رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای اسلامی شهر تهران به مصاحبه مدیرعامل بورس کالا مبنی بر واگذاری تراکم ساختمانی از طریق بورس کالا اعتراض کرد.
کد خبر: ۵۷۱۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶ 27 February 2018

محمد سالاری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: امروز روزنامه همشهری در صفحه یک خود بحثی را به نقل از مدیرعامل بورس کالا مطرح کرده با عنوان' آغار فروش تراکم ساختمانی در بورس کالا' که در این خبر مدیرعامل بورس کالا اعلام کرده در جلسات و نشست هایی که با شهرداری تهران داشته اند به این توافق رسیده اند که از سال آینده فروش تراکم (تراکم سیار) از طریق بورس کالا ارائه شود.
وی ادامه داد: باید اعلام کنم که ایشان و کسانی که چنین موضوعی را مطرح کرده اند اساسا فهم درست و جامعی از فلسفه امتیاز تراکم و فروش تراکم طرح تفصیلی شهر تهران ندارند. 
تراکم، کالا نیست بلکه امتیازی است که میزان بارگذاری برای تک تک املاک و اراضی شهر تهران را به موجب طرح جامع سال 86 و طرح تفصیلی سال 91 مشخص می کند و تنها زمانی ارائه می شود که هر کدام از صاحبان املاک و اراضی شهر تهران درخواست پروانه برای ساخت و ساز در ملک خود را داشته باشند.
سالاری در ادامه با تاکید براینکه اساسا ماهیت وجودی امتیاز تراکم به هیچ عنوان قابل ارائه به بورس نیست بیان کرد: قیمت هر متر مربع تراکم می تواند در هرسال و هر زمانی با تصویب شورای اسلامی شهر تهران و یا با افزایش قیمت منطقه ای املاک و اراضی که توسط کمیسیون ماده 64 تقویم املاک تعیین می شود افزایش یا کاهش پیدا کند. 
این عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: همچنین شورای عالی شهر سازی و معماری کشور با شورای اسلامی شهر تهران می توانند تصمیم به حذف، کاهش یا ایجاد محدودیت در میزان بارگذاری طرح تفصیلی به مفهوم کاهش تعداد طبقات بگیرند، بنابراین شهرداری تهران چطور می تواند از اکنون این امتیاز را به بورس ارائه دهد و مردم خریداری کنند در صورتی که ممکن است این امتیاز در آینده وجود نداشته باشد.
وی همچنین تاکید کرد: امتیاز تراکم متعلق به صاحبان املاک و اراضی واقع در شهر تهران است آن هم مشروط به ارائه درخواست بارگذاری و ساخت و ساز از سوی صاحبان و اگر ذینفعان نخواهند در ملک خود بارگذاری انجام دهنداساسا چنین امتیازی وجود نخواهد داشت که شهرداری بخواهد آنرا پیش فروش کند.
در ادامه رییس کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای اسلامی شهر تهران عرضه تراکم در بورس کالا را عجیب دانست و آن را به نوعی پیش فروش تراکم هوایی طرح تفصیلی شهر تهران تشبیه کرد.
سالاری با بیان اینکه مدیریت شهری جدید اعم از شورا و شهرداری به هیچ عنوان موافق پیش فروش ظرفیت بارگذاری باقی مانده طرح تفصیلی شهر تهران نیستند گفت: موضوعی که امروز مطرح شده همان رویکرد مدیریت گذشته است که در فرایند پرداخت بدهی خود به جای پرداخت پول، تراکم سیار را به صورت هولوگرام واگذار می کردند و ما و شهردار به شدت به این رویکرد معترض بودیم. 
وی گفت: اگر بنا باشد ما تراکم شهر تهران را پیش فروش کنیم، اندک درآمد پایدار از محل طرح تفصیلی (آن هم بصورت محدود) از دست می رود. 
وی ادامه داد: براساس اطلاعاتی که از مجموعه مدیریت شهری دریافت کردم به هیچ عنوان چنین رویکرد، سیاستگذاری و رویه ای در شهرداری تهران و معاونت شهرسازی و معمار و معاونت مالی مطرح نیست و معاونت مالی هم اعلام کردند که به دنبال چنین تصمیمی نیستند و لذا من به شدت نسبت به مصاحبه مدیرعامل بورس کالا که بدون بررسی کارشناسی و کسب نظر شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری اقدام به اعلام چنین موضوعی کرده است انتقاد جدی دارم.
سالاری در پایان در انتقاد به روزنامه همشهری در انتخاب تیتر و مطلب یک اظهارداشت: از مدیر مسئول و سردبیر روزنامه همشهری که در دوره جدید با اقدامات خوب خود موجب ارتقاء محتوایی این نشریه و جلب رضایت مردم شده اند، انتظار می رود در انتشار و اطلاع رسانی مطالبی که ممکن است جامعه را دچار نگرانی کند با مسئولین مرتبط در شورا و شهرداری تهران مشورت کرده و دقت نظر داشته باشند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار