده است به خاطر اظهارنظر‌های جنجالی در سال گذشته یکی از خبرسازترین نمایندگان مجلس بود. نطق‌های اعتراضی او به بازداشت خبرنگار افشاکننده تخلفات شهرداری تهران در اواخر سال ۹۵، نطق جنجالی و توییت‌ها بحث برانگیز درباره حساب‌های مسئولان قوه قضاییه، اتهام به یکی از مراجع تقلید و سپس عذرخواهی از او، نطق درباره عصاره فضائل شورای نگهبان بودن مجلس و مواضع بعضا تند محمود صادقی اسم او را بیشتر از سایر نمایندگان مجلس در فضای رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی مطرح کرد.

آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد نیز یکی از شخصیت‌هایی بود که اسم و اظهارات او به کثرت در رسانه‌ها مطرح شد و بحث برانگیز بود. مواضع خاص او درباره تفاوت استان خراسان در برخورد با برگزاری کنسرت‌ها و برنامه‌های هنری با دیگر مناطق ایران، انتقادات بعضا تند او از رئیس جمهور و دولت یازدهم و دوزادهم، بحث‌ها و شایعات مطرح شده در رابطه با ارتباط تجمع اعتراضی دی ماه مشهد با او و اطرافیانش که بعد‌ها توسط خود او تکذیب شد همه مواردی هستند که این امام جمعه یک مرکز استان را به یکی از خبرسازترین چهره‌های سیاسی تبدیل کرد.

سایت تابناک برای تعیین خبرسازترین چهره‌های سیاسی داخلی از دید مخاطبان خود ۴ گزینه محمود احمدی نژاد، سپنتا نیکنام، محمود صادقی و آیت الله علم الهدی را به دلایل مختلف حضور پررنگ اسامی آن‌ها در اخبار سال ۹۶ در معرض انتخاب شرکت کنندگان در نظرسنجی خود قرار داد و از مخاطبان خود پرسید: به نظر شما خبرسازترین شخصیت سیاسی سال ۹۶ کدام بود؟

احمدی‌نژاد خبرسازترین شخصیت سیاسی سال ۹۶ از نگاه مخاطبان تابناک

۱۴۲۸۵ تن از مخاطبان تابناک در این نظرسنجی شرکت کردند و بیش از نیمی از آن‌ها یعنی ۵۵.۲۹ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی محمود احمدی نژاد را به عنوان خبرسازترین شخصیت سیاسی سال ۹۶۶ انتخاب کردند. البته با توجه به حجم و جهت فعالیت‌ها و اظهارات احمدی نژاد نسبت به سایر گزینه‌ها این نتیجه دور از ذهن نبود.
دومین شخصیت خبرساز از نگاه مخاطبان تابناک آیت الله احمد علم الهدی بود که ۲۲.۹۲ درصد از آرا را در این نظرسنجی به خود اختصاص داد. محمود صادقی نیز با توضیحاتی که در بالا داده شد به خاطر مواضع جنجالی و خبرساز خود در سال گذشته از دید ۱۱.۹۲ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی سومین شخصیت خبرساز سال گذشته محسوب می‌شود.

سپنتا نیکنام که ماه‌ها از داغ بودن بحث‌ها پیرامون تعلیق حضورش در شورای شهر یزد سپری شده و مدتی اسم او از صدر خبر‌های مرتبط با شورای شهر کنار رفته است در این نظرسنجی ۹.۸۸ درصد آرای مخاطبان تابناک برای انتخاب خبرسازترین چهره سال ۹۶ را کسب کرد.

با این حساب محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق که تغییر مواضع زیادی در گفتار و رفتار خود داده و سال پرفعالیتی در متن و حاشیه سیاست کشور داشت از دید مخاطبان تابناک خبرسازترین شخصیت سیاسی سال انتخاب شد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
پس به آرزدش رسید
مائده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
متاسفانه دولت پاکدستان فاجعه بود، معاون اول زندانه، دوتا بال چپ و راست احمدی نژاد به جرایم مالی متهم و زندانن،اونوقت این بنده خدا یا ساده لوح بوده که کنارش اینجوری خوردن و یا...، ولی در هر صورت با کاری که کرد و خلاف نظر حضرت آقا در انتخابات آمد چنان از چشم من افتاد که همواره برایش سیاه روزی را طلب میکنم،هرچند امروزه نزد مردم سیاه روی است هر آنکس که با ولایت در یک راه نباشد
عباداله سادات حسینی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
حقشه، این مرد درد مردم را به خوبی فهمید،حیف که از عرصه سیاست کنار گذاشته شد.به نظر من حداقل 70 میلیون طرفدار در کشور دارد
ناشناس
|
United Kingdom
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
نظر قبلی به طنازی سبیه است.چگونه اینهنه توهم زده ای دوست من،آیا چیز خاصی مصرف میفرمایید؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار