جعفرزاده ایمن آبادی؛
تابناک / پس از گذشت بیش از از ده روز از مرگ کاووس سید امامی استاد دانشگاه و فعال محیط زیست در زندان اوین هنوز سوال‌های بی پاسخ فراوانی درباره این ماجرا وجود دارد، سوال‌هایی که قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی جوابی برای آن‌ها ارائه نکرده اند و حتی توضیحاتشان بر ابهام‌ها افزوده است.
کد خبر: ۵۶۹۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۴ 22 February 2018
تابناک / پس از گذشت بیش از از ده روز از مرگ کاووس سید امامی استاد دانشگاه و فعال محیط زیست در زندان اوین هنوز سوال‌های بی پاسخ فراوانی درباره این ماجرا وجود دارد، سوال‌هایی که قوه قضائیه و دستگاه‌های امنیتی جوابی برای آن‌ها ارائه نکرده اند و حتی توضیحاتشان بر ابهام‌ها افزوده است.
 
کسانی  که در ماجرای سید امامی مقصراند
جعفر زاده ایمن آبادی نماینده رشت از قصور دستگاه قضایی و امنیتی و دولت در پرونده سید امامی گفت

امروز چهارشنبه غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی نماینده رشت در مجلس دستگاه قضایی قضایی و امنیتی را متهم به قصور درپرونده سید امامی کرد. او همچنین از گزارش صداوسیما درباره سید امامی به شدت انتقاد کرد.

جعفر زاده به ایلنا گفت: «ما از هر طرفی به ماجرا نگاه کنیم، چه اینکه آقای سید امامی و همکارانش جاسوس بوده باشند یا نه، دستگاه‌های قضایی و امنیتی در این فقره قصور داشته‌اند و باید این قصور رسیدگی شود.»

او  دولت را هم در این باره مقصر دانست و افزود: «در ماجرای آقای سیدامامی می‌توان به بسیاری از دستگاه‌ها ایراد گرفت، اما شخصاً ایراد اصلی را متوجه دولت می‌دانم؛ چراکه مطابق منشور حقوق شهروندی تهیه شده توسط خود این دولت، قدمی برنداشته‌اند. این اتفاقی که افتاده نباید برای مجموعه نهاد‌های ما به اندازه سر سوزنی جای پذیرش داشته باشد.»
 
جعفرزاده تصریح کرد:  «جالب‌تر هم اینکه وزارت اطلاعات ما که نهاد تخصصی ضدجاسوسی است، خیلی در جریان نیست. این هم باز توقع ما از دولت است. اینکه دستگاه مسئول برخورد با جاسوسی در جریان این پرونده نباشد، اصلاً قابل پذیرش نیست. بنابراین از این منظر هم قصوری متوجه دولت و وزارت اطلاعات است.»

مقامات قضایی ۲۱ بهمن اعلام کردند که کاووس سید امامی، استاد دانشگاه امام صادق و مدیرعامل موسسه حیات وحش میراث پارسیان دارای تابعیت دوگانه ایرانی‌- کانادایی، دو هفته پس از بازداشت، در زندان خودکشی کرده است. سید امامی روز ۴ بهمن ماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. گفته می‌شود اطلاعات سپاه او را بازداشت کرده بود.

مقامات قضایی کاووس سیدامامی و دست کم شش فعال محیط زیستی دیگر را به جاسوسی و ارتباط با دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل متهم کردند. آن‌ها می‌گویند سید امامی پیش از خودکشی اعتراف کرده است و همچنین با دیدن شواهد مدارک علیه خود دست به خودکشی زده است.
کسانی  که در ماجرای سید امامی مقصراند
شکایت از صداوسیما
درهمین انتشار یک گزارش از بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دوم سیما درباره سید امامی موجی از واکنش‌ها را در پی داشته است. انتقاد‌های شدیدی از محتوای این گزارش هفت دقیقه‌ای صورت گرفته است.
 
گزارشگر صداوسیما در فیلم خود، مؤسسه تحت مدیریت سید امامی را با عنوان شبکه نفوذ معرفی می‌کند که قبل از انقلاب تشکیل شده و بعد از انقلاب در سال ١٩٩١ خود را بازسازی می‌کند. این گزارش مدعی می‌شود که «هدف این مؤسسه، نفوذ در مراکز نظامی اقلیمی و علمی در پوشش ان‌جی‌او‌های محیط‌زیستی بوده است.»
 
در گزارش صداوسیما تصاویری از زندگی خصوصی سید امامی نشان داده شده است.
 
در همین راستا جعفر زاده ایمن آبادی از نحوه پوشش خبری صداوسیما و به ویژه گزارش جنجالی ۲۰:۳۰ از ماجرا به شدت انتقاد کرد و گفت: «ببینید اینکه کسی در فلان مهمانی بوده یا یک‌جور خاصی لباس پوشیده که نمی‌تواند مدرک برای جاسوسی باشد. مضافاً اینکه این‌ها مسائل خصوصی یک فرد هستند و انتشار فیلم آن، علی‌الخصوص بعد از فوت او و درحالی که دست خودش از دنیا کوتاه است و امکان دفاع بستگان و وکلا در صداوسیما وجود ندارد، اصلاً کار اخلاقی و شرعی نیست. در این فقره صداوسیما اخلاق اسلامی، دینی و معرفتی را رعایت نکرد. ضمن اینکه به حجم شبهات هم افزوده شد.»

او افزود: «در گزارش صداوسیما گفته شد آقای سید امامی جاسوس بوده، به‌طور سیستماتیک و سال‌ها این کار را می‌کرده و در نهایت هم اصلاً ماموریت داشته که باعث خشکسالی شود. بعد هم این‌ها روی تصاویری بی‌ربط و حتی خارج از حوزه اخلاق گذاشته شد که در بسیاری از آن‌ها افراد و خود مرحوم سید امامی حتی لباس مناسب هم نداشتند. وقتی این کار را می‌کنید برای منِ مخاطب این سوال پیش می‌آید که چرا صداوسیما به خودش اجازه می‌دهد که خصوصی‌ترین عکس‌ها و تصاویر این فرد را نشان دهد، اما سند محکمی برای ادعا‌های خود درباره فعالیت‌های وی و همکارانش ارائه نمی‌کند؟»

ایمن آبادی با اشاره به این ادعا که سید امامی عضو یک شبکه جاسوسی گسترده بوده که ۲۶ سال فعال است، تاکید کرد: "اگر این شبکه از ۲۶ سال پیش در ایران فعال بوده چرا دستگاه‌های امنیتی کاری نکرده‌اند؟ "

به گفته این نماینده مجلس "وقتی چنین فرد خطرناکی که اطلاعات مهمی از مکان‌های نظامی دارد و در شبکه جاسوسی دشمن دارای جایگاه خاصی است، دستگیر می‌شود و در اختیار ماست، چطور نمی‌توانیم از جان او محافظت کنیم؟ یعنی نمی‌شد، حدس زد آدمی که گفته می‌شود با مارمولک اطلاعات هسته‌ای را جمع‌آوری می‌کند، می‌تواند در زندان و بازداشت دست به خودکشی بزند؟ "

در این راستا دو روزپیش نیز وکلای خانواده کاووس سیدامامی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که از مسئولان برنامه خبری ۲۰:۳۰ تلویزیون به خاطر پخش فیلمی "توهین‌آمیز" در مورد او شکایت خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است که این فیلم خود گواهی است بر اینکه مدرک مستدلی علیه سیدامامی وجود نداشته است و به همین دلیل سازندگان فیلم برای بی‌اعتبار کردن او به انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی روی آورده‌اند.

وکیل خانواده سید امامی به روزنامه «شرق» گفته است: «روا نیست تا مراحل حقوقی و قانونی به اتمام نرسیده و اتهام‌ها در دادگاه مسجل نشده است، رسانه ملی تصاویری را چنین بی‌پروا به نمایش بگذارد و مواردی را مطرح کند».

آرش کیخسروی تأکید کرد: «بیانیه داده‌ایم و وضعیت پرونده را به‌طور کلی اعلام کرده‌ایم. اقدام صداوسیما و برنامه ٢٠:٣٠ در پخش آن برنامه خلاف نص صریح قانون است و هتک حرمت متوفی و خانواده ایشان محسوب می‌شود. این اقدام جای تأمل دارد».

او همچنین گفت: «ما لایحه‌ای تنظیم کرده‌ایم. هنوز هیچ جرمی علیه کاووس سیدامامی به اثبات نرسیده که برای ساخت برنامه و تحت تأثیر قراردادن افکار عمومی برنامه تلوزیونی تدوین شود.»

در مستند ٢٠:٣٠ مطرح شده چند خانه در منطقه دروس در اختیار سیدامامی بوده که از طریق زیرزمین به یکدیگر راه داشته‌اند.

این در حالی است که روزنامه شرق گزارش داده است "خانه‌های مدنظر آن‌ها متعلق به خاندان سیدامامی (سه برادر و یک خواهر) است و بر حسب معماری بنا، زیرزمین خانه‌ها که بالطبع فامیل و از یک خانواده هستند، به یکدیگر متصل است. "

همچنین آرش کیخسروی از سخنان علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس که گفته بود خانواده سید امامی در خواستی برای کالبدشکافی نداشته اند و خودکشی او را تائید کرده اند، اظهار کرد: «خانواده تا اینجای کار مسئله خودکشی را تأیید نکرده‌اند. چطور می‌شود هنوز نتیجه پزشکی قانونی نیامده، مسئله تأیید شود. درباره کالبدشکافی نیز حرف جناب بروجردی درست نیست. خانواده از همان ابتدا درخواست کالبدشکافی داد.»

برگزاری مراسم ختم سید امامی
در همین حال براساس گزارش‌ها روز چهارشنبه مراسم ختم کاووس سید امامی برگزار شده است. خبرگزاری ایلنا در این باره نوشت "مراسم ترحیم کاووس سیدامامی عصر امروز در مسجد امام حسن مجتبی (ع) در خیابان سهروردی با حضور خانواده، دوستان و شاگردان وی برگزار شد. "

براساس این گزارش در این مراسم مصطفی تاجزاده، بهاره آورین و فخرالسادات محتشمی‌پور و برخی فعالان محیط‌زیست و اساتید حضور داشتند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار