معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد:
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با هدف ایجاد اشتغال پایدار در یک هزار روستای کشور، روستاییان تسهیلات 6 درصدی از محل قرض الحسنه بانک ها دریافت می کنند .
کد خبر: ۵۳۶۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳ 10 December 2017
سید حمید کلانتری در جلسه شورای اشتغال شهرستان آبادان که با حضور استاندار خوزستان، امام جمعه، فرماندار ویژه آبادان، نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند و دیگر مسئولان استانی و شهری در سالن الغدیر فرمانداری ویژه آبادان برگزار شد، به دریافت اعتبارات روستائی از صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: با هدف ایجاد اشتغال پایدار در یک هزار روستای کشور، روستاییان تسهیلات 6 درصدی از محل قرض الحسنه بانک ها دریافت می کنند .

وی افزود : این طرح در حال بررسی نهایی است و به زودی اجرایی می شود و روستاییان مناطق مرزی 2 درصد تخفیف بازپرداخت تسهیلات را نیز دریافت می کنند .

کلانتری ادامه داد : در گام نخست این طرح بیش از 300 روستای سراسر کشور انتخاب شده و در اولویت قرار گرفته اند که سهم استان خوزستان 80 روستا است. همچنین در این طرح 19 روستای شهرستان آبادان قرار گرفته است .

وی در بخشی از سخنان خود خواستار تشکیل تعاونی توسعه عمرانی شهرستان در آبادان شد و اظهار کرد : تعاونی که به موجب آن بخشی از فعالیت های دولتی مسئولان شهری به مردم و بخش خصوصی واگذار می شود باید تشکیل شود .

کلانتری ، با بیان اینکه تاکنون 55 تعاونی عمران شهرستان در کشور تشکیل شده است ، گفت : می توان با مشارکت تمام مردم در هر شهرستان یک تعاونی توسعه و عمران شهرستان تشکیل داد .

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود : این اقدام باید در شهرستان آبادان نیز انجام شود زیرا این تعاونی نقش مدیریتی دارد و با ترک تشریفات مزایده به مناقصه کار می کند .

وی با بیان اینکه دولت بنگاه دار و اداره کننده واحدهای صنعتی نیست، عنوان کرد : وقتی کارها بدست مردم اجرا شود شاهد آن خواهیم بود که آن کارها به خوبی به سرانجام می رسند و دولت باید راه را هموار و موانع را رفع کند زیرا کار باید به دست مردم انجام شود .

کلانتری ادامه داد : باید فضای آزاد کار برای سرمایه گذاران را فراهم کرده و در کارشان سنگ اندازی نکنیم زیرا سنگ اندازی در کار سرمایه گذاران به هیچ وجه خوب و شایسته نیست و سبب فرار آن ها می شود  

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تاسف از وضعیت بیکاری در آبادان، سه اقدام عمده برای حل مشکلات بیکاری در آبادان را شناسایی ظرفیت و استعدادهای منطقه ای و محلی، شناسایی موانع اشتغال و ارائه راهکارهای مناسب و استفاده از ظرفیت ها دانست و افزود: واقعا تاسف آور است برای شهری مانند آبادان که دارای استعدادهای پیرامونی فراوان، منطقه آزاد اروند، نزدیکی به کشور عراق به عنوان یک بازار مصرفی، اتصال به اقتصاد دریا اعم از صید و صیادی، حمل و نقل ، کشتیرانی و بندر است با مشکلی بنام بیکاری مواجه است .

کلانتری با بیان اینکه باید نواقص شناسایی و مدیران برای رفع آن ها اهتمام ویژه داشته باشند، افزود : امیدوارم با اقدام مدیران در جهت رفع نواقص و اهتمام ویژه آنها پویایی اقتصاد و اشتغال پایدار در شهر آبادان را هرچه زودتر مشاهده کنیم .

وی خواستار تشکیل کارگروه ویژه ای بر اساس مزیت های نسبی در شهرستان آبادان شد و اظهار کرد : باید این کارگروه بر مبنای اولویت ها نقشه راهی طراحی و ایجاد کند زیرا در هر بخش یک ظرفیت و یک محدودیت هایی وجود دارد که می بایست این ظرفیت ها شناسایی و مشکلات رفع شوند .

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، ادامه داد : باید در این کارگروه کارشناسان قوی حضور داشته باشند تا با پیگیری مشکلات و انجام امور، اقداماتشان دارای خروجی و نتیجه باشد .

کلانتری به رفع مشکل بیکاری در شهر 300 هزار نفری آبادان در سال جاری اشاره و تصریح کرد : امسال نسبت به سال 90 براساس اطلاعات سازمان آمار کشور برای شهر 300 هزار نفری آبادان ، مشکل بیکاری 7 هزار نفر رفع شده است .

وی از وجود 283 تعاونی فعال در آبادان خبرداد و افزود : از این تعداد 104 تعاونی در بخش کشاورزی، 67 تعاونی در بخش مسکن، 36 تعاونی در بخش خدمات و 20 تعاونی نیز در بخش حمل و نقل شهرستان آبادان فعالیت می کنند .

کلانتری یکی از راهکارهای کمک به رفع بیکاری را سرمایه های خرد مردم در قالب تعریف تعاونی و تجمیع دانست و ادامه داد : این ها سبب بالا رفتن بهره وری و ارتقای کیفیت کارها می شود، هر چه تولیدات تعاونی ها صادر شود قدرت رقابت پذیری بالاتر و درآمدها نیز بیشتر می شود .

وی با ابراز تاسف از وجود 23 واحد فعال مزرعه پرورش میگو در شهر چوئبده ، اظهار کرد : با وجود 123 مزرعه پرورش میگو در شهر چوئبده تنها 23 واحد آن فعال هستند که این نیز جای بسی تاسف دارد .

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، پیوند میان منطقه آزاد اروند با واحدهای تولیدی و شرکت های صنعتی را عامل هم افزایی، تولید و اشتغال در این منطقه دانست و بیان کرد : با توجه به اینکه 16 درصد از جمعیت شهرستان آبادان را روستا نشین ها تشکیل می دهند آنان می توانند از طرح توسعه روستاها نیز بهره مند شوند .

وی در بخش پایانی سخنان خود به ظرفیت وجود سه نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: شهرستان آبادان باید از ظرفیت سه نماینده خود به نحو مطلوب در جهت پیگیری مسائل و حصول نتایج، بهره کافی را ببرد .

همچنین در این نشست غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز میزان بیکاری در آبادن را 3/14 عنوان کرد و گفت: وضعیت بیکاری به ویژه در بین جوانان نگران کننده است .

وی با ابراز تاسف از برخی اقدامات از سوی افرادی خاص در استان که سبب فرار سرمایه گذار بخش خصوصی از استان و پشیمانی از سرمایه گذاری در خوزستان می شود، افزود: مسئولان دولتی باید بیشتر در راستای تسهیل در امور سرمایه گذاری بخش خصوصی تلاش کنند .

او با هشدار به فرمانداران شهرستان های استان در این زمینه تاکید کرد: از این پس معیار ادامه فعالیت مسئولان شهری جذب سرمایه گذار و رونق اشتغال خواهد بود .

استاندار خوزستان از طرح اعطای تسهیلات اشتغال برای کارآفرینان خبر داد و گفت: با هدف ایجاد اشتغال در استان تا سقف 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می کنیم .

وی افزود : طبق قرارداد امضا شده با بانک ملی بهره این تسهیلات 8 درصد و هرچه میزان بیکاری در شهرستانی بیشتر باشد کاهش بهره این تسهیلات تا 5 درصد نیز پیش بینی شده است .
 
 
 
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار