آیت الله ملک حسینی در جمع محققین معین منطقه دو کشور:
نماینده ولی فقیه در استان : متاسفانه گاهی تمام تلاش برای رشد محصول به لحاظ علمی و فنی می شود، اما جدیت اقتصادی و تجارت یعنی اتصال مصرف صحیح به محصول انجام نمی گیرد و آیا این به معنای رویش و رویاندن است؟ و یا ویران کردن منابع طبیعی محسوب می شود؟.
کد خبر: ۵۶۶۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸ 14 February 2018

نماینده ولی فقیه در استان گفت : متاسفانه گاهی تمام تلاش برای رشد محصول به لحاظ علمی و فنی می شود، اما جدیت اقتصادی و تجارت یعنی اتصال مصرف صحیح به محصول انجام نمی گیرد و آیا این به معنای رویش و رویاندن است؟ و یا ویران کردن منابع طبیعی محسوب می شود؟.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی عصر چهارشنبه در همایش محققان معین منطقه دو کشور با اشاره به آیه ای از قرآن، تصریح کرد: شما گمان می کنید که آنچه را که می کارید خودتان زراعت می کنید؟  زارع خداوند است و انسان ها می کارند، برداشت می کنند، نگه می دارند و مصرف می کنند.

وی افزود: نسبت محصول و مصرف نسبتی است که انسان ها باید به آن بپردازند، اما زارع خداست.

آیت الله ملک حسینی ابراز داشت: رویاندن و رشد به دست خداوند متعال است، اما گیاه چه کسی می روید؟

وی با اشاره به آیه دیگری از قرآن، گفت: اگر ما اراده کنیم نابود می کنیم، خشک می کنیم، بی ثمر می کنیم و پیوسته شما به کار خسران و زیان خواهید بود.

آیت الله ملک حسینی افزود: به نظر می رسد در این آیه غیر از آنچه در توحید فاعلی بیان شده است، یک آموزش به انسان ها داده می شود که بیایید در مسیر اراده پرودگار برای رویش حرکت کنید.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: اگر سه عنصر در کنار هم نباشد هرگز رویش به معنای حقیقی و رویش همه جانبه محقق نخواهد شد و این سه عنصر قاعده های فنی، اقتصادی و دینی است که باید رعایت شود.
اتصال مصرف صحیح به محصول انجام نمی گیرد، این رویش است یا ویران کردن منابع طبیعی؟

آیت الله ملک حسینی افزود: این سه عنصر در کنار هم می توانند در آنچه که خداوند از آن به عنوان رویش یاد کرد، موثر باشند.

وی اظهار کرد: متاسفانه گاهی تمام تلاش برای رشد محصول به لحاظ علمی و فنی می شود، اما جدیت اقتصادی و تجارت یعنی اتصال مصرف صحیح به محصول انجام نمی گیرد و آیا این به معنای رویش و رویاندن است؟ و یا ویران کردن منابع طبیعی محسوب می شود؟.

آیت الله ملک حسینی ابراز داشت: اگر انبوهی از محصول ها ناگهان در سر مزرعه باشد این موفقیت علمی مروجان است، اما آیا موفقیت مقطعی است و یا موفقیت کلان و پر سود محسوب می شود؟.

وی افزود: این به معنای بر باد دادن تلاش دانشمندانی است که آموزش دادند که چگونه یک میوه به بار می نشیند.

آیت الله ملک حسینی تصریح کرد: مروجی که ببیند کیفیت و جهت اقتصادی و بازرگانی کارش لحاظ نشده و جز فقر به بار نیاورده است، آیا می داند که دانشش تاثیر پیدا کرده و یا می فهمد که این دانش بلاثاثیر بوده است؟.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: اگر بهره گیری از توجه به کیفیت اقتصادی و علمی و مهمتر از آن توجه به کیفیت دینی و قاعده هایی که باید به لحاظ شرعی و انسانی حاکم بر عمل باشد، لحاظ نشود، اراده خدا بر آبادی نخواهد بود و بر ویرانی خواهد بود و باید قاعده ها رعایت شود.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) گفت: کسی که خاک و آب ببیند اما فقیر بماند جز خود را ملامت نکند.

آیت الله ملک حسینی ابراز داشت: آب و خاک نیستند که غنا برای انسان می آورند و گاه فقر و گاه غنا را با خود به همراه دارند. امروز بسیاری از زمین ها برای اینکه استان استان اول شود، پیوسته زیر کشت گندم بوده و به زور  بالا کشیدن آب های زیرزمینی و بدون پایش معقول رتبه اول را رقم زده است، اما امروز خاک ها خاک هایی نیست که قابل کشت های جدید باشد.
اتصال مصرف صحیح به محصول انجام نمی گیرد، این رویش است یا ویران کردن منابع طبیعی؟

وی افزود: غنای مقطعی غنا نیست و غنای مستمر غناست و غنای منتهی به فقر آسیب است.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: مراد حضرت علی(ع) این است که باید حلقه مفقوده را یافت و اگر نسبت یک امر به وجود وعدم، نسبت یک امر به فقر و غنا و نسبت یک امر به تاریکی و روشنایی مساوی شد، این امر علت تامه برای آن نیست.

وی اظهار داشت: کلام حضرت علی(ع) این است که هر کس آب ببیند و خاک ببیند، آنچه که می خواهد از طریق آن ثروت آفرینی کند و ثروتمند شود، چیزی به جز علم نیست.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: اگر دانش وجود داشته باشد، ثروت حاصل می شود و قدرت در دست علم است و اگر بر کشاورزی علم حاکم شد ثروت می آورد و غیر از این باعث فقر می شود.  بسیاری از شما شاهد ویران شدن خانه هایی هستید که آب و زمین داشتند، اما دانش مناسب را نداشتند و امروز بدهکار و فقیرند.

آیت الله ملک حسینی خطاب به مروجین جهاد کشاورزی گفت: عنصر فنی عنصر بسیار مهمی است و باید به مدیران و مسئولان آگاهی داده شود.

وی افزود: باید به جامعه هدف مروجین آگاهی داده شود و این موضوع سختی است.

ملک حسینی ابراز داشت: امروز بسیاری از آرزوهای شما به لحاظ عدم خواستن جامعه هدف مروجین عقیم مانده است و خیلی دوست دارید آنچه که می گویید همه عمل کنند تا شاهد باروری اقتصادی باشید و اینجاست که اعمال حاکمیت را طلب می کند.

نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: برای اینکه خاک و آب با دانش پیوند زده شود تا ثروت های جامعه بر باد نرود، یا باید جامعه بصیر باشد که با تکریم مروج به آن عمل کند و یا باید مدیر کشاورزی مدیریت را حاکمیت کند و ثروت انسان ها ثروت انسان امروز نیست و ثروت انسان های فردا نیز محسوب می شود.

آیت الله ملک حسینی گفت: اگر حاکمیت ها نتوانند سه عنصر فنی، اقتصادی و دینی را در منصه ی حاکمیت خود اعمال کنند خوب است با حاکمیت خداحافظی کنند.

وی ابراز داشت: اگر حکومتی نتواند عرصه های کشاورزی، صنعت و سایر عرصه های خود را علمی کند، اگر نتواند کار را به ثروت برساند و نتواند قاعده های دینی را حاکم بر رفتار انسان ها کند، برای چه مانده است.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به همایش محققین معین اظهار کرد: چنین نشست هایی یک گام از این سه گام است و امید است گام های شما استوار باشد و خداوند شما را یاری کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار