شهردار کرج اعلام کرد که طراحی و ساخت قطارهای مورد نیاز متروی این کلانشهرو دیگر شهرهای بزرگ کشور آغاز شد.
کد خبر: ۵۷۸۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳ 12 March 2018

به گزارش تابناک : اصغر نصیری روز دوشنبه در نشست خبری گفت: فاینانس ساخت واگن های مورد نیاز متروی کلانشهرهای کشور از جمله کرج در شورای اقتصاد به تصویب رسیده است.
این مسئول افزود: ​بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط وزارت کشور، برای تامین نیازهای حمل‌ونقل درون شهری در 9 کلانشهر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، قم، کرمانشاه، اهوازو کرج نیاز به فعالیت حدود سه هزار و 500 واگن به صورت روزانه است. 
وی ادامه داد: از این میزان تقاضا، تنها حدود یکهزار و 500 واگن در حمل‌ونقل درون شهری (مترو) در حال فعالیت است و نیاز به تامین 2 هزار واگن در افق چهار سال آینده نیز پیش بینی شده است.
شهردار کرج همچنین به مصوبه شورای اقتصاد در سال 95 اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه و با هدف تامین نیاز کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از سوی وزارت کشور به عنوان کارفرمای طرح تامین 2 هزار واگن مترو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، به عنوان مجری و مدیریت پیمان تامین و ساخت این طرح تعیین شدند.
نصیری افزود: هدف طرح مطابق مصوبه شورای اقتصاد عبارت است از تجمیع طرف عرضه و شکل‌گیری زنجیره‌های تولیدی در صنایع داخلی به منظور تأمین واگن قطار شهری و حومه‌ای (مترو) برای بهره‌برداران کلانشهرهای یادشده، که موجب رونق اقتصادی بسیار زیادی در کشور خواهد شد.
وی گفت: توسعه حمل و نقل ایدرو در این طرح به سرمایه گذاری و فاینانس شرکت های خارجی، رعایت قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل و استفاده از ظرفیت های موجود داخلی و انتقال دانش فنی به کشور تاکید شده است.
به گفته شهردار کرج بر اساس این قرارداد، ضمانت محصول پس از تحویل واگن ها، خدمات پس از فروش و آموزش کادر فنی بهره برداری به صورت ادواری و به مدت 20 سال، بخشی از تعهدات سازمان گسترش خواهد بود.
نصیری برنامه زمان بندی این پروژه را 5 سال اعلام کرد و یادآور شد: به علت یکسان بودن طراحی ناوگان متروی کرج و تهران ، واگن های این دو شهر مشابه بوده و لذا اولویت صورت گرفته با توجه به حجم مسافر و اهمیت طرح به این دو شهر داده شده است.
وی گفت:با پیگیری های صورت گرفته در وزارت کشور و سازمان همیاری، سهم شهر کرج قطعی و مطابق با برنامه زمان بندی خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به شروع دوباره عملیات اجرایی احداث خط 2 متروی داخلی شهر کرج پس از وقفه سه ساله، ظرف مدت حداکثر 3 سال شاهد بهره برداری کامل از فاز اول این طرح با بهره گیری از مدرن ترین ناوگان حمل و نقل زیرزمینی باشیم.
برای کلانشهر کرج 6 خط مترو پیش بینی شده که خط یک در امتداد متروی صادقیه به میدان شهید سلطانی کرج احداث شده و کلانشهر کرج به تهران متصل کرده است.
خط 2 قطار شهری کرج به طول 27 کیلومتر کمالشهر کرج را به شهرستان شهریار استان تهران متصل می کند که عملیات احداث الین خط از سال 95 آغاز شده و تاکنون 15 کیلومتر از تونل آن بین میدان حصارک تا میدان شهید سلطانی کرج حفاری شده است.
قرار است مرحله نخست این خط به طول 6 کیلومتر در 3 سال آینده به بهره برداری برسد.
خط 2 قطار شهری کرج به علت برخی موانع در 3 سال گذشته متوقف شده بود که دوباره عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد.
سایر خطوط قطار شهری کرج در حد مطالعه باقی مانده است.

 

 

 

منبع : ایرنا 

برچسب ها: متروی کرج ، ساخت قطار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار