این روزها شغل، دغدغه خیلی از افراد جامعه ایرانی را تشکیل می دهد؛ موضوعی که گاه به عنوان چالشی مهم، جلسات بی شمار مسئولان و تصمیم سازان را به خود اختصاص داده است، اما به نظر کارشناسان، برای رفع این دغدغه ابتدا باید نگاه را به اشتغال و کار تغییر داد.
کد خبر: ۵۴۸۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸ 06 January 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا:بسیاری از کسانیکه اشتغال را به عنوان مهمترین دغدغه مطرح می کنند، هنوز اشتغال را تنها محدود به مشاغل اداری می دانند، استخدام شدن در یک فضای اداری و دریافت حقوقی ثابت، اگرچه هستند افرادی که با نگاهی دقیق تر به اشتغال نگریسته و براساس ظرفیت‏ها و شرایط موجود، با برنامه ریزی مناسب، گام بر می دارند تا برای خود و دیگران فضای کار فراهم کنند.

بحث طب سنتی و لوازم و ابزار فعالیت در این بخش، یک ظرفیت برای ایجاد اشتغال محسوب می شود، یکی از ابعاد طب سنتی، موضوع زالوی طبی و پرورش آن است.

زالوی طبی، از قدیم الایام برای درمان بعضی بیماری ها مورد استفاده قرار داشته و دارد؛ امروز هم با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی، نه تنها استفاده از زالوی طبی کمتر نشده بلکه با کشف ابعاد جدید از اثرات "زالو درمانی" این موضوع تداوم یافته است.

زالودرمانی و توسعه آن، موضوع پرورش زالوی طبی را نیز به عنوان یک شغل در جامعه مطرح و نظرات زیادی را به خود جلب کرده است.

سبحان طیبی،‌ دانش‌آموز 18 ساله‌ی جهرمی نیز از کسانی بود که ۲ سال قبل به فکر ورود به عرصه پرورش زالوی درمانی افتاد و از آن زمان تاکنون مشغول این حرفه شده است.

این نوجوان پرورش دهنده زالو  اظهار کرد: باتوجه به اهمیت زالو درمانی، تکثیر و پرورش زالوی طبی می‌تواند تحول چشمگیری در رشد اقتصادی، صادرات و اشتغال‌زایی داشته باشد.

طیبی با بیان اینکه ارزش هر پنج زالو در بازار اروپا برابر با یک بشکه نفت است، افزود: زالوهای پرورش‌یافته را به استان‌های اصفهان، هرمزگان و شهرهای مختلف صادر می‌شود.

به گفته‎ی متخصصان طب سنتی خاصیت درمانی زالو مربوط به بزاق این نرم تن و ماده ‎ ی ضد انعقادی «هیرودین» موجود در آن است.

این ماده که همزمان با مکیدن خون، توسط زالو ترشح می شود، رقی‌ شدن خون و بازشدن گرفتگی رگ‌ها و در نتیجه افزایش خون‌رسانی به مغز و بدن می‌شود و از آن برای درمان گروه متنوعی از بیماری‌ها و از جمله سردرد، امراض قلبی، ضعف قوای جسمانی، آلزایمر، زخم معده و التهابات کبدی استفاده می‌شود.

یک کارشناس شیلات اداره‌ی جهاد کشاورزی شهرستان جهرم نیز در این خصوص گفت: زالوهای موجود در طبیعت جوابگوی نیاز بازار نبوده و به همین دلیل بحث پرورش آن مطرح شد .

رمضانلی با اشاره به اینکه علاوه بر مصرف زالو در خون‌گیری و طب سنتی کاربردهای دیگری همچون استخراج بزاق زالو که حاوی آنزیم‌های مختلف و مفیدی است و جهت ساخت دارو و کرم‌های آرایشی استفاده قرار می‌شود، افزود: استخراج عصاره زالو جهت تولید روغن زالو که هم به عنوان دارو جهت بیمارهای درد عضلانی و مفاصل و لطافت پوست هم در صنایع لوازم آرایشی استفاده می‌شود.

رمضانلی با بیان اینکه در شهرستان جهرم نیز پرورش زالو آغاز شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون 2 واحد کار پرورش و تکثیر زالو وجود دارد و بیش از 30 هزار عدد زالوی طبی تولید شده است.

این کارشناس شیلات با اشاره به اینکه با توجه به نیاز امکانات کم جهت اجرای این طرح می تواند به عنوان یک طرح اشتغال زا مورد حمایت قرار گیرد، افزود: هزینه‌ی تولید زالو نسبت به بقیه موجودات آبزی پایین است و نیاز به فضای کمی دارد. هزینه خوراک زالو پایین بوده و زالوهای طبی در هر رده‌ی سنی قابل فروش است و حتی از زالوهای مرده و مسن نیز در تولید روغن استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار