رصد‌خانه «تابناک»، خبرهایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیترهایی مانند: نوزاد ۴ ماهه دومین قربانی سرمازدگی در مناطق زلزله‌زده/ضرغامی، رئیس جمهور را به پمپاژ نا امیدی متهم کرد!/دفاع امام جمعه اصفهان از روحانی در ماجرای نقد معصومین/درخواست ویژه آیت الله علم الهدی از استاندار و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۵۷۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵ 26 January 2018
 
 

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

نوزاد چهار ماهه، دومین قربانی سرمازدگی در مناطق زلزله‌زده
خبرگزاری تسنیم نوشت: "محمد" نوزاد ۴ ماه دومین قربانی سرمازدگی بعد از "سارینا" دو ساله در منطقه زلزله زده در روستای کوئیک صیفوری است که به دلیل سرما و عفونت ریه جان خود را از دست داد. داستان جان باختن کودکان در پی سرما و عفونت در مناطق زلزله‌ده کرمانشاه و روستاهای اطراف آن پایان ندارد؛ خانواده‌های که با گذشت چند ماه از حادثه تلخ زلزله در کرمانشاه همچنان در کمبود امکانات هستند، خانواده‌های که دستشان به مسئولان نمی‌رسد. پس از رسانه‌ای شدن خبر مرگ "سارینا" دو ساله در پی تب شدید و تشنج و نداشتن سرپناه در منطقه زلزله زده روستای "ناوه فره" از استان کرمانشاه، این‌بار خبر دیگری مبنی بر فوت محمد 4 ماه در روستای کوئیک خبرساز شده و در همین رابطه عبدالله صیفوری پدر این نوزاد 4 ماه در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص فوت فرزندش توضیحاتی را ارائه کرد.

خشکسالی پیامد عدم پایبندی به ارزش‌های دینی است
آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با تأکید بر ضرورت تقویت بنیه اعتقادی و ارتقاء اخلاقی جامعه گفت: خشکسالی از پیامدهای پایبند نبودن یک ملت به ارزش های دینی است. وی پنجشنبه شب در دیدار وزیر نیرو اظهار داشت: مطابق آیه های قرآنی و روایت های اسلامی میان پاک بودن یک ملت و بارش باران رابطه نزدیکی وجود دارد. این مرجع تقلید در ادامه، مصرف بی رویه آب توسط شهروندان و استفاده از آن در صنعت و کشاورزی را از عوامل ایجاد معضل کم آبی در جامعه عنوان کرد و افزود: باید با اصلاح روش های آبیاری زمین های کشاورزی از جمله به کارگیری روش قطره ای، از اسراف آب جلوگیری کنیم، که البته وزارت نیرو با ارائه آموزش های لازم به مردم نقش مهمی در این زمینه دارد. وی هر گونه مصرف بیش از اندازه آب را مغایر با ارزش های دینی دانست و گفت: علاوه بر مصرف آب مقوله مصرف برق نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

ضرغامی، رئیس جمهور را به پمپاژ ناامیدی متهم کرد!
عزت الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما در اینستاگرام خود نوشت: از کنار خانه های مسکن مهر رد شدیم، پرسیدم آیا آب و برق دارند، معلوم بود که جواب مثبت است. پمپاژ ناامیدی از طرف هر کس و هر مقام و هر همکار رسانه ای کار خوبی نیست! پی نوشت: قابل توجه دولتمردانی که این خانه ها را قوطی کبریت می نامند و بعضی هم از آن ها برای موج سواری سیاسی استفاده می کنند! این خانه ها با پول حلال و کارگری خریداری شده و مثل خانه های مردان دولت از پول حرام و رانت و حقوق نجومی خریداری نشده است!

تخم مرغ باز هم گران شد
گزارش های میدانی نشان می دهد قیمت تخم مرغ که طی هفته‌های اخیر در بازار ثبات یافته و در برخی مناطق به ۵۰۰ و در برخی دیگر از مناطق نیز به حدود ۴۰۰ تومان رسیده بود، دوباره افزایش یافته و نرخ هر عدد از این محصول، به حدود ٦٠٠ تومان رسیده که دلیل این مسأله نیز گسترش شیوع بیماری آنفلوآنزا و افزایش جمعیت مرغ‌ های معدومی است. /تسنیم

ایجنتی ایرانی که شفر و استقلال را دور زد به جاسوسی متهم شد!
وینفرد شفر روز گذشته (پنجشنبه) پس از پایان بازی با پارس جنوبی که با پیروزی 4 بر صفر استقلال همراه بود، اعلام کرد که ایجنت(مدیر برنامه) ایرانی باعث شده دو بازیکن خارجی مدنظر او به ایران نیایند. سرمربی استقلال اشاره کرد که ایجنت ایرانی به بازیکنان خارجی گفته که ایران امن نیست و به همین دلیل از حضور در کشورمان منصرف شده‌اند. به دنبال اظهارات شفر، حسن زمانی عضو هیأت مدیره استقلال که در مجلس شورای اسلامی نیز حضور دارد، در واکنش به صحبت‌های شفر گفت: با توجه به اینکه این شخص ایرانی به عنوان جاسوس عمل کرده، قطعا از رضا افتخاری مدیرعامل استقلال می‌خواهم طرح شکایت از ایجنت مورد اشاره را آماده کند. بنده نیز از طریق قوه قضاییه و همچنین نهادهای امنیتی پیگیر این قضیه هستم تا با این شخص برخورد شود.

پیشنهاد یک فعال دانشجویی اصولگرا برای شلاق زدن در نمازجمعه
سعید توانا‌راد، نماینده اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و فعال دانشجویی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران گفت: همه می‌دانیم که مردم در حوزه معیشت و اقتصاد به شدت تحت فشارند و ناکارآمدی و ناتوانی اجرایی برخی مسئولین کشور زخمی بر پیکر کشور وارد کرده که امان را از مردم گرفته است. وی افزود: مشکلات اقتصادی به تعبیر مقام معظم رهبری زخمی است که فقط با نگاه انقلابی و خدمت بی‌چشم‌ داشت قابل درمان است لکن برخی تبعیض‌ها و ناعدالتی‌های امروز مثل نمک به این زخم پاشیده می‌شود و این موج فزون بی‌عدالتی‌هاست که سینه مردم را به آتش کشیده است در این میان دور از تصور نیز نبود که عده‌ای هم با سوءاستفاده از مشکلات چون مگس روی این زخم‌ها نشسته و آن را چرکین کنند. وی با اشاره به بحث حقوق‌های نجومی مسئولین و فساد اقتصادی در جامعه بیان کرد: مردم وقتی حقوق نجومی برخی مسئولین و ثروت صدها میلیاردی یک وزیر و خانه اشرافی مسئولین را می‌بینند، از خود می‌پرسند چطور مسئولین جمهوری اسلامی که از قضا بیش از سی سال در مشاغل دولتی فعالیت داشتند چنین ثروتی به دست آوردند. در پاسخ به این پرسش کافی است به شعارهای شفافیت و عدالت در دوران انتخابات به صورت انقلابی عمل شود. کافی است ده تن از مفسدان اقتصادی در همین تریبون نماز جمعه شلاق بخورند یا اگر حکم محارب داشتند در ملأ عام اعدام شوند تا ببینیم چه شور و غوغایی در دل مردم می‌افتد، زیرا نماز جمعه سیاسی این است. /نامه نیوز

هر وقت اجرای حکم بابک زنجانی جدی می‌شود او چیزی می‌گوید که بعد زیرش می‌زند
عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در خصوص اقدامات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در خصوص پرونده بابک زنجانی، گفت: هر وقت که اجرای حکم اعدام بابک زنجانی جدی می‌شود او حرفی می‌زند و بعد زیرش می‌زند. من فکر نمی‌کنم با این شرایطی که این فرد دارد، موضوع به نتیجه برسد و او سرش را بر باد می‌دهد. یوسفیان ملا در خصوص زمان اجرای حکم بابک زنجانی گفت: بعید است که اجرای حکم بابک زنجانی بیش از یک یا دو ماه دیگر به طول بیانجامد چون قانونا نمی‌توانند اجرای حکم را متوقف کنند. روند قانونی در حال طی شدن است مگر اینکه بابک زنجانی قبل از اجرای حکم دست به اقدام موثری بزند که بتواند حکمش را ازاعدام به حبس یا چیز دیگری تبدیل کند. اگر اقدام موثری نکند اینطور نیست که دولت و نظام تا ابد منتظر محبت ایشان بماند و سرانجام یک روز یکدفعه این حکم را اجرا می کند. / اعتمادآنلاین

کاش آقای حدادعادل آبرو بخرد برای ما اصولگراها
محمد مهاجری در یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: رئیس سابق محترم مجلس شورای اسلامی گفته است:عده‌ای از مسئولان از داخل حکومت مؤسسات مالی و اعتباری را تشکیل داده‌اند. از جناب حدادعادل تقاضا دارم اسم این آدمها را که حتما می دانندچه کسانی هستند، اعلام کنند. قطعا اگر این افراد در میان جناح رقیبمان بودند، خاک شان را تا حالا هزار بار به توبره کشیده بودیم ما اصولگراها. اکنون که دولت اعتدال به دلایلی که نمی دانم چیست، اسامی صاحبان این مؤسسات را مخفی می کند، فرصت طلایی برای آقای حدادعادل ایحاد شده تا فارغ از جناح و چپ و راست و خودی و غیرخودی، این راز را برملا کند. من به سهم خودم ممنون خواهم شد از ایشان اگر با اعلام این اسمها، آبرو بخرد برای ما اصولگراها.

دفاع امام جمعه اصفهان از روحانی در ماجرای نقد معصومین
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه اصفهان به الگوگیری از ائمه و معصومین (ع) اشاره و اظهار کرد: گفته می شود می توان انتقاد کرد حتی از پیامبر و معصومین؛ بحث ها پیرامون این موضوع را در فضاهای مجازی دیده ایم. کاری با گوینده این سخن ندارم اما می‌خواهم شبهه ای را مطرح کنم. وی افزود: انتقاد از بنده و معصومین با هم تفاوت می کند. معصومین الگوهای ما هستند و باید رفتارهای خود را با آنان تطبیق دهیم. زمانی که اهل بیت (ع) درخواست می کردند تا از ایشان انتقاد کنند، این موضوع با علم به معصوم بودن آنها انجام می شد. اهل بیت (ع) به مردم اجازه انتقاد می دادند تا مردم حرف هایشان را بگویند و تخلیه شوند و از خطا و اشتباه بیرون آیند و در حمایت و دفاع از رفتار و کردار ائمه محکم دفاع کنند. آیت الله مهدوی با بیان اینکه دفتر ریاست جمهور هم به صراحت این موضوع پیش آمده را تبیین کرد، گفت: انتقاد از مسئولان به دلیل جلوگیری از خطای آنها و همچنین به دلیل پاسخ گرفتن مردم انجام می گیرد.

رحمانی فضلی بداند وزیر کشور است و سر منبر نشسته
غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره این نقد وزیر کشور نسبت به افشاگری شهردار تهران درباره محمدباقر قالیباف گفت: نصیحت آقای رحمانی فضلی از لحاظ اخلاقی قابل‌تقدیر است، اما از آن‌طرف باید واقعیت‌های جامعه را هم در نظر گرفت. در این چهل سال عمر انقلاب مدام نصیحت اخلاقی شنیده ‌شده است و آن‌هایی که وظیفه رسیدگی، پیگیری و حفاظت از اموال عمومی را داشتند، باید نتیجه کاری بهتری از خود نشان دهند. البته آقای نجفی باید پاسخگو گزارش خود باشد و اگر خلاف می‌گوید بدون شک کار نادرستی است، اما در صورتی‌ که واقعیت داشته باشد، باید به یک مقام مسئول هم اجازه دهیم تا شهامت ارائه گزارش واقعی را داشته باشد. امیدوارم که نصیحت‌های اخلاقی روزی جای خود را به اجرا و عملگرایی بدهد و آقای رحمانی فضلی بداند وزیر کشور است و سر منبر نشسته در نتیجه باید سخن حقوقی مطرح کند. وی دراین‌باره که کار آقای نجفی جنبه پیشگیرانه دارد و باید آن را به فال نیک گرفت، توضیح داد: آقای نجفی در صورت اطمینان به نسبت به گزارشش درباره عملکرد شهردار سابق کار درستی است. /رویدداد 24

انقلاب با وجود اختلاس به خطر می افتد
آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه مادامی که مردم متدین در صحنه نباشند شکست قطعی است و تا مردم با ما نباشند پیشرفتی حاصل نخواهد شد،‌ تأکید کرد: ممکن است انقلاب نیز با وجود اختلاس، حقوق‌های نجومی و ربا با خطر مواجه شود. این خطر وجود دارد. آیت‌الله جوادی آملی در دیدار دبیر کل حزب مؤتلفه گفت: وقتی یک نظامی، صبغه فرهنگی داشته باشد، دشمن فرهنگی نیز خواهد داشت، وقتی نظامی صبغه اقتصادی داشته باشد دشمن اقتصادی به مقابله او خواهد آمد و اگر نظامی صبغه اجتماعی داشته باشد دانشمندان فن اجتماع به تقابل آن می‌آیند. وی افزود: اما وقتی نظامی طبق فرمایش پیامبر(ص) «جوامع الکلم» شد و قرآن و عترت، محور آن شدند، جنگ احزابی به رهبری استکبار و صهیونیزم به تقابل او می آید. ما از همه طرف در معرض حمله ایم، چون این انقلاب حرف جوامع الکلم دارد و همه چیزش الهی است. /ایلنا

والله حقوق طلاب از سهم امام است، نه بودجه
احمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: این روزها قصه بودجه را درآورده‌اند و در سایت‌ها و فضای مجازی درباره بودجه حوزه‌ها حرف‌هایی می‌زنند؛ به عنوان کسی که ۴۵ سال است طلبه هستم، به مردم می‌گویم که والله یک ریال از حقوق ماهانه طلاب که به آن «شهریه» می‌گویند، از بودجه کشور نیست، بلکه از وجوهات و سهم امام (عج) است که مردم می‌دهند. /ایسنا

واکنش عارف به طرح جدید کواکبیان
رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نظرش درباره طرح پارلمان اصلاحات را اعلام کرد. محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به آغاز به کار دور جدید شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات‌های پیش ‌روی گفت: سعی می‌شود تا پیش از پایان سال جاری تشکیل این شورای اعلام شود. وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری اخیراٌ طرحی را به نام پارلمان اصلاحات به شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان ارائه کرده آیا در این باره با شما رایزنی شده یا خیر، افزود: رایزنی در این‌باره با ما نشده البته بهتر است در اینباره از آقای کواکبیان سئوال کنید. رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه تشکیل پارلمان اصلاحات را با وجود شورای عالی سیاست‌گذاری چگونه می‌بینید، اظهار داشت: ما به دنبال تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هستیم و اطلاعات بیشتر درباره تشکیل پارلمان اصلاحات را باید از آقای کواکبیان پرسید. /تسنیم

منشا مشکلات کشور از زبان حمید روحانی
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی با بیان اینکه همه مشکلات کشور زیر سر لیبرال‌ها و سازش‌کاران است، گفت: راه علاج مشکلات کشور این است که لیبرال‌ها و سازش‌کاران را از مراکز نفوذ و قدرت کنار بزنیم. سیدحمید روحانی در پیش خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با تأکید بر اینکه امروز توسعه و پیشرفت و رفع مشکلات کشور تنها با اجرای خط امام (ره) قابل تحقق است، اظهار کرد: ملت روزی می‌تواند مشکلات را حل کند که پیرو خط امام بوده یعنی انقلابی باشد. ملتی که از انقلاب دوری کند، روز بدبختی‌اش خواهد بود. وی در ادامه افزود: تسلیم‌طلبان و سازش‌کاران از ابتدای انقلاب تا امروز مشغولند و در مراکز کلیدی نفوذ کرده‌اند تا چوب لای چرخ انقلاب گذاشته و اجازه ندهند انقلاب برای مردم کار کند. در گذشته اسلام اسیر دست یزدی‌ها، اموی‌ها و عباسی‌ها بود و آنها نمی‌گذاشتند اسلام رونق بگیرد، امروز هم از روز پیروزی انقلاب تا به امروز کشور، مردم و انقلاب اسیر مشتی لیبرال خود باخته و سازش‌کار است و آنها نمی‌گذارند آرمان‌های انقلاب و اسلام پیاده شود و کشور از مشکلات اقتصادی نجات یابد. /ایسنا

درخواست ویژه آیت الله علم الهدی از استاندار
نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت:از استاندار مشهد خواستارم تا نرده‌های حائل مردم و مسئولان در صفوف نماز جمعه مشهد برداشته شود. /باشگاه خبرنگاران

پرونده تحصیلی "حسین فریدون" به کجا رسید؟
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آخرین وضعیت پرونده تحصیلی برادر رئیس‌جمهور را تشریح کرد. محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده تحصیلی حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور، گفت: کمیته‌ای که مسئول پیگیری این موضوع بود گزارش خود را به کمیسیون ارائه کرده است. وی ادامه داد: در برخی از موارد این گزارش اشکالاتی وجود دارد که باید برطرف شود. نماینده مردم کرمان در مجلس تصریح کرد: گزارش نهایی درباره پرونده تحصیلی حسین فریدون هنوز در کمیسیون نهایی نشده است. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: در روزهای آینده این گزارش نهایی و در صحن کمیسیون قرائت می‌شود.

خاطره آشنا از جمله تاریخی دکتر داریوش شایگان
حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور با اشاره به جمله تاریخی دکتر داریوش شایگان در کانال تلگرامی خود نوشت: برای قرائت پیام رئیس محترم جمهور در مراسم بزرگداشت استاد دکتر سید مصطفی محقق داماد شرکت کرده بودم. چند دقیقه بعد دکتر داریوش شایگان وارد شد و این فرصت دست داد تا چند کلامی با یکدیگر همکلام شویم. به یادشان آوردم که روزی در سال 1376 با دکتر مجید تهرانیان به منزلشان سرزدیم و آنجا بود که یک جمله به یادگار گفته بودند. آن جمله این بود: "دستگیری اکبر گنجی یک اشتباه بزرگ بود؛ قبلا که به من سر می زد یک روشنفکر متوسط بود، ولی بعد از آزادی از زندان که به من سر زد او را یک چریک تمام عیار یافتم. خنده ای کرد و به یاد آورد و گفت هنوز هم بر همان عقیده‌ام. این روزها این متفکر شناخته شده – چه با دیدگاه هایش موافق باشیم یا مخالف- که نقشی مهم در شکل دهی به جریان خودآگاهی ملی، غرب آگاهی و هویت سیال ایرانی/ اسلامی داشته، در بستر بیماری است. بازخوانی اندیشه های پربار و بحث انگیز او هنوز نیز جذاب و مفید است.

محمدی: درخواست مذاکرات موشکی را جدی نگیرید
مهدی محمدی از فعالان رسانه ای با انتشار دو پست در کانال شخصی تلگرامش نوشت: تجربه برجام باعث شده پروژه های جدید دوقطبی‌ساز در سیاست خارجی مثلا درباره برنامه موشکی، دیگر از دید جامعه، یک راه حل برای مشکلات اقتصادی محسوب نشود. دولت روحانی بالاخره باید با مشکلات اقتصادی رودررو شود و اگر شد، باید به آن کمک کرد. مهدی محمدی همچنین نوشت: هشدار! در انتهای بازی، هدف، نشاندن ایران پای میز مذاکرات منطقه ای با اروپا پس از تشدید تحریم هاست. درخواست مذاکرات موشکی را جدی نگیرید.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار