رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: از مسئولان استان خوزستان می‌خواهم روی کمک پژوهشگاه علوم انسانی که بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی خاورمیانه و یکی از بزرگترین پژوهشگاه‌های علوم انسانی جهان است و از توان بین رشته‌ای بالا و قدرت حل مساله فراوانی برخوردار است، حساب کنند.
کد خبر: ۵۶۶۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲ 15 February 2018

حسنعلی قبادی اظهار کرد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم در چهارچوب برنامه راهبردی توسعه خود که یکی از محورهای آن تشکیل و تقویت شبکه نخبگانی علوم انسانی در کشور است، اقدام به برگزاری دومین همایش آسیب‌شناسی درس‌نامه‌های رشته زبان و ادبیات فارسی کرده است. محور این همایش نیز آسیب شناسی کتاب‌های دروس رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های کشور است. برگزاری این همایش در اهواز یک نمود مهم بالندگی، پویایی، تپش معرفت، علم، دانش و توسعه‌گرایی در اهواز و خوزستان است.

وی افزود: این شبکه نخبگانی که بیش از دو هزار و 200 عضو اصلی و وابسته از سراسر کشور دارد، معمولا حول محور منابع درسی دانشگاهی، نشست‌های تخصصی فراوانی را در سراسر کشور برگزار می‌کند که محصول آن‌ها به صورت راهبرد و راهکار برای تقویت و ارتقا منابع درسی به وزارت علوم و سازمان‌های ذی نفع دیگر داده می‌شود.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: گروه ادبیات فارسی شورای متون سال گذشته این همایش را در نیشابور برگزار کرد. دانشگاه شهید چمران اهواز همکاری شایسته‌ای برای برگزاری این همایش داشته است. در چهارچوب برنامه توسعه پژوهش‌ها تلاش می‌کنیم به برگزاری چنین همایش‌هایی ادامه دهیم.

قبادی ادامه داد: اساتید تراز اول و صاحب نظر که مفهوم نخبگی درباره آن‌ها صدق می‌کند، از دانشگاه‌های مختلف در این همایش حضور داشتند. همزمان با این همایش در اغلب رشته‌های علوم انسانی این همایش‌ها و نشست‌های نخبگانی عمدتا با همکاری و استقبال گسترده دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند و به پیش خواهند رفت.

وی خاطرنشان‌کرد: با توجه به مزیت ویژه دانشگاه شهید چمران در حوزه نقد ادبی و حضور اساتید برجسته کشور در حوزه نظریه پردازی و نقد ادبی در این دانشگاه، این اساتید پایه درخشانی را در زمینه نقد ادبی در دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل داده‌اند، به همین دلیل نیز این دانشگاه برای برگزاری دومین همایش آسیب‌شناسی درس‌نامه‌های رشته زبان و ادبیات فارسی انتخاب شد.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: در این دوره از همایش، اساتید دانشگاه‌ها مقالات برجسته و تراز اولی را ارائه کردند. از دانشگاه شهید چمران اهواز پنج سخنران داشتیم و به خوبی این همایش در دانشگاه برگزار شد. بخشی از نتایج ارائه شده به صورت کتاب‌های مستقل، چاپ خواهند شد. در این همایش مباحث در تراز بین‌المللی مطرح شدند و شاهد ظرفیت دانشگاه شهید چمران در این زمینه‌ها بودیم.

قبادی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه شهید چمران اهواز و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، افزود: توجه به شهرستان‌ها و استان‌های بزرگی که در تمدن ایرانی اسلامی نقش درخشانی داشته‌اند و سابقه، ظرفیت و امکانات علمی در خور توجهی دارند، برای پژوهشگاه یک اولویت محسوب می‌شود. خوزستان سرزمین شهیدان بزرگ دفاع مقدس است و از توان علمی بسیار خوبی برخوردار است و ما توجه ویژه‌ای به این استان داریم.

وی ادامه داد: مسئولان دانشگاه همدلی درخشانی در برگزاری همایش داشتند. می‌خواستیم این همدلی به این حد محدود نشود و تبدیل به یک همکاری مستمر میان پژوهشگاه و دانشگاه شهیدچمران اهواز منجر شود. پژوهشگاه هر گونه حمایت علمی، معنوی و تشکیلاتی را برای تقویت علوم انسانی در اهواز به کار خواهد برد.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: پژوهشگاه در زمینه طرح‌های ملی کاربردی، تجربه خوبی دارد. با حمایت سازمان برنامه‌ریزی در سیستان و بلوچستان و برخی استان‌های دیگر، طرح‌های مطالعات توسعه‌ای فراوانی داریم. این آمادگی را داریم تا تجربه و ظرفیت خود را در اختیار دانشگاه شهید چمران قرار دهیم تا این دانشگاه برای اجرای پروژه‌های مشابه در سطح توسعه کلان استانی، تقویت شود.

قبادی افزود: دانشگاه شهید چمران اهواز می‌تواند روی تمام ظرفیت‌های علمی و سابقه بیش از نیم قرنی پژوهشگاه حساب کند. از مسئولان استان خوزستان نیز می‌خواهم روی کمک پژوهشگاه علوم انسانی که بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی خاورمیانه و یکی از بزرگترین پژوهشگاه‌های علوم انسانی جهان است و از توان بین رشته‌ای بالا و قدرت حل مساله فراوانی برخوردار است، حساب کنند. ما برای حل مشکلات در خدمت خوزستان و مردم آن هستیم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار