ویژگی‌های معلم خوب قرآن در کلام استاد محسن موسوی بلده؛
در درس‌های تخصصی به عنوان نمونه در درس تجوید هم می‌شود گه‌گاه یک نکته اخلاقی را هم عنوان کرده و به شاگرد بگوییم. حالا این شاگرد فقط تجویدش درست نشده بلکه به طور غیرمستقیم مطلب علمی و قرآنی دیگری هم فرا گرفته است.
کد خبر: ۵۶۹۸۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ 23 February 2018

به گزارش تابناک مازندران، سیدمحسن موسوی‌بلده، استاد پیشکسوت قرآن گفت: معلم خوب دارای چندین ویژگی مهم است که از آن جمله عامل به قرآن بودن و ارائه ساده و قابل درک مباحث قرآنی را می‌توان نام برد.


استاد سیدمحسن موسوی‌بلده در حاشیه برگزاری دوره آموزشی تربیت داور تجوید که طی دوره دو روزه دیروز در زنجان به کار خود پایان داد، گفت‌: سال‌های فعالیت قرآنی خود گفت و در پاسخ به این سوال که برای معلم خوب بودن چه مولفه‌هایی نیاز است، اظهار کرد: معلم خوب بودن به چندین مولفه مهم نیاز دارد که اولین آن علاقه به این شغل است.


وی افزود: بزرگترین ویژگی معلمی این است که به درس خود علاقه‌مند بوده و به آن اعتقاد داشته باشد زیرا در غیر این صورت نمی‌تواند اثرگذاری لازم را در بین دانش‌آموزان داشته باشد، اگر معلم عاشق این درس باشد قطعا موفق خواهد بود چون به مهم بودن آن درس برای جامعه اعتقاد دارد و با تعصب آن را تدریس خواهد کرد و اگر اعتقاد به درس نداشته باشد نه انگیزه تدریس خواهد داشت و نه می‌تواند با دانش‌آموزان به خوبی ارتباط برقرار کند.

معلم درک درستی از درس داشته باشد
داور مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به دیگر ویژگی معلم خوب، تاکید کرد: معلم باید درک درستی از درس داشته باشد وقتی یک فرد خودش هم نمی‌داند این درس چیست؟ چه چیزی را آموزش خواهد داد و در کنار توجه به این مساله باید تلاش کند تا با مطالعه کافی، این دانش را افزایش داده و چند گام جلوتر از دانش‌آموزان خود باشد.
سادگی را در ارائه مطالب قرآنی فراموش نکنیم
استاد و مدرس دوره‌های تخصصی آموزش قرآن کریم تصریح کرد: یک استاد در رشته‌های مختلف قرآنی باید در ارائه مفاهیم به صورت ساده و قابل فهم اهتمام داشته باشد و با ابتکارات شخصی خود یا روش‌های تدریس موفق دیگران، درس را آسان کند. معلمی که درس را سخت مطرح می‌کند به طور ناخودآگاه به شاگرد خود می‌گوید این درس آسان نیست در نتیجه این معلم حرف‌های سخت می‌گوید تا معلومات خود را به رخ بکشد و شاگرد هم در نهایت چیزی متوجه نخواهد شد در حالی که معلم خوب درس را تاجایی که می‌تواند آسان مطرح می‌کند.

برای آسان کردن تدریس نباید غلط درس داد
موسوی‌بلده در ادامه ویژگی‌های معلم خوب، تصریح کرد: یک معلم خوب نباید با این تفکر که دانش‌آموز بعدا دنبال صورت مساله صحیح می‌رود سعی کند تا در راستای ارائه ساده مطالب، آنها را اشتباه بیان کند در حالی که ممکن است بعدا معلم دیگری درس را درست بگوید در این صورت شاگرد بین دو مساله متفاوت می‌ماند و نمی‌تواند صورت مساله صحیح را تشخیص دهد و باید همواره به این مساله توجه داشت که آسان گفتن، غیر از غلط گفتن درس است.
کلاس را در حد معتدل شاداب نگه دارد
این معلم قرآن با تاکید بر اینکه معلم خوب همواره تلاش می‌کند کلاس رادر حد معتدل، شاداب نگه دارد، تاکید کرد: خنداندن دانش‌آموزان سر کلاس هر چقدر هم درس سخت باشد یکی از هنرهای معلم است و باید بدانیم انسان در هر سنی وقتی سر کلاس می‌نشیند شاگرد محسوب شده و وقتی سر کلاس است شیطنت‌هایش گل می‌کند یعنی شاگرد با هر سن و موقعیتی سر کلاس، شاگرد است و معلم شوخی سر کلاس را مبنی بر خروج از کنترل نداند بلکه با شوخی و خنده متعادل، کلاس را زنده نگه دارد تا قرآن‌آموز و شاگرد انگیزه نشستن تا ساعت بعدی را داشته باشد و حتی با انگیزه بیشتر درس را تا پایان دوره ادامه دهد.
معلم تجوید نگوید وظیفه من فقط تدریس تجوید است
عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن کریم با بیان اینکه هر معلم قرآن در رشته تخصصی خود می‌تواند برای تنوع هم که شده به نکات اخلاقی و عملی قرآن در حین تدریس اشاره کند، گفت: در درس‌های تخصصی به عنوان نمونه در درس تجوید هم می‌شود گه‌گاه یک نکته اخلاقی را هم عنوان کرده و به شاگرد بگوییم. حالا این شاگرد فقط تجویدش درست نشده بلکه به طور غیرمستقیم مطلب علمی و قرآنی دیگری هم فرا گرفته است.

سرزنش نکردن شاگرد
موسوی‌بلده تاکید کرد: معلم خوب شاگرد را سرزنش نمی‌کند اگر فردی احساس کند بازخواست می‌شود دل‌زدگی ایجاد می‌کند بلکه معلم خوب در زمانی که نیاز است مسائل را به صورت غیرمستقیم بیان می‌کند.
این معلم باسابقه قرآن کریم تصریح کرد: مستقیم گفتن یک حقیقت و گوشزد کردن به افراد، می‌تواند اثر منفی داشته باشد یک واقعیت را اگر مستقیم به مخاطب بگوییم حتی ممکن است ایجاد مقاومت کرده و موجب پس‌زدن شود در اینجا نوبت هنر فرا می‌رسد که همان حقیقت را در قالب قابل پذیرش منتقل کند.
وی افزود: هنر یعنی حقایق نسبتا تلخ را برای مخاطب دلپذیر کنیم و معلم قرآن در هر رشته‌ای که فعالیت دارد در عین حال که درس تخصصی خود را ارائه می‌دهد به صورت غیرمستقیم و در رفتار و شخصیت خود عامل به قرآن نیز هست زیرا طبق حدیثی از امام صادق (ع) تاکید شده: «كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم ، لِيَرَوا مِنكُمُ الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ وَالصَّلاةَ وَالخَيرَ ، فَإِنَّ ذلِكَ داعِيَةٌ»؛ «مردم را با غير زبان خود [به مذهب خويش] دعوت كنيد، تا پارسايى و سخت كوشى [در عمل و عبادت] و نماز و خوبى را از شما ببينند؛ زيرا اينها، خود [بهترين] مبلّغند».
معلم قرآن به آراستگی ظاهر خود توجه داشته باشد
موسوی‌بلده با اشاره به اینکه آراستگی ظاهر معلم قرآن بسیار مهم است، گفت: هر فرد و مخصوصا معلمان قرآن باید نظیف باشند زیرا اسلام دین پاکیزگی است و یکی از ویژگی‌های پیامبر گرامی اسلام که مخاطب را جذب می‌کرد در نگاه اول آراستگی و نظافت ظاهر نبی مکرم اسلام بود.

برگزيده سومين دوره خادمان قرآن‌ در پاسخ به این سوال که یک معلم خوب چطور می‌تواند اصول عملی آیات نورانی وحی را به قرآن‌آموزان آموزش دهد، تصریح کرد: یک معلم خوب در کنار آموزش فنی دروس باید مطالب اخلاقی و معنوی را نیز مطرح کرده و در عمل نیز عامل به آیات نورانی وحی باشد.

کسی یک شبه قاری نمی‌شود
این پیشکوست قرآنی با تاکید بر اینکه علاقه‌مندان ورود به دریای بیکران قرآن یک شبه به اهداف خود نخواهند رسید، گفت: قرآن‌آموزان باید دود چراغی که دیگران خوردند، بخورند و تدریجی و منطقی به هدف تعیین شده برسند.
موسوی‌بلده تاکید کرد: علاقه‌مندان به‌ویژه افرادی که در زمینه قرائت قرآن کریم استعداد دارند اگر می‌خواهند سریعتر رشد کنند باید در زمینه قرائت همه وجود خود را صرف شنیدن صوت اساتید مختلف کنند تا ذخیره شنیده‌هایشان زیاد باشد.
این داور بین‌‌المللی تجوید تصریح کرد: قاری موفق باید روزانه و از همه اساتید انواع قرائت‌ها را گوش کند و نباید فقط به شنیده‌ها اکتفا کرد بلکه نکات تئوری را نیز در کنار یک معلم خبره آموزش ببیند و اینها را با هم تلفیق کند و با ممارست کند خدا هم کمک کرده و قطعا به پیشرفت مورد نظر نائل خواهد آمد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار