کد خبر: ۵۵۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷ 18 January 2018

تابناک / مراسم گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش در دهکده ساحلی بندرانزلی با حضور مجتبی زینی وند معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و خانواده ، دکتر سالاری استاندار گیلان ، رئیس مجمع و جمعی از نمایندگان گیلان و همچنین جمعی از فرمانداران و مدیران دولتی استان برگزار شد.

در این مراسم مجتبی زینی وند معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که امسال در چند شاخص شوراهای اموزش و پرورش ارزیابی شده ابراز داشت: تحقق مواد درآمدی یکی از موارد بود که در تحقق ماده ۱۶ نیازمند مساعدت بیشتر نمایندگان و استاندار و فرمانداران است.
وی در ادامه اظهار داشت: نمایندگان گیلان در مجلس حامی اموزش و پرورش هستند و و از حق فرهنگیان دفاع می کنند و کمک حال آموزش و پرورش هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: دانشمندان توسعه محور جهان ابتدا میزان اثر بخشی و پویایی و کارامدی اموزش و پرورش را بررسی می کنند. وی افزود: داشتن یک جامعه توسعه یافته با قدرت علمی بالا مستلزم داشتن انسانهای توان مند است که در آموزش و پرورش محقق می شود. وی ادامه داد: همه سیاست گذاران و تحلیل گران مسائل توسعه جامعه معتقدند کشوری که به آموزش و پرورش و محور توسعه اموزش و پرورش وجه کرده باشد از شاخص های توسعه یافتگی برخوردار است.

زینی وند با اشاره به این که شوراهای آموزش وپرورش هم با هدف تحقق مشارکت با استفاده از همه ظرفیت ها تشکیل شده است ادامه داد: ایجاد تعلق و دلبستگی و همبستگی و تلاش جمعی و هم گرایی و هم افزاییی بین نهاد ها از یک طرف و مردم از سوی دیگر و آموزش و پرورش ضلع سوم که اگز این سه ضلع در کنار هم قرار گیرند قطعا جامعه در توسعه فرهنگی مشکلی نخواهد داشت.وی ادامه داد: حضور استانداران به عنوان رییس شورا و امام جمعه به عنوان بالاترین مقام معنوی و ۱۶ دستگاه نشان از ظرفیت بالای این شورا برای رفع مشکلات آموزش و پرورش دارد .

رئیس سازمان مدارس غیردولتی در ادامه اظهار داشت: مدارس غیر دولتی یکی از مصادیق مشارکت و هم آگاهی مردم در آموزش و پرورش است و اکثریت مدیریت آن و موسسین ان بر عهده بازنشستگان است که در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کرده و با عشق به تعلیم و تربیت شروع به کار کرده اند که هرکدام به سهم خود اشتغالزایی نیز ایجاد می کنند و اشتغال آفرینان آموزشی و خیرین مدرسه ساز همین خیزین و موسسان هستند و خواهش آنها دریافت تسهیلات است.

وی در ادامه گفت: انتظار این است از محل درآمد استان و اشتغالزایی استان تسهیلات لازم برای موسسان تخصیص یابد. اکنون زمینها با کاربری آموزشی یکی دیگر از مشکلات ماست که خیز و مدرسه ساز هست ولی زمین نیست. وی افزود: سال آینده حدود ۶۰۰ هزار دانش آموز به آموزش و پرورش اضاقه می شوند و انتظار داریم کارگروهی با معاونت عمرانی و کلیه دستگاه های مربوطه زمینهایی که دارای کاربری اموزشی هستند و در اختیار سایر دستگاه ها هستند شناسایی و در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

زنینی وند در پایان گفت: بند ۳ ماده ۱۳ قانون و ماده ۱۶ قانون شوراهای اموزش و پرورش که در بند ۳ اقتضائات خاص استان و جاذبه های گردشگری استان ایجاب می کند که تصمیم گرفته شود ۵ درصد از عوارض ساخت و سازهای خارج از حوزه شهرستان ها نیز مصوب شود و به آموزش و پرورش تخصیص یابد.

بالاترین افتخار شغلی خود را معلمی می دانم/ با گسترش فضاهای اداری مخالفم/ مدارسی که ساخته شده و استفاده نمی شود برای فعالیت های درامد زایی دیگر استفاده شود

استاندار گیلان نیز در این همایش با اعلام این که بالاترین افتخار شغلی خود را معلمی می دانم اظهار داشت: در گذشته ۹ سال معلم بودم و بعد از آن نیز خود را مدیون اموزش پرورش می دانم و در هرجایی که باشم مهمترین رسالت خودم را توجه به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت فرزندان ان جامعه می دانم .
سالاری در ادامه گفت: معتقدم تفاوت کشورها در ذخایر و طبیعی و نفت و طلا نیست، بلکه کشورهایی موفق شدند که در منابع انسانی خود درست برنامه ریزی کردند و تعلیم و تربیت نیروی انسانی را جدی گرفتند.
مقام عالی دولت در استان در ادامه بیان داشت: کار آموزش و پرورش نیازمند مشارکت جمعی همگان است و اگر همگان وظیفه خود را به درستی انجام دهند موفق تر خواهیم بود و به نتیجه مطلوب و ایده ال می رسیم ولی اگر به تعلیم و تربیت به عنوان دستگاهی موظف نگاه کنیم به نتیجه نمی رسیم.
وی با تاکید بر این که همه مسئولان باید اموزش و پرورش را بعنوان دغدغه اول خودشان بدانند تصریح کرد:وظیفه مهمتر ما در کنار سایر وظایف توجه به مهارت های اجتماعی و اداب و فرهنگ اموختن فرزندان ماست. در کنار رسالت عمومی باید دیدگاه ها را تعمیم دهیم و وظایف خود را در قبال فرزندان خود بشناسیم و آن را وظیفه اول خودمان بدانیم همانگونه که در خانواده هم همگی همین کار را انجام می دهند.

سالاری در ادامه گفت: سرکشی به مدارس و تشویق دانش آموزان ، اثرات بسیاری دارد و اثرات توجه ما به درس خواندن باید منزلت درس خواندن ما را بالا ببرد، باید توجه داشته باشیم که همگی باید به کمک آموزش و پرورش بشتابیم. وی افزود: ما در برخی موارد بیش از اندازه مدیریت مان را بخشنامه ای کرده ایم، باید فعالیت های ورزشی و رقابت های هنری تقویت شود و مهارت های شغلی به دانش آموزان یاد داده شود و به آن ها مهارت بیاموزیم.
استاندار گیلان ادامه داد: انتظار این است دهیاران و شهرداران بیشتر مشارکت کنند و بیشتر در مدارس حضور یافته و دانش اموزان را به نحو مختلف تشویق کنند.وی افزود: گیلان از نظر مدارس غیر انتفاعی جزو اولین هاست ولی از نظر درامد در رده اولین ها نیستند. هرچند مردم گیلان بیش از سایر استان ها در امور مالی به فرزندان خود توجه و هزینه می کنند.
استاندار گیلان تصریح کرد: ما نمی خواهیم به آموزش و پرورش به عنوان کارگاه نگاه کنیم، ما می خواهیم فرزندان مان را به دست معلم تحویل دهیم و می توان شرایط شغلی را با توجه و حمایت های جانبی پیش بینی کرد و این پیش بینی در بلند مدت جواب می دهد و موفقیت ایجاد می کند. وی افزود: هرجا مقررات اجازه دهد حتما حمایت می کنیم در مواردی مثل صندوق امید امکان پذیر است و در سایر موارد چاره اندیشی باید شود.
مقام عالی دولت در استان در ادامهدر خصوص اراضی با کاربری آموزشی گفت: نیازهای آموزشی بلند مدت در استان بر اساس سرانه ها و فضا مشخص می شود و زمین های قابل کاربری اموزشی استفاده می شود. وی افزود: ۵۰۰ مدرسه و ساختمان در استان داریم که استفاده نمی شود، ما نباید امروز به سمت فروش ان ها برویم زیرا باید ۱۰ سال دیگر به چند برابر قیمت ان را بخریم .

وی در پایان سخنان خود گفت: من با گسترش فضاهای اداری مخالفم ، مدارسی که ساخته شده و استفاده نمی شود با حفظ مالکیت آموزش و پرورش از ان برای فعالیت های درامد زایی دیگر استفاده شود. وی همچنین خاطرنشان کرد: از همه پیشنهاداتی که می تواند در توسعه اموزش و تعلیم و تربیت استان کمک کند استقبال می کنیم.

باید مطالبات فرهنگیان به موقع پرداخت شود/ نگاه مجلس نسبت به آموزش و پرورش ویژه است

دکتر محمد حسین قربانی رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این نشست با اشاره به وجود ۱۳میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز و یک میلیون فرهنگی و ۲۵ میلیون خانواده در ایران گفت: این جمعیت یک حلقه و ارتباط تنگاتنگی با دستگاه آموزش عریض و طویل آموزش و پرورش است . وی ادامه داد: رهبری و امام راحل آموزش و پرورش را بستر ساز فرهنگ کشور می دانند و رییس جمهور نیز محوریت توسعه کشور را در این نهاد ذکر کرده اند و ما نیز موظفیم که به این جایگاه کمک کنیم.

نماینده آستانه اشرفیه در ادامه خاطرنشان کرد: نگاه مجلس هم نسبت به این وزارت ویژه است و یکی از کمسیون های اثر گذار مجلس کمیسیون اموزش و تحقیقات است که دو نماینده از گیلان در ان حضور دارندو در هرحوزه ای که نیاز به کمک آموزش و پرورش باشد مجلس و صحن علنی پیشگام است .وی در این زمینه گفتکمتر مواردی پیش آمده لایحه ای به مجلس بیاید و مجلس همراهی نکند و باوز داریم هرچه فضا صمیمی تر و دوستانه تر باشد خروجی جلسات بهتر است.
قربانی با اشاره به مطالبات فرهنگیان تاکید کرد: با وجود همه مشکلات مالی که برای دولت وجود دارد باید مطالبات فرهنگیان به موقع پرداخت شود. وی افزود: مسیر توسعه فرهنگی کشور باید بر مدار اموزش پرورش ساخته شود.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان تصریح کرد: مدارس نمونه دولتی و تیز هوشان و عمومی باید بر اساس یک مدار و سیاست درست طبقه بندی و نهادینه شود و اگر ما آن را درست هدایت نکنیم این فرصتها به چالش تبدیل می شود. وی در پایان گفت: اموزش و پرورش باید در جهت تبدیل و تربیت و نقش هنر و خلاقیت در جامعه هم گام بردارد و هم ترتیب اثر دهد الزاما این در یک دایره تعریف شده نباید دیده شود

گفتنی است در این مراسم از ۴۴۲ تن از اعضای شوراهای آموزش و پرورش استان گیلان تجلیل شد و شوراهای آموزش و پروش شهرهای آستارا، شفت و کومله به عنوان شوراهای برتر معرفی شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار