خبر مسرت بخش صلح و سازش بین دو طایفه از ایل بزرگ و غیور بهمئی ، از جمله خبرهایی است که در دنیایی از خبرهای تلخ و شیرین ، باعث خوشحالی همگان شد.
کد خبر: ۵۳۲۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲ 01 December 2017
چند سالی بود که بر اثر دامنه دار شدن ، یک درگیری طایفه ای در میان ایل بهمئی و در منطقه پتک باغ ملک چسبیده به شهرستان بهمئی ، هر از چند گاهی این درگیری ها با اقدامی از سوی طرفین شعله ور می شد و حتی گاها تا شهر لیکک هم ادامه دار می شد و با توجه خسارات جانی و مالی بسیار شدیدی که بوجود آمده بود ، مردم ، معتمدین ، روحانیون و هر که احساس می‌کرد ، کاری از دستش بر می آید ، آبروی خود را پیش می کشید بلکه این غائله خاتمه یابد . گویا تلاش های صورت گرفته بالاخره نتیجه داد و این غائله با گذشت و سازش طرفین به صلح و سازش منجر شده است.
 به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، «صلح و سازش میان دو طایفه درگیر در پتک باغملک» خبری نویدبخش که ساعاتی پیش روی خروجی خبرگزاری‌ فارس خوزستان قرار گرفت.

در توضیح این خبر آمده است :چند سالی است که درگیری‌های طایفه‌ای در روستای پتک شهرستان باغملک به اوج خود رسیده بود و در پی آن تاکنون ده‌ها نفر کشته و زخمی شده بودند.

یک خبر خوشحال کننده از ایل بزرگ بهمئی/ گذشت و تاکید بر مودت و برادری پایانی بر کشتار و خونریزی

شهریورماه سال ۱۳۹۴ بود که درگیری بزرگی بین دو طایفه در روستای پتک شهرستان باغملک، خسارت‌های جانی و مالی فراوانی به اهالی وارد کرد درگیری‌هایی که خیلی‌ها ریشه آن را درگذشته می‌دانستند.

شدت و تکرار این درگیری‌های مسلحانه نام «پتک» را بر سر زبان‌ها انداخت و به‌تدریج این نزاع به سطح شهرهای باغملک و رامهرمز و همچنین منطقه لیکک بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد کشیده شده بود.

بعد از هر بار درگیری هم بلافاصله ماموران امنیتی وارد عمل می‌شدند و از گسترش و ادامه آن جلوگیری به عمل می‌آمد اما گویا شعله این کینه خاموش ناشدنی بود.

در این میان نیز عده‌ای خواسته و ناخواسته در فضای مجازی و حقیقی آتش‌بیار معرکه بودند و خود دلیلی بر ادامه نزاع بین دو طایفه.

فعالیت‌های مهمی در طول این سال‌ها برای جلوگیری از ادامه درگیری‌ها و صلح و سازش این طوایف انجام شد ولی هراز چند گاهی این زخم دوباره سرباز می‌کرد و نزاع و درگیری تکرار می‌شد.

این درگیری‌ها هزینه‌های زیادی به شهرستان‌های باغملک و رامهرمز تحمیل کرد تا اینکه برای رفع این اختلافات هیأت صلح و سازشی تشکیل شد که متشکل از معتمدان، بزرگان و ریش‌سفیدان طوایف و مدت‌ها به دنبال ایجاد صلح و وساطت بود.

این هیأت در کنار فعالیت‌های قضایی و انتظامی به وساطت پرداخت و توانست تا حدودی از تبعات این درگیری‌ها بکاهد ولی موفق به سازش نشد و هنوز درگیری‌ها ادامه پیدا می‌کرد تا اینکه هیأت صلحی از طرف سپاه پاسداران ضمن پیگیری قضائی مسئولین، به وجود آمد و قرارگاه امنیتی حضرت ابوالفضل العباس (ع) خوزستان رسماً مسئولیت صلح و سازش را در منطقه بر عهده گرفت.

حال پس از سه سال از آغاز درگیری‌ها با تلاش مسؤولان امنیتی، نظامی و قضایی هیأت صلح سپاه توانست پس از برگزاری جلسات و رایزنی‌ها با طرفین، صلح و سازش را بین طوایف محمدی و محمد موسایی برقرار کند.

در همین زمینه ظهر امروز پنجشنبه نشست صلح و سازش میان این دو طایفه با حضور بزرگان و با وساطت قرارگاه حضرت ابوالفضل (ع) خوزستان در محل این قرارگاه در اهواز برگزار شد. بزرگان دو طایفه در این نشست ضمن توافق و تفاهم، صلح‌نامه 15 ماده‌ای امضا کردند و به گفت‌وگوی صمیمی با یکدیگر پرداختند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
اقای منبع خبراین درگیری هیچگاه به لیکک ربطی نداشت ودامنه ان به لیکک کشیده نشده .دونفرازهمان عوامل درگیری درخوزستان درلیکک به تعقیب هم پرداختندکه درحین تیراندازی یه نفربیگناه لیککی که عابرپیاده بود کشته شدوهیچکس ازلیکک هم درصددانتقام برنیامدوگفتندهرچه قانون تعیین کردلطفابه لیکک ربطش ندهید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
خداراشکر وازتلاش وهمکاری سپاه ومعتمدین وریش سفیدان قدردانی میشود ...بخاطر ارامش واسایش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
این موضوع هیچ ربطی به لیکک نداره و نخواهد داشت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
مهم اینه که حل شد
البته واقعا مردم لیکک کار بزرگی انجام دادند که دخالت نکردند و شاید دخالت نکردن دیروز کمک بزرگی به صلح و سازش امروز بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار