کد خبر: ۵۶۴۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹ 11 February 2018

در تابستان آینده، نتیجه ی نهایی آزمون طرح مقابله با ریز گردها اعلام می شود.!

تنها مقطعی که تیم مدیریتی استان خوزستان، اعم از کشوری، لشکری و نظارتی، امتحان خود را از حیث کارآمدی پس می دهند، همانا، با شروع فصل گرمای ۵۰ درجه ی تابستان سال اینده است که نتیجه ی جلسه ی آزمون نفسگیر طرح مقابله با ریزگردها را اعلام می کنند.

بدرستی به این دلیل بود، که رهبر انقلاب اسلامی، برای حل این معضل خانمانسوز که خیلی برایش مهم بوده، بودجه ی کلانی برای اجرای طرح مقابله با ریزگردها را خارج از ردیف های مالی از صندوق ذخیره ی ارزی تامین نمودند و از این نقطه به بعد، برای متولیان امر، هیچ عذر و بهانه ی دیگر ی باقی نمی ماند، مثلا، این که چپ ها بگویند؛ تقصیر راست ها بوده و راست ها بگویند اهمال از جانب چپ ها صورت گرفته، یا دولتی ها بهانه بیاورند، تا تقصیر را گردن ارگانی ها بیاندازند و یا بالعکس.

خدای ناکرده، زبانم لال، شما تصور کنید بعد از این همه صرف هزینه های گزاف، اتلاف منابع تدارکاتی و تخلیه ی انرژی نیروی انسانی، فردا، که فصل گرما در تابستان ۵۰ درجه سر و کله اش پیدا شود، خدای ناکرده، زبانم لال، مردم شاهد شنیدن این خبر ناخوشایند بر روی آنتن های رسانه ای باشند که می گوید؛ طرح مقابله با ریزگردها بدلیل ندانم کاری مجریان و اهمال کاری مدیران، مثل احداث سد گتوند به مشکل برخورده؛ زیرا، همانطوری که شنیدم در فصل زمستان امسال ۳۰ درصد از نهال های کاشته شده ازیبن رفتند، علی ایحال نباید بشنویم که در فصل تابستان آینده در شرایط گرما و تابش شدید آفتاب، ۹۰ در صد دیگر از آن نهال ها نفله شده باشند.

بعد از این همه مالچ پاشی، احداث کانال های اصلی و فرعی و کشت صدها میلیون نهال در سطح ۱/۲۷ میلیون هکتار اراضی بیابانی که در ۷ کانون اصلی که منشای گرد و غبار داخلی هستند،بعد از این همه مررات و صرف هزینه های هنگفت، ما شاهد یک شکست آبروریزانه دیگر باشیم که در صورت استمرار آن، بحران حاصله، زندگی مردمانی به وسعت ۸ استان از کشور را باز مختل می نماید.

الحق، که حل بحران ریزگردها، در گرو پیروزی این طرح است.

آری، همان بحرانی که نیمی از مردم کشور مبتلای آلودگی آن هستند و سالیانه موجب بیماری و مرگ خاموش ده ها هزار نفر از مردم شریف ایران و خسارت های کلانی به اقتصاد و معیشت این مرز و بوم می شود.

بنابراین آزمون دشواری پیش رو و گریبانگیر همه ی مدیران استان خوزستان، اعم از لشکری، کشوری و نظارتی است. یعنی؛ خطای یک ارگان، خطای همه ی نهادها محسوب می گردد، یعنی؛ تنبلی یک نفر مدیر دولتی موجب آبروریزی همه ی مدیران دولتی می شود .

پس باید به مصداق حديث شريف «كُلُكُّم راعٍ و كُلُكُّم مَسؤولٌ عَن رَعِيَتِهِ» همگان پیگیر موفقیت این طرح باشند حتی جمعیت های مردم نهاد که حامی محیط زیست هستند که خوب کمپین تشکیل می دهند و خوب هم کیک و ساندیس در رگ می زنند که به هر حال، ندیدیم آنها، در بحث نظارت پایش نقطه به نقطه طرح حضور فعال داشته باشند و کسی را به حمایت از مجریان طرح بسیج عمومی کرده باشند و ایضا، تاکنون نشنیدیم که آنها در این نهصت بیابان زدایی نهالی را کاشته و نظارتی در خصوص حسن انجام طرح مزبور داشته باشند.

آری، ما دیدیم که پیمانکاران در آن بیابان ها، خیلی خوش بحال بودند، از این که، کار حجیم لقمه ای چرب و نرمی را از لحاظ زحمت اندک و مبلغ بالا در پیمان دارند و اکنون دارند، آیتم به آیتم سند صورت هزینه می زنند، (خاکبرداری، احداث کانال، پاشیدن مالچ، کاشت نهال، آبیاری نهال) و فردا که پول پیمان را گرفتند و طرح را تحویل دادند، پشت سرشان را هم نگاه نمی کنند و می گویند؛ هی بابا، کی به کیه!!!

اصلا، چه معنی دارد، که مسئولین با لباس پلوخوری و عطر زده در استان خوزستان از سر این طرح به روی آن طرح و از این جلسه به آن مجلسه، جلوی دوربین ظاهر شوند و مثل "کلارک گیبل" تیپ هنری بزنند، انگار نه انگار، که این حضرات شنگول نمی دانند که کشور تاخرخره از این بابت در عمق بحران فرو غلتیده و فردا در صورت شکست این طرح، همه باید محاکمه پس بدهند.

والسلام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار