کد خبر: ۵۵۲۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸ 15 January 2018

تابناک: انتخاب هر شهر از سوی مجامع جهانی فرصتی بسیار مغتنم برای معرفی بیشتر و همچنین توسعه آن شهر است و شهرهای بزرگ از این فرصت‌ها به نفع خود استفاده کرده و آن را تبدیل به فرصت طلایی کرده‌اند، ولی برخی شهرها نیز به تهدیدی برای شهر تبدیل‌شده و ضعف‌ها و کاستی‌های شهری را بیشتر نمایان ساخته است.
شهر همدان نیز در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی انتخاب‌شده است و این انتخاب فرصتی بسیار ارزشمند برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری و جلب‌توجه جهانی است و اگر با برنامه‌ریزی دقیق و تدوین برنامه‌ها به استقبال از آن نرویم، تبدیل به یک تهدید خواهد شد.

اما تهدیدها:

متأسفانه در سطح شهر همدان تنها با چند بنر که نشان از انتخاب همدان به‌عنوان شهر گردشگری کشورهای آسیایی دارد، هیچ‌چیز دیگری را شاهد نیستیم. باید در ورودی‌ها و خروجی‌های شهر همدان تابلوهای خیرمقدم به زبان‌های خارجی نصب گردد و همچنین نسبت به زیباسازی شهری و نصب المان‌های شهری از آثار باستانی و نمادهای گردشگری شهر همدان اقدام گردد، ولی متأسفانه هیچ‌کدام از این‌ها را شاهد نیستیم.

هنوز بسترهای لازم برای استقبال از میهمانان و گردشگران خارجی را نداریم. هنوز فرودگاه همدان در سطح بین‌المللی نبوده و تنها چند پرواز آن‌هم به‌صورت هفتگی صورت می‌پذیرد. ترمینال مسافربری همدان درشان و جایگاه این شهر نبوده و ازلحاظ امکانات گردشگری برای استقبال از گردشگران حرفی برای گفتن ندارد.

متأسفانه بسیاری از جداول و پل‌های هوایی و روگذر و زیرگذر و. از شدت کثیفی داد می‌زنند، ولی هیچ گوش نوایی و چشم بینایی نیست که زشتی‌ها را بشنود و ببیند و اقدام به تمیزی و رنگ‌آمیزی جداول و ... نماید.

شهری که به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی انتخاب می‌شود باید درشان و اندازه آن نیز باشد، شخص استاندار و معاونان ایشان و رئیس سازمان میراث فرهنگی – صنایع‌دستی و گردشگری و شهرداری و شورای اسلامی به‌عنوان اصلی‌ترین مسئولان دخیل در همدان ۲۰۱۸ باید بیشتر روی این رویداد مهم وقت و انرژی بزارند و باید همدان ۲۰۱۸ جزو اولویت اصلی و کاری مسئولان استان باشد.

فرصت‌ها:

ساماندهی پارک‌های موجود، بازی کده ها، تفرج‌گاه‌های زیبا، ساماندهی پارک‌های مسافر، نصب تندیس مشاهیر، نورپردازی مکان‌های تاریخی و مساجد و پرداختن به فضای سبز باید جزو اولویت کاری شورای اسلامی شهر و شهرداری باشد.

متأسفانه چراغ مراکز گردشگری و تفریحی ما از ساعات پایانی روز خاموش می‌شود و جلوه‌های بصری آن به خواب می‌روند. نقطه مقابل در کشورهایی که به صنعت گردشگری اهمیت بیشتری می‌دهند، از هر فرصت و زمانی برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.

مدیران شهری باید تدبیری بی اندیشند تا شب‌های همدان نیز همچون روزهای آن زنده بماند و به خواب نرود. باید نورپردازی‌های مکان‌های تفریحی و تاریخی با دقت بیشتری صورت پذیرد و پارک‌ها و مراکز تاریخی همچون موزه‌ها و اماکن تاریخی نباید در ساعات کار کارمندی تعطیل شوند و درب آن به روی شهروندان و گردشگران بسته شوند. اگر شهر در شب نیز بیدار باشد به امنیت آن نیز کمک می‌کند.

اگر به شهر زنده در شب توجه ویژه‌ای شود می‌تواند در یک حساب سرانگشتی به ایجاد چندین شغل و اشتغال هزاران نفر کمک کرد. به‌عنوان می‌توان با نورپردازی بیشتر کارشناسی شده از مراکز اصلی جذب گردشگر کار را شروع کرد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان شهرداری و مدیریت سیاسی استان می‌توانند در اقدامی مشترک، نه تنها ساعات کاری موزه‌ها و مراکز تفریحی و اقامتی را افزایش دهند بلکه با ایجاد ایستگاه‌های ویژه اتوبوس شهری و تاکسی و نصب بنر بر روی آنان در ایستگاه‌های ثابت و تعریف‌شده شهروندان و گردشگران را در طی شبانه‌روز و بدون وقفه به مراکز گردشگری و تاریخی منتقل کنند.

امید است: با تعامل و مشارکت بیشتر دستگاه‌های دولتی و حتی خصوصی و خود شهروندان، بتوانیم میزبانان خوبی برای استقبال از گردشگران داخلی و خارجی باشیم.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار