رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه ساخت هر کیلومتر مترو در مشهد 200 میلیارد تومان هزینه در بر دارد تاکید کرد: برای تکمیل خط سه مترو به 3400 میلیارد تومان منابع مالی نیازمندیم.
کد خبر: ۵۳۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱ 30 November 2017

به گزارش تابناک : محمدرضا حیدری در تشریح  آخرین وضعیت قطار شهری مشهد مقدس به جابجایی 120 هزار مسافر در روز توسط خط یک متروی این شهر اشاره کرد و افزود: خط یک قطار شهری مشهد در حال ارائه خدمات به شهروندان است اما این خط با کمبود واگن مواجه است و تعدادی واگن در این خط نیاز است که در مجموعه نیازهای خطوط قطار شهری مشهد مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: در خط دو قطار شهری تعدادی از ایستگاه‌ها راه اندازی شده که در حقیقت از انتهای خیابان طبسی تا میدان شهدا به شکل محدود و به صورت آزمایشی زیر بار مسافر قرار گرفته است. در این خط هنوز تجهیزات الکترونیکی آماده نیست، لذا این خط در ایستگاه‌های محدودی و به صورت آزمایشی به شهروندان شهر مشهد ارائه خدمات می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه بر خلاف آنچه که در گذشته به عنوان افتتاح این خط در دوره چهارم شورای اسلامی شهر مشهد تبلیغ شد، این خط هنوز افتتاح نشده است.پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد مصمم است تا پایان اسفند ماه بخشی از ایستگاه‌های خط دو را که می‌تواند خط یک را به این خط متصل کند تکمیل و به بهره برداری برساند. به این ترتیب حداکثر تا پایان اسفندماه سال جاری بخشی از خط دو به مدار خدمت رسانی به شهروندان افزوده خواهد شد.

وی در تشریح آخرین وضعیت خط سه قطار شهری مشهد تاکید کرد: این خط در حال احداث و در مرحله حفر تونل قرار گرفته است. عملیات حفر تونل در دو جهت متفاوت به سمت غرب و شرق در حال انجام است که امیدواریم بتوانیم با تامین منابع مالی لازم این خط را تکمیل کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با تاکید بر اینکه خط سه متروی مشهد از اهمیت بسزایی برخوردار است افزود: خط سه مترو شاهراه‌های حیاتی مشهد را به یکدیگر متصل می‌کند و در میدان شهدا خطوط یک، دو و سه به یکدیگر در همین خط متصل می‌شوند. لذا امیدواریم با تعهداتی که توسط دولت انجام شده و با مشارکت بخش خصوصی این خط را کامل کنیم و زیر بار مسافر ببریم.

وی افزود: امیدواریم خط سه را در دوره پنجم شورا به نتیجه برسانیم که در صورت تحقق این امر اتفاق بزرگی انجام شده، خط سه متروی مشهد هزینه سنگینی در بخش‌های مختلف از جمله تکمیل ایستگاه‌ها و تامین واگن دارد، لذا تلاش خواهیم کرد در این دوره حداقل بخشی از این خط را بهره برداری برسانیم.

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد خطوط جدیدی برای متروی این شهر به تصویب می‌رسد یا خیر؟ گفت: بی تردید تلاش ما تکیمل همین خطوط است اما مطالعات خط چهار نیز انجام خواهد شد. آنچه که مد نظر ماست این است که خط دو را به اتمام برسانیم و خط سه را نیز حداقل در بخشی زیر بار مسافر ببریم.

وی در تشریح هزینه‌های مالی تکمیل خطوط متروی مشهد گفت: در حال حاضر تکمیل هر کیلومتر از خطوط متروی مشهد حدود 200 میلیارد تومان هزینه در بر دارد. این در شرایطی است که خط سه مترو حدود 17 کیلومتر طول دارد که با احتساب هر کیلومتر 200 میلیارد تومان بالغ بر 3400 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت. در خط دو نیز با توجه به اینکه تقریبا زیرساخت‌های آن شامل ریل گذاری انجام شده است، برای اتمام آن بین 600 تا 700 میلیارد تومان به منابع مالی نیازمندیم.

وی ادامه داد: در شورای پنجم تقاضای شهرداری مشهد برای تصویب 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت با موافقت شورا مواجه شد و به تصویب رسید که با طی مراحل قانونی آن می‌تواند به تکمیل بخشی از خط دو منجر شود. قطعا منابع مالی مابقی این خط نیز در سال آینده تامین خواهد شد.





منبع : ایسنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار