کد خبر: ۵۵۷۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۹ 25 January 2018

آنچه که در زیر آورده شده است یادداشت ارسالی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است و این سایت محتوای آن را تایید یا تکذیب نمی کند. شما هم می توانید نظر خود را در تایید یا تکذیب این مطلب بیان کنید.

خواستار پخش فیلم بی بی یون بدون سانسور از شبکه بومی دنا هستیم 

مسئولین محترم صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد واصحاب رسانه همانطور که مطلعید بزرگداشت افراد برجسته دیارمان باعث افتخار و مایه آبروی ما و سرمایه ای برای عزت و کسب اقتدار فرزندانمان است، و پاس داشت بزرگان تاریخ دیارمان ، آریو برزن نام آور و کی لهراسب دلاور و مرحوم حسین پناهی نویسنده شاعر و هنرمند فقید استانمان که با فیلم بی بی یون در سال ۷۷ میهمان ملت ایران بود، و اینکه یقینآ بی بی یون را هم بخاطر دارید اثری از مرحوم حسین پناهی که در همان سالهای ابتدایی پخش مدتی توقیف شد و پس از آنکه یک سوم آن اجازه پخش نیافت، سانسور شده و تنها دو سوم آن به پخش رسید و از آنجایی که قسمتهای سانسور شده این اثر بیشتر از جشن ها و مناسبات و رسومات عشایری و مهتر و چوب بازی و رقص لری بوده ولی در آنزمان مناسب ارزیابی نشده، لذا از صدا و سیمای استان تقاضا داریم این موضوع را مورد تفقد قرار داده و پیگیری های لازم را به عمل آورده تا امروز که ۲۰سال از اولین پخش فیلم مذکور میگذرد و نامناسبات آنزمان نسبت به مناسبات این زمان تغییر یافته، دسترنج آن هنرمند فقید که بخش اعظمی از زحمات ایشان را در به تصویر کشیدن فرهنگ عشایری لر در پی داشته بدون سانسور و به طور کامل، حداقل در شبکه بومی دنا برای خودمان به نمایش درآید .

سوالی که اکنون مطرح است این است که سانسور قسمتهای شاد فیلمی با موضوعی سنتی و عشایری چقدر درست است؟ و آیا با سانسور میتوان وجود یا امکان رسم و رسوماتی که همیشه موجودبوده و هست را انکار کرد؟ وباتوجه به تغییر رویه وافزایش شعاع دید و نگاه جامعه وهضم شدن برخی مسائل آیا بازنگری بی بی یون ، پیگیری مجدد نمیطلبد؟ و چرا مردم لر حتی در ساخت و نمایش یک فیلم عشایری هم مظلوم واقع شده اند؟ و چرا همیشه بینوا و فقیر مانده اند در حالیکه همیشه بهترین منابع را داشته اند؟ و چرا حتی تمام منابع طبیعی با ارزششان همگی ملی اعلام شده است تا خروجی آن فقر و چاکری و دست دراز کردن مقابل دولت باشد؟ و چرا حتی در یک فیلم سنتی و عشایری هم قسمتهای شاد زندگی مردم لر سانسور میشود؟ لذا خواهشمند است ترتیبی اتخاذ گردد تا بتوانیم اثر این هنرمند با ارزش دیارمان را با افتخار در قاب دنای خانه هایمان به تماشا بنشینیم.

با تشکر زینب زارع، پنجم بهمن ۱۳۹۶

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار