کد خبر: ۵۳۲۱۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶ 01 December 2017
به دلیل کوتاهی در‌مقاوم‌سازی ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده استیضاح وزیر راه در مجلس شورای اسلامی کلید خورد.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی با اعلام کلید خوردن استیضاح وزیر راه و شهرسازی به علت کوتاهی در مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در مناطق زلزله‌زده گفت: پس از تعطیلات یک هفته‌ای مجلس، جمع‌آوری امضاها برای این استیضاح ادامه خواهد یافت.
 
احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در گفت‌و‌گو با فارس با اعلام کلید خوردن استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به علت کوتاهی در مقاوم‌سازی بناها و ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده غرب کشور به‌ویژه کرمانشاه گفت: فضای خوبی در مجلس برای پیگیری استیضاح آقای آخوندی وجود دارد.
 
به گزارش فارس این نماینده مجلس افزود: پس از تعطیلات یک هفته‌ای مجلس، جمع‌آوری امضاها برای این استیضاح ادامه خواهد یافت و سعی خواهیم داشت استیضاح پرقدرتی را دنبال کنیم.
مشکل اقتصاد
 دخالت‌های گسترده دولت است
علی لاریجانی رئیس ‌مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در صحن علنی و در نطق پیش از دستور طی سخنانی اظهار داشت: رفتار تحقیرآمیز و ماجراجویانه غرب باعث نفرت و انزجار ملت‌های مسلمان از آمریکا شده است.
لاریجانی در ادامه خاطرنشان کرد: برژینسکی که زمانی مشاور امنیت ملی آمریکا بود می‌گوید در کشورهای مسلمان خاورمیانه انزجار حاد در مقابل دخالت‌های بی‌مورد آمریکا در خاورمیانه و پشتیبانی آنها از اسرائیل وجود دارد و آمریکا را دلیل اصلی محرومیتی که احساس می‌کنند، می‌دانند.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود به مناسبت نزدیک شدن به روز مجلس یادی از شهید مدرس کرده و گفت: بیش از یکصد سال از دوره مدرس می‌گذرد و همچنان مشکل اصلی کشور ما اقتصاد است و مشکل اقتصاد ما دخالت‌های گسترده دولت است،‌ که مرحوم مدرس می‌گوید نه تاجر خوبی است و نه ملاک خوب. این امر نشان می‌دهد که با همه منابع زیرزمینی نفت و گاز و همه گونه ارتباطات ایران با غرب تفکر توسعه‌ای در ایران حرکتی رو به جلو نداشته است. این در حالی است که از دیرباز ایرانیان باستان مردمانی با ذهن اقتصادی بودند.
وی همچنین یادآور شد: امروز با حجم مشکلات کشور در ابعاد مختلف نیازمند هم‌گرایی و هم‌افزایی هستیم و حل مسائل کشور در گرو این راهبرد است. همچنین تمرکز بر مشکلات اقتصادی مردم از دیگر اولویت‌های کشور است.»
رئیس ‌مجلس با تاکید بر اینکه مجلس و دولت وظیفه مهم‌تر از حل مشکلات و چالش‌های اساسی کشور ندارند،‌ گفت: امسال بحث‌های مهمی در مجلس مطرح شد. کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌ها درگیر ارائه طرح برای این مشکلات شده‌اند که یک نمونه آن مشکل سازمان تامین اجتماعی بود که ابعاد آن مشخص و پیشنهاد برای حل مشکلات آن نیز ارائه شد که امیدواریم با سرعت بیشتری در کمیسیون مربوطه بررسی شود.
وی مسئله بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را موضوعی خواند که باعث نگرانی عده زیادی از مردم شده است و در ادامه عنوان کرد: مجلس با وقت‌گذاری زیاد و پیگیری مستمر مشکلات مردم را دنبال کرد و بانک مرکزی را در مسیر حل قرار داد.
لاریجانی همچنین تاکید کرد که بانک مرکزی باید با سرعت بیشتر در حل مشکلات سپرده‌گذاران اقدام کند در غیر این صورت رفتار مجلس نسبت به وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تغییر خواهد کرد.
توضیحات وزیر کشور
در صحن علنی
 سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در نشست علنی دیروز از پاسخ‌های عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور درخصوص بی‌برنامگی این وزارتخانه نسبت به توسعه و مدیریت روستاها قانع شد.
گفتنی است اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور درتوضیح سؤال موسوی لارگانی گفت: علت بی‌برنامگی وزارت کشور نسبت به توسعه و مدیریت روستاها چیست؟ چرا آقای وزیر نسبت به اجرای برنامه ارسالی به مجلس شورای اسلامی درزمان اخذ رای اعتماد اقدامی نکرده است؟
سخنگوی کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور، افزود: دراجرای ماده 209 آیین‌نامه داخلی مجلس مبنی بر بررسی سؤال سید ناصر موسوی لارگانی موضوع در دستور جلسه کمیسیون شوراها قرار گرفت که به علت عدم حضور وزیر و اتمام مهلت مقرر و درخواست نماینده متقاضی مستند به تبصره 1 ماده 210 آیین‌نامه داخلی مجلس سؤال به صحن علنی ارجاع شد.
سید ناصر موسوی‌لارگانی نماینده فلاورجان نیز در توضیح سؤال خود با انتقاد از برنامه‌های سختگیرانه دولت‌ها برای روستاییان، گفت: سنگ‌اندازی دولت‌ها در جریان کار تولیدی روستاییان همچون اخذ مالیات‌ها سبب شده آنها عطای کار در روستاها را به لقایش بخشیده و به شهرها مهاجرت کنند.
وزیر کشور نیز در پاسخ گفت: موضوع توسعه روستایی جزء مواردی است که در کشور دارای متولی خاصی نیست و توسعه روستایی به چند بخشی بودن فعالیت‌ها در روستاها تقسیم می‌شود.
عبدالرضا رحمانی فضلی اظهار داشت : بخشی از جابجایی جمعیت از روستاها به شهرها به خاطر تبدیل شدن روستاها به شهر است ما در این مدت تعداد زیادی از روستاها را به شهر تبدیل کردیم و وقتی روستا به شهر تبدیل می‌شود جمعیت آن جزء جمعیت شهری محاسبه می‌شود.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس به کلیات طرح ۲ فوریتی اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها که اقلیت‌های دینی را مجاز به نامزد شدن در این انتخابات می‌کنند، رأی دادند.
این طرح که 2 فوریت آن در نشست پیشین علنی مجلس به تصویب رسیده بود شامل 4 ماده است که ماده اول آن 2 تبصره به ماده 30 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب اول خرداد 75 الحاق می‌کند.
براساس تبصره یک الحاقی، اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند.
همچنین براساس تبصره 2 الحاقی، اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزامی عملی داشته باشند.
نمایندگان مخالف کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها بر این باور بودند که نمی‌توان پا در کفش مجمع تشخیص مصلحت نظام کرد و شورای نگهبان درخصوص عضویت اقلیت‌ها در شوراها بر اساس ملاک‌های دینی و شرعی به تشخیص رسیده است.
علی مطهری نماینده تهران نیز در موافقت با کلیات این طرح گفت: پیگیری طرح اصلاح قانون شوراها در مسیر جوسازی علیه شورای نگهبان نیست بلکه صحبت از ضایع شدن حق مردم است.
نطق‌های میان دستور نمایندگان
حسن کامران نماینده اصفهان در نطق میان دستور خود گفت: پروژه‌ای مانند سد کوهرنگ از سال ۸۱ تاکنون مانند جسد افتاده و ۱۴ شهر اصفهان برای تأمین آب شرب با مشکل مواجه می‌شوند.
محمدباقر سعادت نماینده دشتستان نیز در نطق خود از نحوه طراحی آزمون استخدامی وزارت نفت انتقاد کرد.
علی کرد نماینده خاش، میرجاوه، نصرت آباد و کورین نیز از کمک همه ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله‌زده قدردانی کرد.
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده قم نیز اظهارداشت: جناب آقای رئیس‌جمهور! دولت ما نباید با سعی و خطا عمل کند، کشور ما روی گسل زلزله است، ما تجربه زلزله ویرانگر رودبار، زلزله دلخراش بم را داریم. دولت با تأخیر در کرمانشاه حضور پیدا کرد. هلال احمر عملکرد خوبی نداشت.
نماینده قم خطاب به روحانی اظهار داشت: محور اصلی امداد و نجات نیروهای قهرمان مسلح ما بودند، اما در گزارش شب گذشته شما محوریت با نیروهای مسلح نبود، نباید از کنار خدمات ساده عبور کرد.
درخواست 160 نماینده
برای متناسب‌سازی حقوق کارگران بازنشسته
160 نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس‌ مجلس از وی خواستند تا موضوع متناسب‌سازی حقوق کارگران بازنشسته تامین اجتماعی را توسط سازمان تامین اجتماعی پیگیری کند.
در این نامه تصریح شده است: وضعیت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران (عموماً با دریافت کمتر از یک میلیون تومان) با توجه به شرایط فرهنگی جامعه و نقش و جایگاه اجتماعی پیشکسوتان و کهنسالان و شرایط جسمانی و بیماری‌های خاص این دوران نه تنها هیچ‌گونه تناسبی بین حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران با تورم وجود ندارد بلکه با حداقل هزینه‌های متعارف نیز مطابقت نمی‌کند.
رئیس ‌فراکسیون ورزش مجلس نیز طی نامه‌ای به رئیس ‌مجلس خواهان اتخاذ تدبیری مناسب جهت جبران شایسته سال‌ها زحمت و تلاش علیرضا کریمی کشتی‌گیر کشورمان به واسطه واگذاری رقابت به حریف روس جهت روبرو نشدن با ورزشکار رژیم صهیونیستی شد.
همچنین در جلسه علنی دیروز تعدادی از نمایندگان در تذکری به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد بازنشستگان کشوری و لشکری شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار